InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Verharding van wildverband; alle mogelijkheden op een rij

Verharding van wildverband; alle mogelijkheden op een rij

Verharding van wildverband; alle mogelijkheden op een rij Het uitzoeken van de juiste verhardingsvorm voor de paden en het terras in de tuin vergt de nodige zorg. Naast het soort steen dat men wil gaan toepassen is ook het bestratingspatroon erg belangrijk. Een patroon dat de laatste jaren veel wordt toegepast is het wildverband. Dit wordt ook wel sierverband genoemd. Verharding van wildverband geeft de paden en het terras een natuurlijke uitstraling door het gebruik van stenen met verschillende afmetingen. De verschillende afmetingen zorgen bovendien voor extra stevigheid. Of u nu kiest voor betontegels of natuursteen: beide zijn verkrijgbaar in verschillende afmetingen en kunnen in wildverband gelegd worden.

Wildverband (Sierverband)

Extra stevigheid
Bestratingsverbanden zoals het wildverband zijn oorspronkelijk ontstaan in een zoektocht naar bestrating met voldoende stevigheid. Het toepassen van stenen met verschillende afmetingen geeft een groot gesloten vlak die extra stevigheid.

Natuurlijke uitstraling
Het wildverband wordt de laatste jaren steeds vaker toegepast. Er komen ook steeds meer soorten sierbestrating op de markt, waarmee die wildverbandpatronen gelegd kunnen worden. Het grote succes van wildverband, ook wel sierverband genoemd, is verklaarbaar door de natuurlijke uitstraling die het heeft. Het toepassen van verschillende afmetingen van één en dezelfde steensoort geeft een heel rustig en natuurlijk beeld.

Verschillende afmetingen
Om een wildverband te kunnen maken heb je stenen nodig in verschillende afmetingen. Heb je een bestaande tuin met verschillende soorten bestrating, dan is het natuurlijk mogelijk om hieruit een soort van wildverband aan te leggen. Maar voor de aanleg van het echte wildverband heb je stenen nodig waarbij van één en de zelfde steensoort verschillende afmetingen (verschillende steenformaten) leverbaar zijn. Er bestaat klein, groot en mega wildverband, E.e.a. heeft te maken met de afmetingen van de stenen waarmee het wildverband gelegd kan worden. Er zijn verschillende soorten combinaties van afmetingen beschikbaar. Hieronder enkele voorbeelden:
  • 10x10, 10x20, 20x20, 20x30, 20x40cm.
  • 20x20, 20x40, 40x40 en 40x60cm.
  • 40x30, 30x20 en 20x20cm.
  • 40x40, 60x30, 30x30, 30x15 cm.
  • 90x60, 60x60, 60x30cm. (mega wildverband)

Kant-en-klare pakketten
patroontekening
patroontekening
Sierbestrating voor wildverband wordt geleverd in kant-en-klare verpakkingen. In één verpakking zitten meerdere formaten stenen. Met deze verschillende maten kan wildverband aangelegd worden. Eén pakket is goed voor ruim 10m² bestrating. De betere leveranciers voegen bij een pakket voorbeelden van mogelijke wildverbanden. Op een dergelijk bijgeleverde tekening (zie voorbeeld hiernaast) is goed te zien hoe een patroon tot stand gebracht wordt. Elke afmeting heeft op de tekening een eigen nummer en daardoor wordt in één oogopslag duidelijk hoe het patroon gelegd moet worden. Het bijgeleverde patroon moet vervolgens "vertaald" worden naar het eigen te bestraten oppervlak. Het is zaak om, alvorens te starten, goed na te denken over het patroon dat u aan wilt gaan leggen. Schenk daarbij ook de nodige aandacht aan de overgang van pad naar terras of de doorloop van het patroon bij een hoek of bocht in een pad. Breng het te bestraten oppervlak daarom goed in beeld en verdeel de beschikbare sierbestrating, en dan in het bijzonder de verschillende afmetingen, goed over het gehele oppervlak. Zo voorkom je dat er aan het einde bijvoorbeeld één afmeting ontbreekt, waardoor er geen wildverband meer aangelegd kan worden.

Sierbestratingssoorten voor wildverband
Bij de sierbestrating leveranciers zijn veel verschillende soorten sierbestrating verkrijgbaar die geschikt zijn voor wildverband. Vaak zijn er kleine terrassen bestraat als voorbeeld. De sierbestrating in het echt bekijken is altijd beter dan kopen van een plaatje. In het echt is de steensoort beter te beoordelen en is ook de kleur beter waar te nemen. Om toch alvast een beeld te hebben van wat er allemaal leverbaar is, volgt hieronder een klein overzicht van het aangeboden assortiment.
SteensoortKleur(en)Bijzonderheden
Plaza wildverband Legiozwart, bruin, geel, Savanne, Safari, Kenia6cm. dik
Plaza Legio Grandezwart, bruin, Nairobi, Steppe8 cm. dik
Grand Bourg wildverbandantraciet, herfst, oud wit, MadagascarGetrommelde stenen
Mega wildverbandherfst, antraciet, oud wit

Wilt u meer weten over bestrating, de aanleg en allerlei verschillende materialen voor sierbestrating? Lees dan verder in de special: Bestrating
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verharding van wildverband; alle mogelijkheden op een rij"

Infoteur: Martina
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!