InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bloembak op wieltjes

Bloembak op wieltjes

Lekker hoor dat mooie weer, maar een plekje uit de zon is ook prettig, als u niet afhankelijk wil zijn van zo'n onnatuurlijk ogende parasol in uw tuin voor wat schaduw, is dit mischien een goed idee.

Verrijdbare schaduwplek

Als u niet zo gesteld ben op de hele dag de zinderende zon op je lijf, maar toch lekker buiten wil zitten zonder dat u met parasols moet gaan schuiven en sjouwen, is een verrijdbare plantenbak mischien een leuk idee. Het is vrij simpel, maak ( of koop) twee of drie houten bloembakken van ongeveer 50 bij 50 cm. Monteer onder elke bak 4 stevige wielen. Vul de bakken met hoge planten, bamboe is bijvoorbeeld heel geschikt hiervoor. Zo heeft u een verrrijdbare schaduwplek, die u neer kunt zetten waar u maar wilt, bijvoorbeeld naast het zandbakje van de kinderen, of naast uw favoriete stoel.

U kunt ook kiezen voor een grote bak natuurlijk, maar dat is vrij zwaar om te verplaatsen, en ook niet zo handig om overal neer te zetten. Twee drie of meer bakken is dus handiger, en als u even geen zin hebt in schaduw, zet u de planten bakken gewoon aan de kant. Geen gedoe meer met je parasol opbergen elke avond, met deze bakken heb je altijd een natuurlijke zonwering bij de hand. Als u bijvoorbeeld een paar dagen weg gaat en u wil uw zonnewering niet naar beneden laten, maar ook niet in een snikheet huis thuis wilt komen, kunt u de bakken simpelweg voor het raam zetten.

Het is overigens wel aan te raden om het hout van de bloembakken in een goede beits te zetten en meerdere malen te beitsen voor je de planten erin zet. U kunt ook voor hardhout te kiezen, dit heeft zwiezo een langere levensduur dan gewoon hout, maar is echter wel aanzienlijk duurder en ook behoorlijk zwaar. Houd er ook rekening mee dat een plant in een bloembak sneller uitdroogt dan een plant die in de volle grond staat, dus regelmatig water geven!
© 2007 - 2014 Frummm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bloembak op wieltjes"

Reactie

Aeiola, 04-08-2009 16:26 #1
Wonend in een parterreflat met schuifpui (4 meter) en balkon van bovenbuurman boven mijn hoofd, valt er toch nog 3/4 deel van de dag de volle zon in mijn woning. Ik wilde een pergola (laten) bouwen met gaaswerk om een groene schaduwrijke afscheiding te maken, maar de bovenbuurman maakte bezwaar (dieven zouden via de pergola naar boven kunnen klimmen). De woningbouwvereniging gaf mij dan ook geen toestemming voor de pergola op zo korte afstand (0.50 cm van balkonrand). Het aanzicht van groen en bloemen (en hopelijk druiven) aan zijn voeten kon bovenbuurman niet bekoren. OK. De pergola gaat 3 meter verder de tuin in (dan moet een dief wel een soort slingeraap zijn, wil hij nog op het balkon kunnen komen. Echter, nu moest ik op zoek naar een soort van rechte en minder houvast biedende afscheiding pal onder het balkon.
Meanderend via louvredeuren, heidematten en coniferen (te veel onderhoud, duurt te lang voor ze manshoog zIjn, vervolgens nemen ze weer te veel licht weg - uiteindelijk op zoek naar plantenbakken op wieltjes met een achterwand, zoals ik in het buurthuis had gezien… via Gamma Klustips kwam ik op deze site terecht. Het handige van deze tip is het advies de bakken niet te groot te maken, zodat ze gemakkelijker te verplaatsen zijn. (Ik ben vrouw en een dagje ouder!). In de buurt heb ik inmiddels prachtige pluimen gezien. Daar kan hooguit een kikker tegenop klimmen, dus buurman kan rustig gaan slapen. Omdat de bakken verrijdbaar zijn kan ik ze net buiten de rand van het balkon zetten, zodat het zitje met 4 stoelen toch een half metertje meer ruimte krijgt. Als je wat meer visite hebt kan de kring wat ruimer zitten.
Wat ook fijn is: op mijn woning staat meestentijds een zuidwestenwind met de volle mep regen. Dat scheelt in water geven, maar die pluimen kunnen er wel tegen. Desnoods kan ik nog een lichte trellis aan de bak bevestigen.
Ik kan zelf zagen, schuren, beitsen en schroeven indraaien…
Een TOPidee!

Infoteur: Frummm
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!