InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Sierbestrating, het verwijderen van mos en algengroei

Sierbestrating, het verwijderen van mos en algengroei

Sierbestrating, het verwijderen van mos en algengroei Als u een terras, tuinpad of inrit laat aanleggen, staat u er misschien niet bij stil, dat er zich al snel een groene aanslag op kan gaan vormen. In dit artikel worden een aantal oplossingen aangedragen, om hier vanaf te komen. Het blijft overigens altijd tijdelijk en de bestrijding moet jaarlijks (soms zelfs halfjaarlijks) herhaald worden.

Ontstaan van de groene aanslag

Bijna iedereen heeft last van een groene aanslag op hun bestrating. Deze groene aanslag bestaat nagenoeg altijd uit algen. Dit zijn hele kleine plantjes die het goed doen in een vochtige omgeving. Groene aanslag gedijt vooral goed op een ruwe ondergrond, zoals steen en hout. Hoe u deze aanslag te lijf kunt gaan, kunt u in de onderstaande tips lezen.

De hogedrukreiniger

Veel mensen gaan over tot het gebruik van de hogedrukreiniger om hun bestrating af te spuiten. Bij deze methode wordt met een harde (soms roterende) waterstraal de stenen of het hout schoongespoten. Dit geeft wel veel rommel omdat het materiaal dat losgespoten wordt, natuurlijk een stuk verder weer ergens terecht komt. Die rommel bestaat uit een soort modder van het zand uit de voegen, de algen en de mosresten. Zelf dient u laarzen aan te doen en ook een regenpak is geen overbodige luxe. Hoewel er ook systemen te koop zijn met een roterende borstel die het opspatten veel tegenhoudt, blijft er een modderstroom aanwezig, die zijn weg gaat zoeken naar het laagste punt.
Uw afvoerputje kan het beste afgedekt worden met een stuk vliegengaas om het groffe vuil tegen te houden. Wel regelmatig het vliegengaas ontdoen van mosresten. Het is een manier die een prima resultaat oplevert, maar er zijn ook mensen die beweren dat uw bestrating ervan lijdt en sneller weer groen wordt door deze behandeling. De keuze is aan u.

Vloeibare chemische oplossingen

Er zijn veel producten in de handel die u in een gieter met flink wat water verdunt. Dit mengsel wordt dan over de bestrating gegoten en door de wortels van de algen en het mos opgenomen. Dit dient bij droog weer te gebeuren omdat anders het mengsel grotendeels wegspoelt door uw afvoerputje of op zijn minst verdund wordt. Na een paar dagen sterft het groen af en kunt u de resten wegvegen met een harde veger en indien nodig met een staalborstel of krabbertje de voegen schoonmaken.
Het kan zijn dat u de behandeling na een paar weken nog eens moet herhalen, voor het juiste resultaat. De staalborstel is er tegenwoordig ook voor een paar euro's aan een lange bezemsteel te koop, speciaal voor dit soort werk gemaakt en is ook beter voor uw rug.

De verhoudingen voor het mengsel staan op de verpakking aangegeven, maar over het algemeen werkt het net wat beter met een iets sterkere oplossing. Heeft u overigens een vijver met vissen dan moet u er rekening mee houden, dat u daar uit de buurt blijft met deze middelen. Op de verpakking wordt daar bijna altijd voor gewaarschuwd.
Het RIVM geeft het volgende advies: 'bij normaal gebruik hoef je echt niet bang te zijn dat je met deze producten je tuintje om zeep brengt. Alle producten die in Nederland verkocht worden als groene aanslagverwijderaar, moeten worden beoordeeld en toegelaten door het College voor de Toelating van Gewasbeschermingsmiddelen en Biociden. Elk toegelaten middel is veilig voor het milieu en de gezondheid, mits de gebruiks- en veiligheidsvoorschriften op de verpakking worden gevolgd. Als het middel anders wordt gebruikt dan is voorgeschreven, dan kunnen ze inderdaad schadelijk zijn. Maar bij normaal gebruik zijn geen nadelige gevolgen te verwachten.

Wegbranden

Het is mogelijk mos en algengroei (ook onkruid) weg te branden. U heeft dan natuurlijk wel een (gas)brander nodig en het resultaat is vermoedelijk niet van lange duur, daar u de wortels tussen de stenen niet kunt bereiken.

Huis, tuin en keukenmiddelen.

