InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een compacte moestuin: tuinieren op terras of balkon

Een compacte moestuin: tuinieren op terras of balkon

Veel groenten kan je kweken in potten. Zo kan je een compacte moestuin maken op je terras of balkon met weinig moeite. In dit artikel tips om te tuinieren op je terras of balkon.

Waarom tuinieren op terras of balkon?

Een moestuin neemt veel plaats in. Als je een kleine tuin hebt of graag een groot gazon hebt, is het niet haalbaar om veel groenten te kweken. De aanleg, het voorbereiden en het onderhoud van een moestuin kosten veel moeite en tijd, waardoor de opbrengst niet in verhouding is met de energie en tijd dat je erin steekt. Bovendien is een moestuin niet echt mooi en past het niet in een siertuin. Daarom wordt het vaak achterin of in een hoekje aangelegd.

Groenten kunnen zeer decoratief zijn en het is bijna zonde om deze planten achterin te verstoppen. Je kan groenten integreren in bloemenborders. Dit geeft zeer mooie effecten, maar het nadeel is dat de opbrengst veel lager is dan in een klassieke moestuin en dat niet alle groenten geschikt zijn voor borders.

Veel groenten (en ook sommige fruitsoorten) kan je kweken in potten. De voordelen van een compacte moestuin:
  • Met bloempotten kan je je borders opfleuren, maar ook je terras (of balkon als je geen terras of tuin hebt). Het grote voordeel van deze potten is dat ze verplaatsbaar zijn: zo kan je de planten naargelang hun behoeften verplaatsen. Als het bijvoorbeeld zeer zonnig is, kan je de tomatenplanten in de zon zetten om de tomaten extra te laten rijpen of zongevoelige planten in de schaduw zetten.
  • De bloempotten kan je ook verplaatsen naargelang je eigen behoeften: planten die klaar zijn om te oogsten kan je dichter bij de keuken zetten zodat je er sneller aan kan als je ze nodig hebt.
  • Je kan planten samenzetten die een andere bodem vragen: in een moestuin moet je rekening houden met de samenstelling van de grond in je tuin. Dit hoeft niet in een moestuin met potten: in elke pot kan je een andere potgrond gebruiken.
  • De compacte moestuin vraagt weinig onderhoud. Na het uitbloeien van de planten verwijder je de plantresten en vervang je de grond indien nodig.
  • Wisselteelt is veel makkelijker dan in een klassieke moestuin: de potgrond kan je herbruiken voor een andere soort groente.
  • Bij ziekten of plagen, kan je de aangetaste bloempotten verwijderen zodat de rest van de planten gezond blijft. Zo kan je je oogst nog redden. De bodem wordt ook niet besmet.
  • Je kan de bloempotten regelmatig draaien zodat je vollere planten krijgt.

Aandachtspunten

  • De gebruikte bloempot moet aangepast zijn aan de plant: sommige planten hebben veel ruimte nodig terwijl anderen heel goed gedijen in kleine bloempotten. Ook de potgrond moet aangepast zijn aan de plant.
  • Weinig planten hebben graag natte voeten. In volle grond kan het teveel aan vocht wegvloeien, dit kan niet in een pot. Daarom kan je best eerst een laagje grind of potscherven leggen in de pot en daarna de potgrond. Dit voorkomt dat de pot vol met modder zit na een regenbui.
  • Verwijder zieke planten voordat ze andere planten besmetten en gebruik de potgrond niet terug voor planten van dezelfde familie.
  • Hou rekening met de behoeften van de planten: geef planten die graag schaduw hebben voldoende schaduw en geef klimplanten de mogelijkheid om te klimmen.
  • Verpot de planten wanneer de potten te klein zijn. Dit is vooral belangrijk bij meerjarige planten.

Welke planten?

