InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Pampasgras in de tuin en in huis

Pampasgras in de tuin en in huis

Pampasgras in de tuin en in huis Pampasgras wat ook wel eens Spaanse pluimen of ook wel witte pluimen (ze zijn er ook in zacht roze tinten) genoemd worden, zien we steeds vaker in de moderne tuin. Grasachtige bladeren (het betreft een siergrassoort) en uit de kern groeien mooie grote witte pluimen. Multifunctioneel en mooi.

Plaatsen

Pampasgras is een grassoort die het prima doet in borders, maar ook solitair in een grote bak. De planten kunnen fors uitgroeien en de lange smalle en vooral sierlijke ‘bladeren’ waaieren ver uit. Een dergelijke plant moet de ruimte krijgen en kunnen op prominente plaatsen geplaatst worden.

Het pampasgras groeit hard en enkele planten groepsgewijs plaatsen is ook prima. Dicht bij elkaar plaatsen lijkt het langzaam maar zeker alsof er een grote plant ontstaat. Maar er kan ook gekozen worden om de planten iets verder uit elkaar te zetten. Zo blijft de plant met zijn uitgroeiende pluimen behouden, alleen de lange sierlijke bladeren waaieren dan door elkaar. Bij het plaatsen van de planten moet hier rekening mee gehouden worden.

Enkele voorbeelden van prominente plaatsen voor deze sierlijke plant (in allerlei variaties):
  • Op een groot grasveld kan een pampasgras precies in het midden geplaatst worden.
  • Op de hoeken van een grasveld of langs de border kunnen pampasgrassen geplaatst worden.
  • In symmetrische tuinen kunnen de ‘uithoeken’ voorzien worden van pampasgras.
  • In borders achteraan met kleinere siergrassen die matchen met de bladeren van de pampasplant er voor zetten.
  • Grote potten van metaal of hout kunnen voorzien worden van een pampasplant. Let op niet te veel in een pot, de plantjes lijken klein, maar groeien hard!
  • Als je geen vaste erfafscheiding wilt kan een serie van pampasgrasplanten naast elkaar ook voor een soort afscheiding zorgen

Verzorging

De verzorging is eenvoudig. Ze groeien hard en goed en kunnen erg groot worden als ze in de volle grond staan. Eenmaal per seizoen goed terugsnoeien, dat wil zeggen helemaal kort knippen of tot het ‘groen’. Groeit vanzelf allemaal weer aan.
De pluimen en de rietachtige stengels in ieder geval verwijderen. Als dit niet gebeurt, is het op zich niet zo erg, maar ze zullen dan zelf afbreken en ‘verwaaien’. Het kan er dan wel een tijdje rommelig uitzien.

In huis

De pluimen kunnen het binnen ook prima doen. Als de pluim nog mooi vol is moet deze zo dicht mogelijk bij het gras van de plant verwijderd worden en droog vervolgens de pluim. Deze kan daarna groepsgewijs in een mooie hoge slanke vaas gezet worden of haal de stengel er voor het grootste gedeelte vanaf en maak er een mooi boeket voor op tafel van. Combineer het met bijvoorbeeld wat siergras voor de kleur. Een andere mogelijkheid is de pluimen te verwerken in een groot boeket met meerdere soorten bloemen en groen. Kijk goed naar bijpassende kleuren. De pluimen zijn meestal ietwat gebroken wit, maar er zijn ook rozeachtige.

Verwacht niet dat deze pluimen jaren meegaan, maar vervang ze ieder jaar. Het pampasgras geeft ieder jaar mooie nieuwe pluimen.

Lees verder

© 2009 - 2014 Annastaal, gepubliceerd in Tuin (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat kun je doen met een Blauwe Pluim?Wat kun je doen met een Blauwe Pluim?Een veelzijdige cadeaubon is een goede omschrijving voor een Pluim. Deze cadeaubon is in diverse bedragen als cadeau te…
Siergrassen: Wuivende plantenSiergrassen: Wuivende plantenHet is een prachtig Nederlands woord: Wuiven. Het betekend: " Bewegen in de wind ". Grassen zijn daar heel goed in. Voor…
Wat is een pluim?Wat is een pluim?Een boekenbon of een Iris cheque is niet echt een origineel cadeau. Toch is het vaak lastig om een leuk cadeau voor iema…
Nostalgie en romantiek in de tuinNostalgie en romantiek in de tuinIn de tuin zien we een comeback van de jaren ’20. Perzikkleuren en oudroze zijn kleuren die bij deze trend passen. De be…
Hooikoorts: pollenkalenderHooikoorts: pollenkalenderHet hooikoortsseizoen duurt over het algemeen van maart tot september. Het seizoen hangt samen met de bloeitijd van bepa…

Reageer op het artikel "Pampasgras in de tuin en in huis"

Reacties

Ben de Wildt, 03-10-2013 13:06 #4
Bloeit deze plant al bij aankoop? Reactie infoteur, 03-10-2013
Die pluimen kunnen er al inzitten bij aankoop. Maar meestal worden ze in het voorjaar gekocht en dan zijn het "slechts" sprieten en lijkt het niet veel. Begin van de zomer schieten deze planten dan uit en richting het midden/einde van zomer komen de grote pluimen tevoorschijn en blijven langere tijd mooi.

Mw Oerlemans, 04-04-2013 16:00 #3
Aan u een vraag, ik heb 1 witte pampasgras en zoiets al… naam kwijt maar ook pluimen met mooie kleur als de zon er opschijnt. Mij was gezegd dar ik de plant voor de winter, de bladeren dus, samen moest binden. Wanneer mag het los en moet in ze dan kort afsnoeien en hoe kort. Reactie infoteur, 04-04-2013
Het snoeien voor de winter is het beste, vaak waaien ze vanzelf kaal in de winter. Maar laat ze maar los. Dat kan nu prima. Gaat zometeen vanzelf weer groeien (en de kluit wordt vanzelf groter). Het moet nogal gek gaan, wil pampasgras niet groter worden.

Louise Bremer, 11-06-2012 19:16 #2
We hebben al 6 jaar een prachtige pampasgras. Hij staat in de zomer vol met pluimen.
We hebben hem zoals elk jaar gesnoeid en hij begint weer flink te groeien. Alleen zit er in het midden van de plant een hele grote berg met oud hout.Daar groeien ook geen bladeren. Kan ik hier iets aan doen? Reactie infoteur, 12-06-2012
Ik heb er zelf verschillende in de tuin staan en haal ieder jaar het dood hout eruit. Dat maakt de plant voor het nieuwe jaar ook weer voller.

John, 08-11-2009 20:49 #1
Goede avond
Ik mis het jaargetijde van het snoeien, waarschijnlik na de bloei.
Volle grond?
met vriendelijke groet
John

Infoteur: Annastaal
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuin en natuur
Reacties: 4
Schrijf mee!