InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Halfverharding in de tuin; alle mogelijkheden op een rij

Halfverharding in de tuin; alle mogelijkheden op een rij

Halfverharding in de tuin; alle mogelijkheden op een rij Halfverharding in de tuin biedt tuineigenaren veel mogelijkheden. Halfverharding van een tuinpad of terras kan op vele manieren worden ingevuld, want halfverharding is een heel breed begrip. In eerste instantie zal men denken aan grind of aan het vooral de laatste jaren veel toegepaste split of mijnsteen. Maar ook schelpen, houtsnippers of boomschors kunnen worden toegepast als halfverharding. Welke soort u kiest hangt natuurlijk af van uw persoonlijke smaak, maar ook van de stijl van uw tuin. Voor een veilige, milieuvriendelijke en duurzame oplossing kunt u nu ook kiezen voor rubberschors gemaakt van gerecyclede autobanden.

Wat is halfverharding?

Zoals in de inleiding al aangegeven is halfverharding een heel breed begrip. Veel steensoorten, maar ook andere natuurproducten worden eronder gerekend. Wat u kiest hangt af van de stijl en sfeer die u in u tuin wilt creëren. Halfverharding als split of grind worden veel toegepast in moderne, onderhoudsvrije tuinen. Het wordt niet alleen gebruikt voor het verharden van pad of terras, maar ook om borders te maken. Borders van halfverharding met hier en daar een struik, siergras of vaste plant. Boomschors, schelpen of houtsnippers zijn juist bij uitstek geschikt voor verharding in een natuurlijke tuin.

Voordelen van halfverharding

  • Halfverharding is vrij goedkoop in vergelijking met gewone verharding
  • Halfverharding leent zich goed voor de aanleg van afwijkende vormen (rond terras, kronkelend pad)
  • Halfverharding (in het bijzonder split en grind) meldt eventuele ongewenste bezoekers
  • Paden en terrassen van halfverharding zijn goed waterdoorlatend en geven meer water door aan de tuin
  • Paden en terrassen van halfverharding kunnen eenvoudig worden "gerepareerd" door middel van het aanvullen van het materiaal

Gebruik van Anti-worteldoek

Om te zorgen voor een onderhoudsvrije halfverharding is het verstandig om gebruik te maken van anti-worteldoek. Anti-worteldoek is ook bekend onder de naam Typar pro vlies. Alvorens de uitgekozen halfverharding aan te brengen moet eerst het anti-worteldoek aangebracht worden. Het doek zorgt ervoor dat ongewenste kruiden (of te wel onkruid) niet tussen de halfverharding zullen groeien.

Gras/grindtegel voor de oprit

Een nadeel van halfverharding zoals split of grind is het feit dat het niet blijft liggen op delen die druk belopen of bereden (bv. met de fiets) worden. Om te voorkomen dat het grind of split "wegloopt" zijn er speciale tegels in de handel. Het zijn kunststoftegels met een open structuur. Deze open structuur zorgt ervoor dat de halfverharding deels in de tegel zakt, waardoor het beter op zijn plaats blijft liggen. De tegel is onder de naam Schwabengitter verkrijgbaar. De kleur is zwart en de afmetingen is 100x100x5. Het is best prijzig om de tegel overal te gebruiken, daarom is een goed alternatief om hem alleen daar toe te passen waar veel gelopen of gefietst wordt.

Kantopsluiting voor goed opgesloten bestrating

Halfverharding is los materiaal en om te voorkomen dat het teveel naar de buitenkanten "wegloopt" moet het opgesloten worden door middel van opsluitbanden. I.p.v. opsluitbanden kan ook gewerkt worden met palissade banden, klinkers of een flexibele kantopsluiting.

Soorten halfverharding

  • Grind
  • Split
  • Gravel
  • Schelpen
  • Boomschors/Houtsnippers
  • Houtsnippers

Grind

Grind is een halfverharding die, door de ronde vorm van de stenen, een losse toplaag houdt. Vooral met grote grindstenen hebben deze eigenschap. Hoe kleiner het grind, hoe vaster de toplaag. Gebroken grind gaat ook al sneller in de onderlaag vast zitten. En voor een goede "vaste" toplaag kan natuurlijk ook de Schwabengitter-tegel toegepast worden.
Soort grindAfmetingKleurBijzonderheden
Beach pebbles30/60mmgrijs, zwartGrote afgeronde stenen; minder geschikt voor paden
Gewoon grind30/60mmgrijs gemêleerd
Berggrind8/16 & 15/30 mmgrijs/bruin gemêleerd
Carrara wit grind8/16 & 40/60 mmwitOnnatuurlijk wit