Veel planten zijn geschikt voor potten. Je kan zelfs kleine fruitbomen en struiken in bloempotten zetten. In het begin kan je best beginnen met planten die niet veeleisend zijn en die snel groeien. Je kan bijna volgroeide planten gebruiken of zaadjes. Zaadjes kan je laten ontkiemen in kleinere potten op de vensterbank of in de keuken en in grotere potten zetten als ze groot genoeg zijn.

Ideale planten zijn planten die snel groeien of snel kiemen, zoals bijvoorbeeld:
  • erwten
  • bonen
  • sla
  • aardappelen
  • waterkers
  • veldsla
  • aardbeien
  • bessen
  • kruiden

Low-budget tips

  • Op groentemarkten kan je redelijk goedkoop slaplanten en andere groenten kopen.
  • Zaadjes van groenten en fruit kan je ook laten ontkiemen. Dit lukt niet altijd, maar is wel goedkoper dan zaaigoed van de winkel.
  • In Kringwinkels en rommelmarkten kan je goedkoop bloempotten van verschillende formaten kopen.
  • Gewone gebruiksvoorwerpen kan je ook gebruiken als bloempot. Oud servies, emmers, wasbakken, enz... zijn orginele bloempotten. Let er wel op dat overtollig water weg kan door bijvoorbeeld gaatjes te boren in de bodem.
  • Tweedehands materialen zoals gebruikt kippengaas, ijzerdraad, sisaltouw en zelfs snoeihout kan je gebruiken om klimplanten steun te geven.
  • Yoghurtpotjes of botervlootjes of wegwerpdozen van voedingswaren zijn handig om in te zaaien.
  • Zaailingen lijken allemaal op elkaar. Daarom zijn labels heel handig. Je kan er in de winkel kopen, maar je kan er ook zelf maken met harde plastic van bijvoorbeeld plastic wegwerpdozen en de namen van de planten erop schrijven met waterbestendige stift.
© 2009 - 2014 Nesibe, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De moestuin voor beginners, eenvoudige moestuinDe moestuin voor beginners, eenvoudige moestuinDe basisprincipes van een moestuin. Welke locatie is het meest geschikt, in huis, buiten huis? Iedereen kan een moestuin…
De groententuin: keuzes en materialenDe groententuin: keuzes en materialenZelf groenten kweken is leuk. Je bent afhankelijk van de weeromstandigheden of je oogst zal lukken of niet. De groenten…
Kruiden in potten en bakkenKruiden in potten en bakkenEen kruidentuin heeft een hoge sierwaarde. Maar bij een bestraat oppervlak of een patio staan kruiden erg leuk in potten…
Moestuin op Fridtjof Nansen-SchoolMoestuin op Fridtjof Nansen-SchoolFridtjof Nansen basisschool in Rotterdam heeft een grote moestuin die achter het gebouw is aangelegd. In deze tuin groei…

Reageer op het artikel "Een compacte moestuin: tuinieren op terras of balkon"

Reacties

M. Daoud, 31-05-2012 13:02 #2
Hallo, Welke fruitbomen zijn geschikt voor een balkon met heel weinig zon (schaduw dus)?
Dank u wel.

Tania Bruyndonckx, 11-05-2010 16:10 #1
Ik zou graag beginnen met aardbeien zelf te kweken in een bloempot op mijn terras. Maar hier komt pas s'avonds de zon is dit een probleem? Groetjes Tania Reactie infoteur, 11-05-2010
Beste Tania,

Aardbeien hebben graag veel zon. Jonge plantjes kunnen wel met weinig zonlicht, maar zodra de vruchtjes komen heb je wel zon nodig.

Hier zet ik de jonge plantjes op de koelste plaats op terras en verplaats ik ze zodra de aardbeien komen. Het kan wel zijn dat je geluk hebt en dat het wel lukt. Ik heb even moeten zoeken naar de beste plaats op terras om de vruchten te laten rijpen.

Geef de moed niet op als het niet ineens lukt en probeer eventueel meerdere potten en eventueel meerdere rassen.

Veel succes!

Infoteur: Nesibe
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 2
Schrijf mee!