InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Struiken geschikt voor aanplant als haag

Struiken geschikt voor aanplant als haag

Struiken geschikt voor aanplant als haag De mens is altijd zeer geneigd om zijn eigen stukje grond af te bakenen. Zodra een nieuwbouwwoning wordt betrokken en het interieur is klaar, dan wordt de tuin aangepakt. En daarbij is één van de eerste dingen die wordt aangepakt de erfafscheiding. Er zijn vele struiken geschikt voor een haag, variërend van groenblijvend, bladverliezend tot zelfs bloeiende hagen. Kortom ook haagbeplanting is een belangrijke blikvanger in de tuin. Een overzicht van toepasbare struiken in allerlei soorten.

Kies een haag als erfafscheiding

Het assortiment van voor haagbeplanting geschikte struiken is heel groot. Als leek is het daarom best moeilijk om een goede keuze te maken. En het maken van een goede keuze is erg belangrijk, want eenmaal aangeplant zal men natuurlijk niet snel meer overgaan tot vervanging van de haag. Een goede oriëntatie vooraf is daarom heel belangrijk. Om te voorkomen dat alleen maar gekozen wordt uit de gangbare en veel gebruikte struiken als Taxus, Leylandii en Fagus volgt hier een ruim overzicht van alle mogelijkheden. Overigens is er niets mis met de genoemde struiken, maar misschien biedt onderstaand overzicht wel veel interessantere mogelijkheden voor de tuin die u voor ogen heeft. Voor de duidelijkheid: de genoemde struiken zijn natuurlijk geschikt voor elke haag of die nu op een erfafscheiding staat of niet.

Struiken geschikt voor een groenblijvende haag

Cupressocyparis leylandii (Leylandii cypres)

De Leylandii is één van de snelst groeiende coniferenhagen en heel goed geschikt voor hoge hagen. Winterhard en goed te snoeien. Hoogte 200-300 cm. Aanplanten met 3 struiken per strekkende meter, in alle grondsoorten. Snoeien in het voorjaar en in juni/juli.

Thuja occidentalis Brabant (Levensboom)

Mooie, smalle, opgaande, lichtgroene conifeer. Hoogte 200-250 cm. Aanplanten met 3 struiken per strekkende meter, kan in de meeste grondsoorten. Snoeien rond de langste dag.

Photinia fraseri "Red Robin" (Dwergmispel)

Flinke struik met stevig blad. Wit bloeiend en rode bessen. In het najaar verkleurt het blad naar rood. Hoogte 140-180cm. Aanplanten met 5 struiken per strekkende meter, in zand-, veen- of lichte kleigrond. Snoeien in het voorjaar.

Prunus laurocerasus Caucasica (Laurier)

Sterke en smal opgroeiende haag met donkergroen smal blad. Hoogte 200-300 cm. Aanplanten met 3 struiken per strekkende meter, op alle grondsoorten. Snoeien vroeg in het voorjaar.

Eleagnus ebbingi (Olijfwilg)

Deze struik is zeer geschikt voor aan de kust, want hij kan goed tegen zeewind. Mooi glimmend blad. Hoogte 100-150 cm. Aanplanten met 3 struiken per strekkende meter in zand-, veen of lichte kleigrond. Snoeien rond de langste dag.

Taxus Baccata (Taxus)

Donkergroene haag die goed geschikt is voor smalle en hoge vormen. Hoogte 100-200cm. Aanplanten met 3 struiken per strekkende meter, kan op alle, niet te natte, grondsoorten. Snoeien rond de langste dag en eventueel in het najaar.

Ligustrum ovalifolium (Liguster)

De bekende half wintergroene, door mussen druk bezochte, struik. Verliest in het voorjaar zijn blad. Hoogte 100-170 cm. Aanplanten met 5 struiken per strekkende meter, groeit op alle grondsoorten.

Fagus sylvatica (Groene Beuk)

Stevige haag met glanzend groen blad, in de herfst geel, roodbruin verkleurend. Blad blijft dus niet groen, maar wel aan de struik. Pas als in het voorjaar de nieuwe bladeren zich ontrollen, verliest de struik zijn oude blad. Hoogte 100-200 cm. Aanplanten met 5 struiken per strekkende meter, in alle grondsoorten m.u.v. kleigrond. Snoeien rond de langste dag en in het najaar.

Fagus sylvatica Atropunicea (Rode/Bruine beuk)

Stevige haag met glanzend roodbruin blad, in de herfst geel, roodbruin verkleurend. Veder: zie Groene beuk.

