InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Zelf een verhoogde border in de tuin maken

Zelf een verhoogde border in de tuin maken

Er zijn er tal van borders te koop, voor ieder wat wils qua soort, vorm en kleur. Elk met hun eigen voor- en nadelen. Maar wilt u nu eens iets anders of juist iets unieks en persoonlijks dan kunt u ook zelf een border maken. U kunt bijvoorbeeld een houten of een stenen border maken. Al met al is het goed te doen voor de gemiddelde doe-het-zelver. Het is altijd belangrijk om u goed voor te bereiden en om eerst een proef border te maken om te kijken of uw ontwerp en aanpak geschikt is.

Een stenen border maken

Stoep of grind tegels op z’n kant:
Graaf de tegels rechtop voor de helft in. Daarna kunt u de grond aanvullen.

Stoeptegels doormidden gebroken gestapeld:
Stapel de halve stoeptegels op elkaar en laat ze iets naar binnen verspringen, circa 1cm per laag. Dit geeft ten eerste meer stevigheid en ten tweede een leuker en natuurlijker effect.

Een betonnen border maken

Maak een houten bak (mal) in de gewenste vorm en afmetingen. Het beste kunt u ‘beton multiplex’ gebruiken, dit heeft een zeer gladde toplaag waar het beton zich niet aan vast hecht. Kiest u ervoor om gewone houten planken en latten te gebruiken dan kunt u deze elke keer insmeren met frituurvet of een andere vetsoort, dit voorkomt ook dat het beton zich aan het hout hecht. Zorg er wel altijd voor dat u een mal maakt die zo is geconstrueerd dat de uitgeharde border makkelijk los kan komen. Als u speciale vormen wilt maken kunt u een mal maken die demonteerbaar is. Dit is wat meer werk maar u kunt er wel complexere vormen mee maken zoals een versmalling halverwege. Ook is het mogelijk om attributen op het einde aan het beton toe te voegen om de border te verfraaien. U kunt denken aan kleine tegeltjes of grof grind of een soort gekleurd zand. Wel raad ik u aan om hiermee eerst te testen voordat u er meerdere tegelijk maakt. Tevens is het belangrijk dat u beton neemt dat niet te bros is. Vraag hierna in een doe-het-zelf zaak bij u in de buurt.

Een houten border maken

Een houten border van planken
Een houten border maakt u zelf het makkelijkst door lange planken in de juiste maat te zagen en deze vervolgens rechtop tot een border te vormen. Ik geef een 3-tal voorbeelden, u kunt hiervoor zowel hardhout als geïmpregneerd hout gebruiken. TIP: denk aan het milieu en kies waar het kan voor hout met een FSC keurmerk!
  1. Planken met een messing en groef genoemd. Deze planken hebben aan de lange zijden aan de ene kant een messing en aan de andere kant een groef. Hierdoor kunnen ze aan elkaar gemaakt worden zonder dat er een spleet ontstaat, dit zorgt ervoor dat er geen zand en dergelijke tussen door valt of wegspoelt door de regen.
  2. De planken verticaal om en om een stukje voor elkaar plaatsen, en aan elkaar vastschroeven of spijkeren. Dit geeft een leuk gebroken effect. Let er wel weer op dat u de planken ver genoeg in graaft zodat ze niet naar voren kunnen uitzakken.
  3. De planken horizontaal bevestigen aan paaltjes. Deze methode lijkt meer op een horizontale dichte schutting. U kunt hier kiezen om de planken met de kopse kanten tegen elkaar te laten komen of dat u ze net over elkaar laat vallen. Bij deze opties hebt u de mogelijkheid om een anti-uitspoeldoek toe te voegen. Dit kan zwart plastic zijn, let er wel op dat u dan een wat dikkere kwaliteit neemt of u neemt een anti-wortel doek. Hierdoor spoelt er minder tot geen zand naar beneden door de regen, en uw hout blijft droger dan wanneer u geen doek tussen het hout en de aarde doet, hierdoor rot het minder snel.

