InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Salie (Salvia officinalis)

Salie (Salvia officinalis)

Salie (Salvia officinalis) Salie is een prachtig plantje van mediterrane oorsprong. Een oud spreekwoord luid wie Salie in de tuin heeft, heeft nooit een dokter nodig.

Salie

Salie is een doorlevend, bossig struikje. De behaarde, opgerichte en sterk vertakte stengels zijn houtig aan de voet en zijn vierkant van vorm. De bladeren hebben een grauwgroene kleur met een fluweelachtige textuur. De salie is wintergroen hij verliest dus zijn bladeren 's winters niet. De struikjes kunnen 50 tot 80 centimeter hoog worden en ze worden ongeveer 1 meter in doorsnede. De salie bloeit van mei tot en met juli. De salie bloemen hebben een violetblauwe kleur. Salie heeft een sterke typerende geur. Salie is inheems in de Balkan en rond de Middelandse zee.

Planten

Salie is een plant van mediteraanse oorsprong, de plant houdt van zon. De salie is redelijk winterhard en verdraagt deze prima zonder beschutting. Plant Salie niet in zware natte gronden. Salie groeit prima op een rijk bemeste grond maar wanneer u de struik in arme grond zet worden de aroma's veel sterker. De salie planten kunnen in de lente worden gezaaid of men koopt ze als plant in pot bij de diverse tuincentra. Door de mooie ronde bladeren past salie prima tussen planten met stekeligere bladeren zoals bijvoorbeeld rozemarijn.

Vermeerderen

Salie is gemakkelijk te vermeerderen. In de erste plaats kunt u salie zaaien. Maar wilt u sneller resultaat neem dan stekken. Salie laat zich namelijk prima stekken. In tijd die het duurt voordat de stekken wortelen bedraagt ongeveer vier weken.

Snoei

Om de bladeren dicht te houden snoeit u Salie in de lente en in de zomer na de bloei. De Salie ontwikkelt dan bijzonder geurige nieuwe scheuten.

Gebruik

De bladeren worden bij voorkeur voor de bloei geplukt. Ze kunnen vers of gedroogd worden gebruikt.
Zelfs in de winter kan men blaadjes oogsten van de salie. De smaak van de in de winter geplukte bladeren is sterker.
De smaak van Salie is scherp en warm, en past heel goed bij witte vleessoorten en vis

Tip

Een aftreksel van salie werkt opwekkend, bevordert de spijsvertering en is aanbevolen tegen hoest en griep, als gorgeldrank en mondwater.

Waarschuwing

Salie mag niet worden gebruikt tijdens de zwangerschap. En mensen die epilepsie hebben kunnen ook beter geen salie gebruiken. Salie kan beter ook niet worden gebruikt wanneer er borstvoeding wordt gegeven de melk wordt er droger van.

Lees verder

© 2009 - 2014 P1234, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kruiden: salie of salvia officinalisSalie had de naam een wondermiddel te zijn, het werd verondersteld zo ongeveer alle kwalen te kunnen genezen: reumatiek,…
Salvia of SalieSalvia of SalieSalvia is een geslacht van eenjarig, tweejarige en vaste planten met bloemen die er zeer verschillend uitzien, qua vorm…
Roerei op verschillende manierenRoerei is lekker maar het is altijd zo snel op, en smaakt altijd zo standaard. Ben je dit nou ook zo zat, probeer dan ee…
Tuinkruiden: Salie, Salvia officinalisDe naam is afgeleid van het Latijnse salvere (gezond zijn). Het bevat oliën, die het verloop van de hele spijsvertering…
De positieve werking van ScharleiScharlei komt van de Salieplant familie en is net zo heilzaam als Salie zelf. Scharlei is een vriend van de vrouw en is…

Reageer op het artikel "Salie (Salvia officinalis)"

Infoteur: P1234
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinkruiden
Schrijf mee!