Berberis julianae (Berberis)

Deze Berberis heeft grote doornen en dus zeer geschikt voor het weren van indringers. Bloeit met gele bloemen, gevolgd door blauwe bessen. Hoogte 150-200 cm. Aanplanten met 3 struiken per strekkende meter op alle gronden. Snoeien na de langste dag.

Struiken geschikt voor een bladverliezende haag

Berberis thunbergii Atropurea (Berberis)

Een roodbladige uitvoering van de bekende Berberisstruik. Hoogte 50-125 cm. Aanplanten met 4 struiken per strekkende meter, op alle grondsoorten. Snoeien rond de langste dag en in het najaar.

Cotoneaster dielsianus (Dwergmispel)

Struik met glimmend donkergroen blad en rode bessen. Hoogte 150-200 cm. Aanplanten met 3 struiken per strekkende meter op zand-, veen- of lichte kleigrond. Snoeien in het voorjaar.

Cornus mas (Gele Kornoelje)

Grove losbladige haag met groen blad. In het vroege voorjaar met gele bloemen en in de nazomer rode bessen. Geschikt voor een grotere natuurlijke tuin. Hoogte 150-200 cm. Aanplanten met 2 struiken per strekkende meter, in alle grondsoorten. Snoeien in het voorjaar, na de bloei.

Liguster vulgare (Liguster)

Meer geschikt voor losse hagen. Heeft witte geurende bloemen in grote pluimen en trossen bessen in de winter. Hoogte 50-175 cm. Aanplanten met 4 struiken per strekkende meter, op alle grondsoorten. Snoeien na de bloei.

Crataegus monogyna (Meidoorn)

Kan als geknipte haag of los groeiend. Zeer geschikt voor het nestelen van vogels, langs weiland en boomgaard. Doornen! Witte bloemen en rode bessen in najaar/winter. Hoogte 100-250 cm. Aanplanten met 4 struiken per strekkende meter in alle grondsoorten. Snoeien in juli en september. Voor een wat lossere haag de laatste snoeibeurt overslaan.

Acer campestre (Spaanse Aak / Veldesdoorn)

Grote struik met dofgroen blad, in herfst verkleurend naar geel. De jonge uitlopers zijn rood van kleur. Hoogte 80-100 cm. Aanplanten met 5 struiken per strekkende meter op alle grondsoorten. Op klei- en zandgrond bij de aanplant de grond verbeteren met tuinaarde. Snoeien in juni en september.

Bron: Hans / Wikimedia CommonsBron: Hans / Wikimedia Commons

Struiken geschikt voor een lage haag

Buxus sempervirens (Buxus/palmboom)

Geschikt voor lage hagen, maar ook als randbeplanting of voor vorm snoei (figuren, bollen of blokken). Leerachtig blad. Groenblijvend. Hoogte 20-50 cm. Aanplanten met 5 struiken per strekkende meter op alle gronden. Snoeien in juni en september.

Lavandula angustifolia Munstead (Lavendel)

Geurende blauwgrijze struik met blauw/paarse bloemen. Hoogte 30-70 cm. Groenblijvend. Aanplanten met 5 struiken per strekkende meter in zand-, veen- of lichte kleigrond. Snoeien in het voorjaar en na de bloei.

Lonicera nitida Baggensen's Gold (Struikkamperfoelie)

Groenblijvende struik met geel blad. Hoogte 30-70 cm. Aanplanten met 4 struiken per strekkende meter in goed doorlatende grond. Snoeien in juni-juli.

Spiraea japonica Little Princess (Spierstruik)

Dichte haag met roze bloemen van juni tot in september. Hoogte 50-60 cm. Bladverliezend. Aanplanten met 4 struiken per strekkende meter op goede grond. In het voorjaar terugsnoeien tot 30 cm. Dan is er dus even géén haag!

Osmanthus burkwoodii (Schijnhulst)

Kleinbladige groenblijvende struik. Hoogte 40-80 cm. Aanplanten met 4 stuks per strekkende meter in goed doorlatende grond. Snoeien in juni-juli.

Euonymus variegatus (Kardinaalshoed)

Groenblijvende struik met smal, wit gerand en roodachtig overlopend blad. Hoogte 20-40 cm. Aanplanten met 4 struiken per strekkende meter in goede grond. Snoeien 2 tot 3 keer per seizoen.

