InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De Boerenhortensia

De Boerenhortensia

De Boerenhortensia Veel kerkgangers kennen de Boeren-hortensia's vanuit de kerk. Door hun grote bloemen werden ze vaak gebruikt in grote bloemstukken. Later werd de van oorsprong Chinese plant zeer geliefd in tuinen.

De Boeren-Hortensia

De bol of boeren-hortensia is een heestersoort die eigenlijk op ieder plekje in de tuin zich thuis voelt. De grote bloembollen kunnen maanden aan de plant blijven hangen. Sommige tuin-liefhebbers gebruiken de bloemen in de herfst als droogbloemen. De boeren-hortensia is ook zeer geschikt om in een grote pot te plaatsen.

In de kerk

De Boeren-hortensia werd in de vroegere jaren veel in kerken gebruikt. In de kerken stonden ter versiering grote bloemstukken die lang goed moesten blijven. Daar waren de grote bloembollen van de boeren-hortensia zeer voor geschikt. Toch waren de boeren-hortensia's voor het tuin-gebruik minder geliefd. Vaak werden de bloemen als oubollig gezien.

Come-back

De rijkbloeiende boeren-hortensia heeft een grote come-back gemaakt en is mateloos populair geworden in tuinen. Maar niet alleen in tuinen is de plant te vinden maar ook op balkons en in sommige gevallen ook in huis. Behalve de boeren-hortensia zijn ook de vele andere hortensia-soorten erg geliefd. De van oorsprong Chinese plant werd in 1767 door Philibert Commerson ontdekt. Later zijn er veel kruisingen uitgevoerd met de hortensia-soorten dat de juiste afstamming van een hortensia-soort vaak duister is.

In de tuin

Bij de aanschaf is de boeren-hortensia een rijk bloeiend maar bescheiden struikje. Toch als de plant langer in de tuin staat wordt hij vaak veel te groot. Maar juist door de weelderige bloei ontstaat ook de angst om de plant te snoeien. Zeker als men drastisch snoeit heeft men een prachtige groene struik die niet bloeit, mede omdat de boeren-hortensia alleen maar zal bloeien uit meerjarige takken. De bloem ontstaat uit de knoppen die in de toppen van deze takken zitten.

De beste periode om de struik te snoeien is medio maart. De kans op een strenge winter is dan voorbij en kan dus ook weinig schade aanrichten.

Omdat de afgeknipte takken aan de grond nieuwe scheuten vormen zullen deze scheuten in het volgend jaar bloeien. Om de plant te verjongen en om de omvang in de hand te houden, knipt men volgend jaar de takken af die men dit jaar heeft laten zitten. Regelmatig takken wegknippen zal de plant geen goed doen en bijknippen voor het behoud van de vorm is over het algemeen niet nodig.

Het snoeien van Hortensia's

Het snoeien van de Hortensia is vooral gericht op het verjongen van de plant. Door alle takken van de plant te tellen weet men hoe groot de plant daadwerkelijk is. Bij oudere planten kunnen dit wel 20 tot 30 takken zijn. De oudste takken zijn herkenbaar aan de donkergrijze bast. Knip de helft van het totaal aantal takken af maar knip wel juist de oudste exemplaren weg. De overige takken kan men met rust laten want daar zitten de knoppen in voor het volgende jaar.

Lees verder

© 2009 - 2014 Spinsel, gepubliceerd in Tuin (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Boerenhortensia"

Infoteur: Spinsel
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!