Split

Split is de verzamelnaam voor fijn gebroken steenslag, waar ook mijnsteen onder valt. Split is verkrijgbaar in verschillende kleuren en diktes. Heel fijn split kan al snel een dikke toplaag vormen, die slecht waterdoorlatend is. Bij een grovere split blijft de toplaag losser en wordt het regenwater wel goed afgevoerd.
Soort splitAfmetingKleur Bijzonderheden
Ardennersplit7/14 & 14/20 mmgeel, grijs
Granietsplit8/16 mmroze, grijs
Basaltsplit9/12 mmzwartErg donkere variant
Canadian state15/30 mmpaars, groenGrovere uitvoering
Gravier dÓr0/5 & 0/15 mm geel/beigeHeel fijn split
Icy blue split8/16 mmblauwgrijsMooie kleur

Gravel

Gravel wordt toegepast op tennisbanen en dus niet in de particuliere tuin. Mijnsteen en split worden veel gebruikt in de particuliere tuin, maar de rode variant van deze halfverhardingssoorten wordt vaak toegepast bij fietspaden. De kleur is voor een particuliere tuin al snel te opvallend. Het gebruik (fietsen/tennissen) vraagt wel om een stevige, voldoende dikke, ondergrond, zodat er een min of meer vaste laag ontstaat. Als de onderlaag dik genoeg is, dan kan er ook autoverkeer overheen. Vandaar ook dat het hier en daar toegepast wordt als snelle en goedkope halfverharding voor parkeerplaatsen.

Schelpen

Voor de aanleg van een schelpenpad is er bij verkooppunten van bestratingsmaterialen een speciale schelpenmix verkrijgbaar.

Boomschors en houtsnippers

Boomschors en houtsnippers worden meestal gebruikt in tuinen met een natuurlijke uitstraling. Een nadeel van deze soorten halfverharding is, dat ze geleidelijk verteren. Er zal dan ook regelmatig bijgevuld moeten worden. Om dit proces iets te vertragen kan eerst een zandbed aangebracht worden. Het zandbed zorgt dan voor een goede afvoer van het hemelwater, waardoor het verteringsproces iets minder snel zal verlopen. Om teveel onkruidgroei tegen te gaan, kan tussen de zandlaag en de bovenlaag nog anti-worteldoek aangebracht worden.

Rubberschors, rubbersplit of rubbersnippers

Vrij nieuw nog op de markt is het schors of split van rubber. Deze halfverharding van rubber wordt gemaakt van gerecyclede autobanden en levert een milieuvriendelijk en duurzaam product op. Het rubberschors is, naast de natuurlijke kleur zwart, verkrijgbaar in nog acht verschillende kleuren. Ideaal voor de speelhoek in de tuin, maar ook als halfverharding in de border. Dit prachtige product heeft wereldwijd bekendheid gekregen, want het rubberschors ligt ook in de tuin van het Witte Huis, bij de Obama's dus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sierbestrating van grind, grit, schelpen of boomschorsDat sierbestrating niet alleen maar uit beton- of natuurstenen klinkers en plavuizen hoeft te bestaan, zal iedereen beke…
Houtsnippers in de tuinHoutsnippers in de tuinWil je een natuurlijke tuin creëren met het liefst zo weinig mogelijk onkruid? Het verwerken van houtsnippers in de tuin…
De tuin onderhoudsvriendelijk maken met boomschors en tegelsDe tuin onderhoudsvriendelijk maken met boomschors en tegelsDe meeste mensen willen graag een tuin hebben om te genieten van mooie bloemen en struiken. En om na gedane arbeid heerl…
De aanleg van een waterdoorlatende bestratingDe aanleg van een waterdoorlatende bestratingDoor bestrating van grotere oppervlakten kan het regenwater niet goed worden afgevoerd. Het water loopt weg in het riole…
Siergrind geeft de tuin een mediterraan aanzienSiergrind geeft de tuin een mediterraan aanzienIn het voorjaar willen veel mensen hun tuin anders gaan inrichten. We gaan op zoek naar nieuwe ideeën. Hierbij willen we…

Reageer op het artikel "Halfverharding in de tuin; alle mogelijkheden op een rij"

Reactie

Marjon Boersma, 03-09-2014 09:04 #1
Welke ondergrond moet ik gebruiken voor het aanleggen van een schelpenpad in de tuin?

Infoteur: Martina
Laatste update: 25-03-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Bestrating
Reacties: 1
Schrijf mee!