InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Overzicht prieel, loungehoek, tuinpaviljoen en overkapping

Overzicht prieel, loungehoek, tuinpaviljoen en overkapping

Buiten leven of Outdoor Living is steeds meer in trek. Als het weer het maar enigzins toelaat ontstaat de behoefte om het leven naar buiten te verplaatsen. Steeds vaker verschijnen er in tuinen dan ook heerlijke buitenleefplekken. Denk hierbij aan een prieel, loungehoek, tuinpaviljoen of een overkapping. Deze buiten-leef-plekken variëren van eenvoudige overkappingen met een tuinset tot luxe veranda's met prachtige lounge-sets. Er zijn dan ook veel mogelijkheden om een overdekt terras te maken.

Outdoor Living

Outdoor Living of buiten leven is "in". Een tuin is allang niet meer alleen maar bloemen en planten. Veel tuinbezitters hebben de behoefte om buiten een extra leefplek te maken. Een leefplek waar het al snel goed toeven is. Overdekt en het liefst ook zoveel mogelijk uit de wind, zodat er al snel buiten gezeten kan worden. De markt speelt hier op in door kant-en-klare overkappingen aan te bieden. Maar een doe-het-zelver kan ook zijn eigen creativiteit aanboren en met de aangeboden produkten van houtleveranciers, zoals bijvoorbeeld Hillhout, een tuinkamer naar eigen ontwerp maken.

Prieel, loungehoek, tuinpaviljoen en overkapping

Welke naam we de buitenplek ook geven het doel is hetzelfde: een lekkere buitenplek waar het bij een beetje mooi weer al goed toeven is.

Prieel
Het woord prieel doet toch al snel denken aan mooie oude buitenhuizen, waar achter in de tuin een romantisch prieel staat. Deze prieeltjes waren over het algemeen gemaakt van hout. Tegenwoordig zijn er ook glazen prieeltjes, met een groen gecoat aluminium frame, te koop. Zo'n glazen prieel bied al heel vroeg in het voorjaar een heerlijke plek om te zitten. Een bijkomend voordeel van een glazen prieel is, dat het ook dienst kan doen als kas. Het is namelijk een ideale plek om plantjes voor te zaaien.

Loungehoek
Een buitenplek zal al snel een lounge-hoek genoemd worden, indien er sprake is van een buitenplek waar een lounge-set staat. De lounge-set maakt de laatste jaren een snelle opmars en is in vele tuinen al aanwezig. Makkelijke stoelen, banken en tafels van onslijtbaar en weerbestendig kunststof.

Tuinpaviljoen
Wordt de buitenplek aangeduid met tuinpaviljoen, dan gaan we toch wel richting de luxere buitenplekken. Denk hierbij aan tuinhuisjes met een grote aangebouwde veranda.

Overkapping
Een overkapping als buitenplek doet denken aan een eenvoudig overdekt terras. Dat kan, maar hoeft niet. Overkappingen zijn vaak zelf eenvoudig te maken, maar worden ook kant-en-klaar aangeboden. Van hout, maar ook van kunststof.

