InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Voorjaarsbloeiende bloembollen

Voorjaarsbloeiende bloembollen

Voorjaarsbloeiende bloembollen Als de temperatuur weer wat hoger wordt en de zon gaat weer lekker schijnen, dan gaat het bij velen kriebelen. Gelijk ontstaat de behoefte om de tuin en de huiskamer een vleugje van het naderende voorjaar mee te geven. En dat is eigenlijk niet eens zo moeilijk. Er zijn voldoende bloembollen die in het voorjaar de tuin en de huiskamer kunnen opfleuren en u ook dat echte lente-gevoel kunnen geven. Allen moet u er wel op tijd aan denken. De voorjaarsbloeiende bollen moeten namelijk al in de herfst de grond in!

Wat zijn voorjaarsbloeiende bloembollen?

Onder voorjaarsbloeiende bloembollen verstaan we de bloembollen die al vroeg in het jaar bloeien. Bij een zachte winter verschijnen al vroeg de bladpuntjes boven de grond. Bij de bloemist en de tuincentra zijn de voorgetrokken bloembollen in het voorjaar volop te koop en is het zo eenvoudig om de lente in huis te halen. Bloembollen in de huiskamer kunnen u al een echt lente-gevoel geven. Door de warmte van de centrale verwarming zullen ze wel snel uitgebloeid zijn. De aangeschafte bloembollen kunnen ook buiten de tuintafel opfleuren en eventueel zelfs in de volle grond worden gezet. Wilt u bloembollen in de volle grond, dan is het beter om al in de herfst naar het tuincentrum te gaan en daar een keuze te maken uit de aangeboden voorjaarsbloeiende bloembollen. Een bijkomend voordeel is ook dat losse bloembollen goedkoper zijn dan voorgetrokken bloembollen in pot. Als de bollen in de periode september/december de grond in gaan, dan krijgen ze voldoende tijd om te wortelen en zullen ze al vroeg in het voorjaar hun kopjes boven de grond uit steken.

Blauwe druifjes (Muscari)

Blauwe druifjes bloeien vroeg in de lente. Hun grootste aantrekkingskracht is dat zij bloeien in de, in de plantenwereld weinig voorkomende, kleur blauw. Er zijn blauwe druifjes in diverse tinten blauw en blauwpaars. Maar er zijn ook witte en er is zelfs een gele soort! Muscari komt van het Latijnse muscus, wat muskusachtig betekent. Veel soorten zijn omgeven met deze muskusgeur. De Muscari komt van oorsprong uit Zuid-Europa, Noord-Afrika en West-Azië. Muscari kan op elke grondsoort worden toegepast, maar staat wel graag op een warme plek. Staat hij op de juiste plaats dan wordt u ieder jaar beloond met een steeds groter wordende groep bloeiende Blauwe Druifjes. Muscari is dus een bloembol die geschikt is voor verwildering. Het hoogtepunt van de bloei is in april, het blad staat dan al lang boven de grond (al vanaf het najaar!).
NaamKleurBijzonderheden
Muscari armeniacumKobaltblauwDe bekendste soort. Bloei april-mei.
Muscari aucheri "Ocean Magic"LichtblauwGeschikt voor in pot. Bloei april.
Muscari aucheri "White Magic"ZuiverwitGeschikt voor in pot. Bloei maart-april.
Muscari latifoliumDonkerblauwLichtblauw aan de top. Bloei april-mei.
Muscari macrocarpumGeel tot geelbruinBloemen zijn eerst rossig violet. Bloei april-mei.

Narcis (Narcissus)

De Narcis heeft een groot verspreidingsgebied. Ze komen van oorsprong voor in Noord-Afrika, China, Japan, Europa (behalve in Oost-Europa) en hier en daar in Azië. De meeste Narcissen treffen we echter aan in Spanje en Portugal. De naam "Narcis" is afgeleid van het Griekse werkwoord "narkaoo". "Narkaoo" betekent verdoven. Vroeger beschouwde men de geur van de Narcis als verdovend en/of slaapverwekkend. Er zijn enorm veel verschillende soorten Narcissen. Grofweg zijn ze in te delen in de volgende groepen:
  • Trompetnarcissen
  • Split- en Papillon narcissen (ook wel spleetkronige en vlindernarcissen)
  • Dubbelbloemige narcissen
  • Meer bloemige narcissen
  • Grootkronige narcissen
  • Kleinkronige narcissen
  • Mini-narcissen
De Narcisbol stelt niet veel eisen aan de grond en gedijt in zon én schaduw. De meeste Narcissen bloeien in de maand april Maar door het grote aantal variëteiten binnen deze groep zijn hierop veel uitzonderingen te vinden.
NaamKleurBijzonderheden
Narcissus "4U2"oranje/goudgeelGrote volle bloemen, bloei april.
Narcissus "Gipsy Queen"GroengeelVerkleurend naar wit, bloei mrt-april.
Narcissus "Laurens Koster"WitBotergeel hart, geurend, bloei mei.
Narcissus "Poeticus"WitGeel kroontje met oranje rand, geurend, bloei mei.
Narcissus "Trevithian"GoudgeelMeerdere bloemen per steel, geurend, bloei apr-mei.
Narcissus "Segovia"WitGroengeel hart, bloei apr-mei.
Narcissus "Rip van Winkle"GoudgeelGevulde bloem, bloei apr-mei.