Misschien niet allemaal even milieuvriendelijk, maar onderstaande middelen kunnen het karwei ook klaren:
  • 4 eetlepels groene zeep en 4 eetlepels soda in een emmer heet water. Uitgieten over de bestrating en een tijdje in laten trekken. Daarna met water en bezem schrobben.
  • Sterke concentratie van groene zeep met bezem op de bestrating vegen. Een nacht in laten trekken en daarna alles met schoon water schrobben en schoonspoelen.
  • Schoonmaakazijn over de bestrating sproeien op een droge, zonnige dag.
  • Bleekwater met warm water vermengen en over de bestrating gieten. Daarna met harde bezem schrobben (denk aan uw kleding met bleekmiddelen) en afspoelen met water.
  • Een zeer milieuvriendelijke en makkelijke manier van aanslag verwijderen op een klein oppervlak, is plastic vuilniszakken open knippen en over de bestrating te leggen (bij warm weer). Na een paar dagen is het groen eronder afgestorven.
  • Scherp zand op de bestrating strooien en stevig met de harde bezem erover. Door het zand wordt de aanslag er als het ware afgeschuurd.

Lees verder

© 2009 - 2014 Berrie_van_mier, gepubliceerd in Tuin (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Groene algen en aanslag verwijderen op o.a tuinmeubelsGroene algen en aanslag verwijderen op o.a tuinmeubelsEindelijk het zonnetje schijnt weer volop. Het is weer tijd om de tuin in te gaan. Echter vragen het terras en de tuinme…
Sierbestrating schoonmakenSierbestrating schoonmakenSierbestrating moet na aanleg ook regelmatig worden schoongemaakt om het materiaal mooi te houden en er langer van te ku…
Tuintegels schoonmakenOp tuintegels vormt zich snel groene aanslag. Dit zijn algen, mossen en schimmels. Er zijn verschillende manieren om de…
Sierbestrating aanleggen, welke stenen kiezen?Sierbestrating aanleggen, welke stenen kiezen?Als je sierbestrating wilt aanleggen kun je kiezen uit vele soorten stenen. Ook siergrind behoort tot de mogelijkheden.…
Grindtegels: reinigen, omdraaien, verven, verkopen, afvoerenGrindtegels: reinigen, omdraaien, verven, verkopen, afvoerenVeel mensen hebben grindtegels in de tuin. Ze hebben hier ooit zelf voor gekozen of de tegels lagen er al toen ze het hu…

Reageer op het artikel "Sierbestrating, het verwijderen van mos en algengroei"

Reacties

I. Schoenmakers, 20-10-2012 08:26 #2
Dag, ik heb een vraag over het verwijderen van mos met schoonmaakazijn. Mos groeit toch juist op een zure bodem en met azijn stimuleer je dan toch juist groei? Hoe zit dat?
Ik hoop dat u mij dat kunt uitleggen want we hebben er thuis nogal wat meningsverschillen over hoe we het mos tussen de tegels weg zullen halen, het liefst milieuvriendelijk en niet te duur.
Groet, Ineke Reactie infoteur, 20-10-2012
Hallo Ineke. Ik ben geen bodemdeskundige, maar heb zoveel mogelijke manieren van mosbestrijding bij elkaar gezocht en in dit artikel vermeld.
Voor specifieke vragen zou je zelf even dienen te googlen.
Zie ook: http://plazilla.com/groene-aanslag-mos-onkruid-en-algen-makkelijk-en-goedkoop-verwijderen-snel-en-effectief

Mariëtte, 08-05-2012 13:02 #1
Hallo ik ben van plan om een gasbrander aan te schaffen voor het onkruid tussen de tegeltjes te verwijderen is dit slim [ik heb een hele grote tuin bestraat]? Reactie infoteur, 08-05-2012
Persoonlijk heb ik geen ervaring met het verwijderen van onkruid met een gasbrander. Wat ik wel weet is dat het het onkruid verbrand, maar niet de wortels. Het zal dus sneller terugkomen dan bij het wegkrabben of met het gebruik van een hogedrukspuit. Bij de laatste 2 mogelijkheden haalt u ook veel van de wortels weg. Bij chemische bestrijding wordt het gif door de wortels opgenomen en sterft dus ook grotendeels af.
Succes met de keuze.

Infoteur: Berrie_van_mier
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Sierbestrating
Reacties: 2
Schrijf mee!