Overzicht van de mogelijkheden

Outdoor Cabin Excellent
De Outdoor Cabin Excellent wordt geleverd door de bekende houtleverancier Hillhout. De Outdoor Cabin is een prachtige overkapping met een natuurlijke uitstraling. De overkapping heeft een waterdicht dak van dakleer en wordt kompleet met hemelwaterafvoer geleverd. Het Noord Europees vurenhout is op milieuvriendelijke wijze verduurzaamd en wordt 10 jaar gegarandeerd tegen houtrot. De Cabins worden geleverd met een duidelijke montage-handleiding. De Outdoor Cabin is in twee maten leverbaar: 245x335x200 (HxBxD) en 245x390x340. De kleine maat biedt ruimte voor een bescheiden zitplek of buitenkeuken. De grotere uitvoering geeft een royale buiten zitplek. Bij Outdoor Living hoort ook Outdoor Cooking. Hillhout speelt daarop in door bij de Outdoor Cabin losse "keukenkastjes" te leveren. Prachtige kasten van dezelfde kwaliteit Noord Europees vurenhout. Ook van hetzelfde hout is een regaal te koop. Een prachtige tafel in twee maten (62x107x53 en 62x145x53), die naar wens afgedekt kan worden met een werkblad van Belgisch hardsteen.
Prieel Algarve
Prieel Algarve
Houten prieel
Een houten prieel van Hillhout biedt enorm veel mogelijkheden. Er zijn verschillende uitvoeringen in de collectie, die al dan niet met bijpassende vloer geleverd kunnen worden. Prieel Jumbo (400x400) is een vierkant en volledig open prieel. Prieel Bergland is een zeskantig prieel, waarvan vijf kanten deels gesloten zijn. Prieel Algarve is het meest luxe. Het is een achtkantig prieel met een doorsnede van 275 cm. en een nokhoogte van 335 cm. Het punt dak kan naar keuze uitgevoerd worden met een rieten dak of een dak met dakshingles. De standaarduitvoering is volledig open, maar er zijn apparte wandelementen (wandelement Algarve (90x101)) leverbaar, waardoor naar wens het prieel (deels) afgesloten kan worden. Voor wie de ruimte heeft is er nog een luxe uitvoering, namelijk Prieel Algarve Grand, 385 cm. breed en 275 diep. Ook hier kan gekozen worden voor een rietendak of een shingles dak. Ook de speciale wandelementen kunnen naar keuze al dan niet geplaatst worden.
tuinprieel Carrousel
tuinprieel Carrousel
Kunststof prieel
Van een heel andere orde en met een totaal andere uitstraling is het kunststof prieel. Deze prieelen houden het midden tussen een kas/orangerie en een prieel. Al vroeg in het jaar biedt het een heerlijke zitplek, maar in een warme zomer wordt het daar toch echt te heet. Een extra mogelijkheid is wel het opkweken van eigen planten en het in de zomermaanden telen van warmteminnende vruchten als tomaat of komkommer. ACD kassen&tuinproducten levert verschillende modellen.
paviljoen Excellent
paviljoen Excellent
Paviljoen Excellent en Paviljoen Rivièra
Een houten overkapping kan relatief eenvoudig zelf gemaakt worden, d.m.v. vierkantpalen en (shutter)schermen. Maar er zijn ook hele mooie standaard overkappingen te koop. Hillhout heeft verschillende paviljoens in de collectie, bestaande uit een houten constructie rondom en met een doek als overkapping. Paviljoen Rivièra is een robuust vierkant paviljoen, uitgevoerd in een grove palenconstructie, met een afmeting van 290x290cm. Standaard geleverd zonder doek, maar dit is los verkrijgbaar (270x229cm.). Het Paviljoen Excellent is een strak modern paviljoen met een afmeting van 240x320x300cm. Het zonwerende doek wordt standaard bijgeleved en is er in zandkleur en antraciet. Het gaat hier om een zogenaamd harmonica-doek, dat naar wens open en dicht geschoven kan worden.

In de special Tuinaccessoires vindt u allerlei overzichten over accessoires die u tuin nog completer maken. Loungeset, deckchair, barbecue, buitenkeuken, tuinkast, tuinkist, kas, folietunnel, blokhut of tuinhuis. Als u over deze onderwerpen meer wilt weten geeft de special daar antwoord op.
Gerelateerde artikelen
Het bouwen van een prieelHet bouwen van een prieel in de tuin hoeft niet heel erg duur te zijn. U kunt er voor kiezen om er zelf een te bouwen. D…
Bouwen en maken van een overkappingVeel mensen hebben een overkapping achter het huis. Het hoeft niet heel duur te zijn om een overkapping te bouwen. Deze…
Hillhout, een uitgebreide keuze in tuinhout en tuintrendsHillhout, een uitgebreide keuze in tuinhout en tuintrendsHillhout is een bekende trendsetter van houten tuinproducten in Nederland en veel andere landen in Europa. De hoofdlocat…
Philips Living Colors: Brengt sfeer in uw woningPhilips Living Colors: Brengt sfeer in uw woningPhilips staat bekend om haar lampen en is een grote Nederlandse onderneming, die ook internationaal zeer succesvol is. M…
Karten: overzicht alle kartbanen (indoor en outdoor)Karten: overzicht alle kartbanen (indoor en outdoor)Karten is een populaire vrijetijdsbesteding. Het geeft je de kans om lekker te scheuren en het is nog legaal ook. De mog…

Reageer op het artikel "Overzicht prieel, loungehoek, tuinpaviljoen en overkapping"

Reactie

Anne van de Pas, 08-02-2012 22:34 #1
Ik ben op zoek naar een zeshoekig gesloten houten (of aluminium?) prieel met piramide dak, 1 vlak gesloten, 4 vlakken voorzien van glasvulling met dichte borstwering, 1 vlak voorzien van glasdeur met dichte borstwering. Kunt u mij een prijsopgave doen?
Met vr. gr. Anne van de Pas

Infoteur: Martina
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!