InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Fundering van tuinhuis of blokhut

Fundering van tuinhuis of blokhut

Fundering van tuinhuis of blokhut Een blokhut of tuinhuisje heeft altijd een degelijke fundering of fundament nodig waarop ze geplaatst worden, om te voorkomen dat het bouwwerk gaat verzakken. Informeer je over relevante en handige informatie over het leggen van een fundering.

Waarom is een fundering nodig voor een blokhut of tuinhuisje

Wanneer je lang plezier wilt hebben van je blokhut, dan moet deze op een degelijk aangelegde fundering of fundament staan. Is de fundering niet in orde, dan zal het tuinhuisje gaan verzakken met alle gevolgen van dien. Er zullen dan al snel problemen optreden bij het openen en sluiten van deuren, maar de hele blokhut kan hierdoor gaan verzakken waardoor de levensduur natuurlijk erg bekort wordt.

Verschil tussen fundament en fundering

Met een fundament wordt in het spraakgebruik normaliter een eenvoudige stenen laag bedoeld die vlak en waterpas is, en is aangelegd op een goede ondergrond. Dit kan een laag trottoirtegels zijn met een goede ondergrond van zand. Van een fundering wordt meestal gesproken wanneer de ondergrond eerst vervangen wordt door nieuwe betere zand of cement en wanneer de bovenlaag een gestorte betonlaag betreft, die uiteraard ook vlak en waterpas is. Of je voor een eenvoudig fundament of de degelijkere fundering moet kiezen, hangt met name af van de kwaliteit van de ondergrond en de grootte en het gewicht van het tuinhuisje of de blokhut.

Tips bij het leggen van de fundering

Of je nu een fundament of een echte fundering legt, de volgende tips zijn altijd van belang:
  • Ga je gebruik maken van stroom- of waterleidingen in je tuinhuis, dan kun je de leidingen het beste al leggen voordat je de fundering legt. Zodra deze er namelijk ligt, kun je niet meer goed met de leidingen uit de voeten.
  • Een goed fundament moet geheel vlak zijn en waterpas gelegd worden.
  • Om te voorkomen dat er water in de blokhut komt te staan, moet de bovenkant van de fundering een aantal centimeter boven het zogeheten maaiveld liggen.
  • De maat van de fundering moet je bepalen op basis van de grondmaat van de blokhut. Wanneer je geen extra funderingsbalken gebruikt waar de blokhut op komt te staan, dan moet je het fundament in de lengte en breedte ruim een centimeter kleiner maken, zodat de buitenkant van de blokhut er net overheen valt. Hierdoor zal bij regen het water dat langs de wanden omlaag loopt, niet weer in het hout van de blokhut zelf terecht komen, maar in de grond naast de fundering.
  • Wanneer je funderingsbalken gebruikt, dan moet je bij het leggen van de fundering rekening houden met de grondmaat van het tuinhuis plus daarbij het aantal centimeters wat de fundamentsbalken uitsteken.

Funderingsbalken voor je tuinhuisje of blokhut

Funderingsbalken ofwel fundamentsbalken zijn ervoor bedoeld om een langere levensduur van je tuinhuis te realiseren. Deze worden eerst op de fundering gelegd, waarna het tuinhuisje op de fundamentsbalken wordt geplaatst. Hierdoor krijgt vocht veel minder kans om van onderen af de blokhut in te trekken en aan de onderkant vast te gaan zitten, waardoor schade aan het hout optreedt. Wanneer je een tuinhuisje koopt, dan zijn daar soms al funderingsbalken bij inbegrepen. Overigens kun je deze natuurlijk ook gewoon los kopen. Je kunt kiezen voor bijvoorbeeld bewerkte vurenhouten funderingsbalken, maar ook voor hardhouten funderingsbalken. Bij verkooppunten van blokhutten en tuinhuizen zoals bouwmarkten en tuincentra zijn deze gewoon te koop.

Overigens heeft het gebruik van funderingsbalken ook een nadeel, en dat is dat het tuinhuisje hierdoor hoger komt te staan, waardoor ook de drempel weer hoger wordt. Een handig iemand kan hiervoor wel weer een eenvoudige oplossing bedenken, zoals een oplopend stenen pad dat naar de blokhut loopt.

Extra aandachtspunten bij het zelf leggen van een fundering of fundament

Wanneer je zelf een fundering gaat leggen, dan zijn er enkele punten waarmee je rekening moet houden, zoals:
  • De grond die je gebruikt om de oude grond te vervangen, moet je altijd heel zorgvuldig aantrillen, want anders zal het geheel nog gaan verzakken.
  • Wanneer je een fundament van betontegels of trottoirtegels maakt, dan moet je de tegels echt met opsluitbanden vastleggen, om te voorkomen dat de tegels van hun plaats af komen.
  • Grind rondom de fundering c.q. rondom het tuinhuis is ideaal om te voorkomen dat opspattend regenwater steeds weer op het hout van het tuinhuisje terecht komt.
  • Zorg ook voor punten waar je het tuinhuis aan kunt verankeren.

Lees verder

© 2010 - 2017 Annika_schrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Blokhut of tuinhuisje zelf monteren en plaatsenBlokhut of tuinhuisje zelf monteren en plaatsenAls je een blokhut voor in de tuin koopt, dan kun je kiezen voor het geheel zelf ontwerpen en opbouwen van een blokhut o…
Tuinhuisje zelf bouwenAls je een tuinhuisje wilt, kun je een bouwpakket kopen, maar je kunt het tuinhuisje ook zelf bouwen. Als je zelf een tu…
Blokhutten en tuinhuizen bieden veel extra mogelijkhedenBlokhutten en tuinhuizen bieden veel extra mogelijkhedenIn steeds meer tuinen verschijnt een blokhut of tuinhuis. Dit kan variëren van een eenvoudige blokhut voor het tuingeree…
Zelf een tuinhuis of blokhut bouwenHoe bouw je zelf een tuinhuis of een blokhut? Het is vrij eenvoudig. Een kant en klaar (prefab) tuinhuis of blokhut is n…
Eigenschappen, functie en specificaties van een tuinhuisjeEigenschappen, functie en specificaties van een tuinhuisjeHeb je altijd al gedroomd van een tuinhuisje in je tuin? Naast het feit dat een tuinhuisje heel functioneel is, zorgt de…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Fundering van tuinhuis of blokhut"

Reacties

Blokhut Tuinhuis, 16-03-2012 08:15 #2
A very nice post and I liked the way you have expressed the importance of Log Cabins in our life. I remember when I use to live in log cabins with my parents and enjoy the luxury of these wonderful houses. I came to your post via google and has subscribed it in my reader with a hope that you will post nice blogs like this over the coming days. Thank You

Paul van Nobelen, 20-10-2011 18:11 #1
Zorg er ook voor dat er in het tuinhuisje of blokhut een "dichte" vloer zit. een tuinhuis of blokhut kan als "vochtvreter" gaan fungeren als de vloer niet dichtgestraat is of op een vlonderterras geplaatst is waarbij de planken een tussenruimte hebben. een houten vloertje kan hierbij uitkomst bieden.

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 01-05-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Blokhutten en tuinhuisjes
Reacties: 2
Schrijf mee!