InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Glansmispel of Red Robin: Verzorging, standplaats, snoei

Glansmispel of Red Robin: Verzorging, standplaats, snoei

De Glansmispel of Photinia Fraseri ‘Red Robin' is een winterharde, groenblijvende struik. Je kunt ze kopen als heester of als boompje op stam. De Glansmispel is mooi vanwege zijn bloei, de bessen, maar vooral ook vanwege het prachtige rode blad wat in het voorjaar nieuw aan de plant komt. Later kleurt het blad goudgroen. De Red Robin kan solitair in de borde geplant worden, maar is ook geschikt voor vak beplanting of als haag te gebruiken.

De Red Robin

De Red Robinl kan gekocht worden als sierheester of op stam. De plant is geschikt voor de kleine tuin. De heester kan flink uitgroeien, hij kan wel tot 4 meter hoog worden. Met snoeien kun je de hoogte en breedte beperken. De Red Robin is een bladhoudende, winterharde struik. Hij kan solitair in de border geplaatst worden, maar kan ook prima als haag gebruikt worden. Doordat hij snoei goed verdraagt, kun je hem prima als haag bijhouden, op de gewenste hoogte. De Glansmispel kan door het nemen van stekken vermeerderd worden.

Het blad van de Red Robin

De Red Robin heeft glanzend goudgroen tot donkergroen gezaagd blad. De nieuwe bladeren hebben een prachtig rode kleur. Door vorst kunnen er vlekken in de bladeren optreden. De plant laat veel blad vallen, en het nieuwe blad ziet er dan weer prima uit.

Bloemen van de Red Robin

De Red Robin bloeit in mei en juni. Hij vormt mooie grote witte bloemtrossen. De struik bloeit overigens niet ieder jaar even uitbundig. In de herst komen er rode bessen aan de struik te zitten.

Standplaats van de ‘Red Robin

De struik of boom op stam staat graag op een plek die beschut is tegen harde wind. De Glansmispel kan goed tegen een plaats in de volle zon of tegen halfschaduw. Hij houdt van een vruchtbare, goed doorlatende grond en heeft veel tuinturf nodig.

Snoei van de Red Robin’

De Red Robin verdraagt snoei erg goed. Je kunt hem het beste snoeien rond de langste dag, maar later in het jaar kan het ook nog. Snoei is niet echt nodig, maar snoei zorgt wel voor een dichtere struik. De Red Robin op stam kan door snoei mooi in vorm gehouden worden. Als de struik voor een haag gebruikt wordt, is snoeien nodig om een mooie volle haag te behouden.

Kijk voor meer planten bij mijn planten special.
Gerelateerde artikelen
ABN AMRO tennistoernooi 2008Het ABN AMRO World Tennis Tournament wordt dit jaar voor de 35e keer georganiseerd. Er wordt gespeeld op hardcourt en he…
Groenblijvende planten: verschillende soortenGroenblijvende planten: verschillende soortenHet grote voordeel van groenblijvende planten is dat ze in de winter hun blad behouden. Hiermee zorgen ze voor kleur in…
Robin van PersieRobin van PersieRobin, geboren op 6augustus 1983 te Rotterdam. Momenteel bekroond tot de meest mooie man van het Nederlands elftal.
Spelers Nederlands elftal (Oranje): Robin van PersieSpelers Nederlands elftal (Oranje): Robin van PersieEén van de sterspelers van het Nederlands elftal is Robin van Persie. Op 4 juni 2005 debuteerde Van Persie tegen Roemeni…
Patch Adams - FilmrecensieDead Poets Society, Good Will Hunting, Patch Adams: je kunt ze ondertussen het 'Robin Williams'-genre noemen - productie…

Reageer op het artikel "Glansmispel of Red Robin: Verzorging, standplaats, snoei"

Reacties

A., 11-06-2013 10:05 #13
Ik heb twee glansmispels op stam (hoogte 1.50) ca. 10 jaar. Nu is de binnenkant erg wijd en kaal, op de buitenrand vormt zich nog wel nieuwe rode bladeren. Ver terugsnoeien tot het oude hout schijnt te werken, maar dan heb ik twee kale boompjes. Loop ik dan het risico dat ze niet meer gaan uitlopen? de takken in het midden van de bol kun je namelijk heel makkelijk breken, lijken dus een beetje dor en dood te zijn. En wat is eigenlijk terugsnoeien tot het oude hout? Moet ik dan nog ergens specifiek op letten?