Vogeltje-op-de-kruk (Corydalis solida)

Een echte voorjaarsbloeier die de tuin een mooie roze gloed geeft is Corydalis solida. Het vogeltje-op-de- kruk is familie van de helmbloem (Corydalis cava), die op het noordelijk halfrond voorkomt als heemplant. De meeste soorten echter zijn te vinden in Oost-Azië. Het geslacht Corydalis kent vele soorten, waaronder ook eenjarige planten. De Corydalis solida is een bloembol die bijzonder goed geschikt is voor verwildering. In een bostuin of onder heesterbeplanting komt hij goed tot zijn recht. Ieder jaar wordt u verrast met een groter wordende groep roze bloeiende bloempjes. Als u de natuur hiermee een handje wilt helpen, kunnen de bollen ook d.m.v. scheuren of delen vermeerderd worden. Ook mieren helpen een handje met de vermeerdering, omdat zij de zaden van het vogeltje-op-de-kruk verspreiden. Dus als her en der in de tuin Corydalis solida verschijnt weet u hoe het komt! Poot de bloembollen in een humusrijke, vochtige grond in de schaduw of halfschaduw. Het plantje krijgt een hoogte van ± 20cm en bloeit in maart/april. De naam vogeltje-op-de-kruk dankt de plant aan het beeld dat een bloem aan de stengel oproept, namelijk dat van een wegvliegend vogeltje.

Kievitsbloem (Fritillaria meleagris)

De kievitsbloem komt in Europa in het wild voor op vochtige gronden. Poot de bloembol op een vochtige plek met halfschaduw en voornamelijk ochtendzon. Plant gelijk een flinke groep, anders komen ze niet goed tot hun recht. Ook Fritillaria verwildert gemakkelijk, dit komt door de vele zogenaamde broedbolletjes die ondergronds aan de bloembol verschijnen. Maar ook door zaad kan de Fritillaria zich vermeerderen. Dit gaat vrij gemakkelijk, maar deze bolletjes zullen pas na 3 tot 4 jaar tot bloei komen! Kievietsbloemen bloeien van april tot mei met spectaculair getekende bloemen. De tekening, kleine vierkantjes die iets weg hebben van schubben, lijkt op het patroon van een slangenhuid.

Bosanemoon (Anemone nemorosa)

Anemone is een uitgebreid geslacht en bevat naast voorjaarsbloeiers ook zomer- en herfstbloeiende variëteiten. De Bosanemoon is een bloembol die het best gedijt op een vochtige, schaduwrijke plaats. Ze vermeerderen zich d.m.v. uitlopers van de wortelstok. Ook zeer geschikt voor verwildering dus. Anemone nemorosa kan goed tussen vaste planten worden toegepast, omdat na de bloei ook het blad vrij snel weer afsterft. De Anemone nemorosa wordt 10-15 cm. hoog en bloeit in de periode maart-mei.
NaamKleurBijzonderheden
Anemone nemorosa "Lismore Pink"bleekrozeenkelbloemig, donkerbruin-groene steel
Anemone nemorosa "Pentre Pink"dieprozeenkelbloemig
Anemone nemorosa "Alba Plena"witdubbelbloemig
Anemone nemorosa "Bowles Purple"lavendelblauwdubbelbloemig
Anemone nemorosa "Blue Bonnet"hemelsblauwdubbelbloemig
Anemone nemorosa "Virescens"groengeeldubbelbloemig
Anemone nemorosa "Grandiflora"witgrootbloemig
Anemone nemorosa "Leeds Variety"wit-rozegrootbloemig
Anemone nemorosa "Royal Blue"donkerblauwgrootbloemig

Anemone blanda (Oosterse anemoon)

Anemone blanda is een frisse stralende variëteit. De oosterse anemoon heeft sterachtige, op margrieten lijkende, bloemen. Ze voelen zich uitstekend op hun plaats op een zonnige of licht beschaduwde plek. Ook weer geschikt als onder begroeiing van struiken of voor een plekje tussen de vaste planten. Anemone blanda wordt 15 cm. hoog en bloeit van maart tot april.
NaamKleurBijzonderheden
Anemone blanda "Blue Shades"blauw
Anemone blanda "Charmer"lilawit hart
Anemone blanda "Radar"paarswit hart
Anemone blanda "White Splendour"zuiver witmeest aangeboden soort

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Etagebeplanting; bloembollen in potEtagebeplanting; bloembollen in potEtagebeplanting is de ideale manier om een pot te vullen met bloembollen. Tuinieren is vooruit denken. Als we in het voo…
Bloembollen in de tuinBloembollen in de tuinAls je mooie tulpen, narcissen of krokussen in de tuin wil hebben, dan moet je vooruit zien, kleurpaletten samenstellen…
Uitgebloeide bloembollen; wat doen we er mee?Uitgebloeide bloembollen; wat doen we er mee?Heerlijk is dat toch dat we zelf het voorjaar in huis kunnen halen. Blauwe druifjes, narcissen of tulpen. Allemaal worde…
Wat heeft de narcis met Alzheimer te maken?Wat heeft de narcis met Alzheimer te maken?Inderdaad, wat heeft de narcis met Alzheimer te maken? Meer in ieder geval dan de meeste mensen waarschijnlijk zullen we…
Bloembollen planten: hoe, waar en wanneerDe herfst is de periode van het jaar waarin de meeste bloembollen geplant worden, zodat ze vanaf de lente je tuin met mo…

Reageer op het artikel "Voorjaarsbloeiende bloembollen"

Infoteur: Martina
Laatste update: 15-11-2015
Gepubliceerd: 15-03-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Voorjaarsbloeiers
Schrijf mee!