InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Langbloeiende vaste planten

Langbloeiende vaste planten

Langbloeiende vaste planten Langbloeiende vaste planten zijn waardevolle planten voor de tuin. De planten komen ieder jaar weer terug en geven vaak maandenlang bloemen. Doordat ze zo snel groeien hebben ze veel mest nodig. Wegknippen van oude bloemen bevorderd vaak een tweede bloei van de planten. Enkele van deze langbloeiende vaste planten zijn Nepata of Kattekruid, Scabiosa of schurftkruid en Anemone Japonica of Herfstanemone. Met deze planten in de tuin lok je bovendien vlinders en bijen.

Nepata (Kattekruid)

Nepata komt oorspronkelijk voor in berggebieden van Zuid-Afrika, Noord-Afrika, Azië. Er zijn wel 200 verschillende soorten bekend. De plant kan zeer veel zon verdragen en houdt van een humusrijke, droge grond. De plant is een bodembedekker. Je kunt de planten 50 cm uit elkaar planten, dan nog worden ze samen één geheel. De plant is goed te gebruiken voor randbeplanting, maar in grote plantvlakken komt hij ook geweldig tot zijn recht. Kattekruid kan ook prima gebruikt worden als rand om een vak met rozen. De plant is langbloeiend, van juli t/m oktober. Zodra een stengel is uitgebloeid, kun je hem afknippen om een tweede bloei te stimuleren. Voor de winter kan de plant geheel worden teruggeknipt. De plant kan aan het eind van de lente gedeeld worden voor vermeerdering. Katten zijn dol op de geur van de plant en gaan graag bovenop de plant liggen.

Scabiosa ( Schurftkruid)

Scabiosa komt oorspronkelijk voor in de Kaukasus. De plant is een echte zonliefhebber en houdt van goede, niet te droge grond met een beetje kalk. Verplanten kun je het best in april doen. De plant zelf wordt ongeveer 40 cm hoog, de bloemen groeien aan rechtopstaande draadachtige stelen. Met bloemen eraan komt de plant wel tot 60 cm hoogte. De bloemen kunnen perfect als snijbloemen gebruikt worden. Wegknippen van de uitgebloeide stengels bevorderd het doorbloeien van de plant. De plant bloeit lang door van begin juni tot midden oktober. Voor langdurige bloei moet de plant goed bemest worden. Het blad is langwerpig, vertakt en fijn verdeeld. De plant is goed winterhard en bladverliezend.

Anemone Japonica ‘Honorine Jobert’ (Herfstanemone)

Anemone komt oorspronkelijk voor op het Noordelijk halfrond, Azië en China. Er zijn 120 soorten anemone. In Nederland komen 30 soorten hybride anemone soorten, herfstanemoon, voor. De plant houdt van zon/ halfschaduw. Hij houdt van vochtige, goed doorlatende grond. De planten groeien uit een knol of wortelstok. Vermeerderen kan door een wortelstek te nemen. De plant vormt zeer veel witte bloemen met een goudgeel hart en bloeit van juli tot ver in oktober. In een milde winter kan de plant zijn blad behouden. Hij kan tot een bodembedekkende plant uitgroeien. De stengel met de bloemen kan 1,5 m hoog worden, de plant zelf 80 cm.

Hydrangea (Hortensia)

De Hortensia komt oorspronkelijk uit Azië en Amerika. Er zijn erg veel verschillende soorten hortensia’s. Hortensia’s bloeien massaal en langdurig, van eind juli tot in de herfst. De bloemen kunnen ’s winters aan de plant blijven zitten en hebben ook dan nog sierwaarde. Zeker als er sneeuw gevallen is op de bloemschermen is het een prachtig gezicht. De Hortensia houdt van een beschutte, licht beschaduwde plaats. De meeste soorten zijn winterhard. De knoppen die al vroeg gevormd worden kunnen tegen winterkou, maar zodra ze door de warmte van de zon gaan zwellen lopen ze gevaar bij vrieskou. Door de plant in te pakken met noppenplastic of vliesdoek kun je de knoppen nog redden. Bloemen zijn grote pluimvormige trossen of schermen met vele bloemen. De Hortensia houdt van een kleiachtige, vochthoudende grond. Bij ons staan ze in zandgrond, de planten hebben dan erg veel water nodig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • www.plantnu.nl

Reageer op het artikel "Langbloeiende vaste planten"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 31-03-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!