Mabelis, 23-04-2013 19:46 #12
Mijn vraag is of de Red Robin het ook goed doet als Plantaan. Is hij gevoelig voor vorst in de winter?

Fr Loverink, 05-04-2013 14:27 #11
Vraag: Kan ik bovenstaande plant Red Robin Photinia in een bloembak van 60 cm x 35 cm zetten op mijn balkon. v.a. 14.30 zon en kan natuurlijk hard waaien.
Graag uw antwoord
Hartelijk dank
Francien Reactie infoteur, 13-04-2013
Hallo Francien,
Tja, de plant kan niet zo goed tegen harde wind, dus een plek op een balkon is niet zo'n geweldige plek. Zeker 's winters zal de plant eronder lijden denk ik.

Diego, 04-03-2013 22:48 #10
Beste,
Interessante informatie alvast! Bedankt! Heb je deze ook in leibomen? En zo ja wat zijn de plus en minpunten? Hoeveel bedraagt bij de leivorm de plantafstand?

Alvast bedankt en vriendelijke groet,
Diego Reactie infoteur, 11-03-2013
Hallo Diego,
Ja, ze zijn ook als leiboom te koop. bijvoorbeeld bij http://www.directplant.nl/photinia-fraseri-red-robin/glansmispel-als-leiboom/p34065c354?ak=12274

Een leiboom moet je ieder jaar in vorm snoeien, anders raakt hij snel uit de platte vorm. De boom wordt vaak langs een rek van 1 m breed geleid. Leibomen zijn goed te gebruiken op de tuingrens. Bij de kweker kunt u altijd informatie opvragen over de beste plantafstand.
Hopelijk heeft u wat aan deze informatie.
Groeten en succes ermee, Willemien.

Bram, 12-09-2012 00:09 #9
Ik heb sinds een jaar 4 leibomen Red Robin Photinia. Dit voorjaar werden er bij 1 ervan de bladeren bruin en verdorden. Uiteindelijk zat er span leven meer in. Sinds enkele weken beginnen de drie overigen ook bruin te kleuren. Het effect treedt in enkele weken in het hele bladerdek op. Daarnaast treden er barsten in de bast op. Ondertussen loopt ze wel uit op de voet van de stam! Waar kan het in zitten? Schimmel? Gif? Hoe kom ik er achter?

Timoklein1989 (infoteur), 02-08-2012 12:01 #8
Hallo allemaal,

Ik heb vorig jaar een little red robin gekocht, hij deed het super goed.
Helaas ben ik er bang voor dat ie het niet gered heeft.
in vanaf februari had ie bruine oude bladeren die ik zo kon plukken. Er zat nog wel wat vers blad op. Op advies van iemand heb ik alle dode bladeren en takken eruit gehaald en het verse laten zitten. Hij is dus erg kaal en kort geworden.
Het verse begint nu ook te verdorren maar onderaan bij de stam komen allemaal uitlopers, zelfs vanaf de wortelen.
Wat moet ik doen? Elke hulp is welkom! (ik ben een beginner wat tuien betreft…)

Gr. Timo

Anette, 20-05-2012 07:34 #7
Wij hebben een hele haag van red robins nu is die ook helemaal bruin takken dood.
Maar hij begint weer volop uit te lopen, nu mijn vraag kan ik snoeien zodat de dode takken eraf zijn?
Dat zou toch de groei moeten stimuleren nadat er gesnoeid is? Reactie infoteur, 20-05-2012
Snoeien kan geen kwaad, als je het niet al te rigoureus doet. Ik heb mijn Red Robin op stam ook gesnoeid en hij loopt nu uit met nieuwe rode blaadjes.