Een houten border van paaltjes
U kunt natuurlijk ook een border maken van (ronde) houten paaltjes. Deze slaat u naast elkaar in de grond. Het is wel verstandig om voordat u de border met aarde vult aan de binnenkant van de border horizontaal een (hard)houten lat te schroeven, het beste is om elk paaltje aan de lat te schroeven, hiermee voorkomt u dat een enkel paaltje (of een aantal) naar voren kan kantelen.

Lees verder

© 2010 - 2014 Javis, gepubliceerd in Tuin (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Tips zelf rozenboog maken, Tips om vijver te onderhouden, Tips zelf vijver aanleggen en Maak een houten rozenboog.
Gerelateerde artikelen
Nieuwe trend - felgekleurde bordersNieuwe trend - felgekleurde bordersFelgekleurde borders zijn een nieuwe trend. In het modebeeld was dit al zichtbaar maar dit is nu overgewaaid naar de tui…
Taken van de hond: schapendrijvenHonden zijn voor vele doeleinden nuttig. Vaak zijn er dan ook speciaal gefokte honden voor een taak, deze honden hebben…
Hondenras: Border terrierHondenras: Border terrierDe Border terrier is erg sociaal naar alle mensen en buitenom hun jachtinstinct kunt u ze ook goed laten wennen aan ande…
De Schotse Border CollieDe Schotse Border CollieDe Border Collie is een snel lerende hond. En ze hebben instinctief een wil om te drijven, bijv. schapen ganzen, koeien…
Get Lucky Tour 2010 - Mark Knopfler - setlistDe Get Lucky Tour vond plaats in 2010. Mark Knopfler en zijn band speelden eerst in Noord Amerika waar 28 concerten werd…

Reageer op het artikel "Zelf een verhoogde border in de tuin maken"

Reacties

Linda den Hartog, 05-06-2013 09:54 #2
Wij willen betonnen borders storten. Welk soort beton moeten we dan gebruiken, hoe kunnen we het beton kleuren en is het nodig om bewapening te gebruiken. De afmetingen zijn ongeveer 2.20 (l) x 1.00 (d) x 0.50 )h).
Hebben jullie wat tips? Reactie infoteur, 05-06-2013
Goedendag,
Beton moet je vooral bewapenen als er (wisselende) draagkrachten op komen en er een kans is op instorten of omvallen. Maar u wilt dus blokken maken van 2 x 1 x 0,5 meter, misschien is bewapening dan wel verstandig. Ook heeft u hierdoor meer sterkte tegen zware vorst periodes, Want vorst en water in de grond kan soms scheuren veroorzaken.
Voor het kleuren van beton heb ik geen ervaring. Vraagt u het eens in een bouwmarkt of bel een bouw of klusbedrijf dat zulke werkzaamheden aanbiedt en vraag er na. Als ze denken u als klant te kunnen krijgen zullen ze u vast wat informatie geven.

veel succes met uw project.

Maarten Arts, 10-04-2011 00:52 #1
Ik wil een verhoogde border maken in mijn tuin. Nou snap ik hoe ik het front wil en moet maken, maar mij gaat het om de achterzijde! Ik wil namelijk mijn schutting beschermen tegen de druk en het vocht. Ik zit zelf te denken om tuinhout voor de schutting te zetten, maar hebben jullie nog een tip?! Reactie infoteur, 28-04-2011
Je zou ook kunnen denken aan tegels rechtop in de grond zetten. Het ligt eraan hoe hoog de border wordt, grindtegels zijn wat langer.
Als het een wat lagere border is zou je met plastic platen kunnen werken zoals een gazonafscheiding, alleen is dit niet zo stevig, maar kan goed helpen tegen vocht. Gazonafschijding heb je ook met een golfpatroon (golfplaatachtig), dan kan het nog wel wat ventileren tussenin.
Als je kiest voor tuinhout dan zou je tegen het vocht wat plastic aan de binnenkant kunnen doen.
Succes ermee!

Infoteur: Javis
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 2
Schrijf mee!