Bron: Wouter Hagens / Wikimedia CommonsBron: Wouter Hagens / Wikimedia Commons

Struiken geschikt voor een bloeiende haag

Potentilla fruticosa Maanelys (Ganzerik)

Mooie bossige en bloeiende struik, wel bladverliezend. Bloeit meerdere keren per jaar met gele bloemen. Hoogte 60-70 cm. Aanplanten met 4 struiken per strekkende meter in goede grond. In het voorjaar terugsnoeien tot 30 cm. Dan dus even géén haag!

Potentilla fruticosa Snowflake (Ganzerik)

Dezelfde kenmerken als "Maanelys", maar dan wit bloeiend en iets hoger: 40-100 cm.

Rosa Romanze (Roos)

Meer geschikt voor een losse, brede haag (75cm.). Zeer rijk bloeiend met lichte helder roze geurende bloemen. Bladverliezend. Hoogte 80 cm. Aanplanten met 2 struiken per strekkende meter in goede grond. Snoeien in de winter.

Bron: SylwiaAptacy / PixabayBron: SylwiaAptacy / Pixabay

Struiken geschikt voor een geurende haag

Thuja occidentalis Brabant (Levensboom)

Rosa Romanze (Roos)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Direct privacy met een kant en klare haag!Direct privacy met een kant en klare haag!Uw erfafscheiding plaatsen en binnen één dag al privacy? Met een houten schutting of een erfafscheiding van beton is dat…
Heesters, hagen en bomen: de ruggengraat van de tuinVanwege hun fraaie blad en de kleurrijke bloemen zijn heesters, hagen en bomen haast onmisbaar in de tuin. Bovendien gev…
Eredivisie 2014-2015 ADO Den Haag - programmaEredivisie 2014-2015 ADO Den Haag - programmaADO Den Haag presteerde in het Eredivisie seizoen 2013-2014 voor de winterstop slecht maar na de winterstop heel goed. D…
Planten als erfafscheiding: de haagbeuk en buxushaagNederland hoort bij de top 30 van landen in de wereld met hoogste bevolkingsdichtheid. Per vierkante kilometer wonen rui…
Een haag opgebouwd uit verschillende bloeiende struikenEen haag opgebouwd uit verschillende bloeiende struikenEen houten scherm als erfafscheiding of een wintergroene haag bieden het hele jaar door dezelfde aanblik. Dat kan ook an…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Struiken geschikt voor aanplant als haag"

Reacties

Dalila, 16-11-2016 20:24 #3
Beste allen,

Wie kan mij helpen met het maken van een keuze tussen de verschillende lauriersoorten? Wij hebben volgens mij kleigrond. Ik vraag me dan af welke laurierplant van de volgende hier het beste tegen kan: http://www.haagplanten.net/bladhoudende-haagplanten/laurier.html/ Reactie infoteur, 17-11-2016
In principe kunnen Laurierstruiken goed gedijen op klei. Waar de meeste soorten echter slecht tegen kunnen is "natte voeten". Heeft u in uw tuin slecht doorlatende grond, waar na hevige regenval het water niet gemakkelijk in wegzakt, dan is de Laurier minder geschikt.

Jos Brands, 02-08-2012 18:22 #2
Geachte, sinds meer dan 25 jaar had ik met kleinbladige buxus in mijn voortuin de beginletters van de gezinsleden in een perk aangeplant in haagvorm.
Sinds vorig jaar kreeg ik de ziekte in de palm met desastreuze gevolgen, spijts
menige bespuitingen met o.a. eminent.Om verdere ontgoochelingen te vermijden had ik graag een andere plantensoort gebruikt! Wat raadt U me aan; liefst groenblijvend, traag groeiend, klein blad en niet hoger dan op 20 a 25 cm te snoeien
Bij voorbaat dank Jos Brands Reactie infoteur, 15-10-2012
Teucrium x lucidrys (Gamander) is een mooi alternatief voor Buxus. Maar geeft wel een minder strakke haag!

Mirte, 31-08-2011 09:25 #1
Hallo,
Ik vind het een heel interessant artikel, nu heb ik wel een vraag.
Wat is ongeveer het aantal wijkers per meter voor de Fagus sylvatica?
Groet Mirte Reactie infoteur, 31-08-2011
Mirte,

Bedoel je met wijkers per meter het aantal struiken die aangeplant moeten worden per meter?
Als dat zo is: ga dan uit van 5 stuks (is ook terug te lezen in het artikel)

Succes!

Martina

Infoteur: Martina
Laatste update: 29-03-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Erfafscheiding
Reacties: 3
Schrijf mee!