InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Rozen: New Dawn, Schneewittchen en The Fairy

Rozen: New Dawn, Schneewittchen en The Fairy

Rozen: New Dawn, Schneewittchen en The Fairy Rozen zijn mooie, vaak langdoorbloeiende planten. Er zijn vele soorten rozen te koop. De roos 'The Fairy' is een vrij laagblijvende rozensoort, die bodembedekkend groeit. De bloemen zijn gevuld en zacht roze van kleur. De rosa 'Schneewittchen' is een trosroos met mooie witte bloemen, die veel bloemen tegelijk heeft en langdurig bloeit. De rosa ' New Dawn' is een klimroos met grote, licht roze bloemen. De roos bloeit langdurig met veel bloemen.

Roos 'The Fairy' of miniatuurroos

The fairy rozen zijn compacte, rijk doorbloeiende heesterrozen. De roos heeft bodembedekkende eigenschappen, doordat ze dicht vertakken. The fairy roos kan goed als solitaire plant in de tuin staan, maar ook voor vakbeplanting gebruikt worden. De rozenstruiken worden 30 à 40 cm hoog. De bladeren zijn klein en hebben een groene kleur.

The fairy rozen zijn winterhard, maar niet wintergroen. Deze rozensoort bloeit van juni tot aan de eerste nachtvorst. De kleur van de bloemen is roze en de bloemen zijn gevuld. Deze roos houdt van zon maar kan lichte schaduw verdragen.

De grond moet het liefst kalkrijk of neutraal zijn en de roos houdt van rijk bemeste leemgrond of lichte klei. Bij ons staat hij op bemeste zandgrond en daar doet hij het ook goed.

Deze roos kan in het voorjaar teruggesnoeid worden tot 1/3 van de hoogte.

Roos 'Schneewittchen' of trosroos

De roos Schneewittchen kan 40 tot 60 cm hoog worden en heeft een mooie volle groei. De bladeren zijn groen.

Deze roos is goed winterhard, maar niet wintergroen. Het is een mooie borderplant, die leuk staat als hij in groepen geplant wordt. Tussen de verschillende rozenplanten moet voldoende afstand zijn en de roos kan het best in de wind staan, om sterroetdauw te voorkomen. Sterroetdauw wordt veroorzaakt door een schimmel, eerst komen er kleine zwarte vlekjes op het blad, vervolgens wordt het blad geel en daarna valt het af. De wind zorgt ervoor dat de bladeren snel drogen na regen, zodat de sterroetdauw minder kans heeft. Een natte zomer is dan ook niet goed voor deze roos. Schneewittchen houdt van veel zon, maar kan ook in halfschaduw staan. De roos houdt van een normale bodem of een vochtige bodem, met wat kalk.

Snoeien kan het best in maart worden gedaan, na de snoeibeurt is het verstandig om de roos koemest of compost te geven.

Roos 'New Dawn' of klimroos

De roos New Dawn is een klimroos die ongeveer 2 meter hoog en breed kan worden. Nieuwe scheuten moeten aangebonden worden. Het blad is groen.

De roos is winterhard en bladverliezend. In erg koude winters is het aan te raden om de roos te beschermen met vliesdoek of rietmatten. New Dawn bloeit van juni tot ergens in oktober. Na de eerste nachtvorst is het zeker gedaan met de bloemen. De kleur van de bloem is roze, de bloemen kunnen wel 7 cm groot worden. Uitgebloeide bloemen moeten met een snoeischaar verwijderd worden tot net boven het bovenste blad.

De roos houdt van een zonnige plek of halfschaduw. De roos is kalkminnend en houdt van een voedselrijke, waterdoorlatende normale bodem. De New Dawn mag bemest worden van het voorjaar tot de langste dag van het jaar.

Deze roos is bevattelijk voor meeldauw, een schimmelziekte die een witte poederlaag op de bladeren geeft. De roos heeft hier vanaf september grote kans op. Deze rozensoort hoeft niet gesnoeid te worden.
Kijk ook eens bij mijn special over tuinplanten
Gerelateerde artikelen
Een Roos als tatoeageEen Roos als tatoeageEen tatoeage van en roos kan veel betekenissen hebben. Ze beelden het leven, de geboorte, voortplanting, de dood en wede…
Valentijnsdag en de roosBijna iedereen weet dat de roos het symbool is voor de liefde. De lievelingsbloem van de godin van de liefde was de rode…
Rozen in de tuinRozen in de tuinRozen doen het in vele tuinen goed. Heerlijk geurende rozen e/o de mooie kleuren rozen die een tuin op kunnen halen. Maa…
Rozen verzorgen in uw rozentuinHet kweken van rozen kan dan wel een heel specifiek werkje zijn, maar u kunt het ook. Ouderwetse rozentuinen die vol sta…
Roos op 't hoofdRoos op 't hoofdVeel mensen hebben roos. Hier kunnen ze niks aan doen. Er zijn speciale hulpmiddelen om roos tegen te gaan en te voorkom…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto

Reageer op het artikel "Rozen: New Dawn, Schneewittchen en The Fairy"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 10-07-2011
Gepubliceerd: 03-04-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!