InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De campanula of klokjesbloem is een zonaanbidder

De campanula of klokjesbloem is een zonaanbidder

De campanula of klokjesbloem is een zonaanbidder De campanula met zijn mooie klok- of stervormige bloemen, ook wel klokjesbloem genoemd, is een zonaanbidder. Je hebt hoge en lage campanula’s (vijf centimeter tot anderhalve meter), de planten bloeien tussen mei en augustus. Een campanula kun je aantreffen in verschillende kleuren van wit tot hemelsblauw, lavendelkleurig en lilaroze.
Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Campanula

Het aantal soorten dat van dit geslacht gekweekt worden is zeer groot. De campanula is meestal een vaste plant, maar je hebt ook een- en tweejarigen campanula’s. Tweejarig betekent dat je het ene jaar zaait, het jaar erop heb je bloemen en vervolgens sterft de plant af. De lage soorten zijn vooral geschikt voor rotstuinen, de hoge voor een border of je kunt ze laten verwilderen in een natuurlijke tuin.

Zaaien en uitplanten

Ben je een echte tuinliefhebber dan is het leuk om zelf te zaaien. Het fijne zaad kun je het beste mengen met zilverzand om het gelijkmatig te kunnen zaaien. Heb je minder tijd te besteden of vind je het leuker om met een plantje te starten dan kun je deze aanschaffen bij een kweker of tuincentrum.

Waar houdt een campanula van

  • De campanula houdt van zon maar halfschaduw is ook prima.
  • Een vruchtbare, goed doorlatende, licht kalkhoudende grond.

Vermeerderen door scheuren

Je kunt de campanula scheuren (zowel in het voorjaar als in het najaar). Steek een pol uit de grond en probeer deze met de hand uit elkaar te trekken. Lukt dit niet dan deel je de plant met een scherp mes. Als de wortels mooi blijven dan kun je de gehalveerde plant nog een keer delen.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Roest

Sommige campanula’s zijn vatbaar voor roest. Dit is een schimmelziekte waarbij er oranje of bruine vlekken ontstaan op de bladen of stengels. Het aangetaste blad moet je verwijderen.

Snijbloem

De campanula is een snijbloem, bloemen kun je het beste met een scherp mes snijden. Dit kun je het beste doen ’s morgens vroeg of tegen de avond, doe het in ieder geval niet in de volle zon. Zet de bloemen niet direct in een vaas maar eerst een nacht in een emmer water. Los wat chrysal op in het water dan zullen de bloemen langer fris blijven. Zet een vaas met bloemen ’s nachts in een frisse ruimte of ’s zomers buiten.
© 2010 - 2017 Wolfje02, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TanteTati / Pixabay
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 2: Foto infoteur

Reageer op het artikel "De campanula of klokjesbloem is een zonaanbidder"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 04-11-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!