Anneke, 23-04-2012 13:43 #6
Wij hebben een red robins in onze tuin staan, na deze strenge winter zitten op de takken alleen maar verdorde bladeren.Op de takken zelf zitten kleine rode puntjes. Het lijk erop dat de struik geheel dood is. Wat moet we doen struik eruit halen? Reactie infoteur, 23-04-2012
Ik zou nog even afwachten. Ik dacht zelf ook eerst dat hij dood was, maar uit de paarse puntjes op de takken komt nu langzaam weer nieuw blad.

Suzanne van Rooijen, 19-03-2012 18:03 #5
Wij hebben 3 red robins op stam gekocht, er komen nu mooie nieuwe bladeren aan maar bij 1 komen er nu ook knoppen voor bloesems. Hoe komt het dat de andere nog geen knoppen hebben bloesems of heeft niet elke struik dit? Reactie infoteur, 20-03-2012
Ik heb het idee dat die ene red robin gewoon erg snel is met knoppen vormen. In mijn tuin zijn er nog geen knoppen te vinden in de struik. Ik neem aan dat de andere twee ook nog wel knoppen zullen krijgen.

Mw M. A. van der Meij, 03-11-2011 13:00 #4
Met veel interesse het artikel over de 'glansmispel' of Red Robin gelezen en de vragen en reacties.Twee jaar geleden drie Red Robins op stam aangeschaft en naast elkaar geplant. De Red Robins doen het geweldig (geen bloemen) in de tuin op het Zuidwesten! Ik wil de 'boompjes' echter in bolvorm houden en nu komt het probleem: het snoeien! In uw artikel lees is dat 'vormsnoeien' prima mogelijk is, maar liefst in de maand juni. Het is nu begin november en kan snoeien op dit tijdstip de niet bladverliezende boompjes schade toebrengen met de komende winter van vorst en sneeuw?
vr. groet
Marion Reactie infoteur, 08-11-2011
Hoi Marion
Snoeien van de Red Robin is op dit moment i.d.d. niet zo'n best idee. De plant kan gaan invriezen en dan echt helemaal doodgaan. Snoeien kun je dus het best doen in het voorjaar, of beter nog na de bloei van de plant. Succes ermee!

P. H. J. Bisscheroux, 25-10-2011 23:09 #3
Ik heb een laagstam Red Robbin boompje die nu behoorlijk groot en dik geworden is. Ik wil hem nu terug snoeien, kan dit nu nog voor de winter, of moet ik wachten tot het voorjaar? Reactie infoteur, 27-10-2011
U kunt beter wachten tot het voorjaar. De soort die 's winters zijn blad verliest kan wel nu gesnoeid worden. Bij snoei in het voorjaar kan het gebeuren dat de bloei een keer overslaat, maar het blad zal wel weer mooi rood gaan kleuren. Wilt u bloei en rode bladkleur, wacht dan tot na de bloei met snoeien.

Ron, 22-05-2011 11:27 #2
Ik heb 1 maand geleden een Red Robin gekocht (op stam), zo'n 2,5 meter hoog. Maar sinds ik deze heb geplant verliest hij constant blad en wordt steeds kaler. Komt dat nog goed? Reactie infoteur, 23-05-2011
Waarschijnlijk heeft de plant last van de droogte. Vooral nieuwe planten hebben nog lange tijd na het planten water nodig. Zorg dat je vanaf nu goed water geeft, en maar hopen dat hij het nog gaat doen. Succes ermee!

Martin de Jong, 24-03-2011 19:08 #1
Beste,

Mijn Red Robin(3 stuks) op stam bloeien enorm uit, heet model wordt er niet mooier van.
Het geval wil dat op de uitlopers de bloemen komen.

Kan ik deze nu wel snoeien?
Komen er deze zomer dan nog bloemen aan?

Vr Gr., Martin de jong Reactie infoteur, 24-03-2011
Hallo Martin,
Je kunt het snoeien beter na de bloei doen, ik denk dat je anders alle bloemen eruit knipt.

Groetjes, Willemien

Infoteur: Wilmo
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 13
Schrijf mee!