InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Planten voor op het winterterras

Planten voor op het winterterras

Planten voor op het winterterras De zomer is voorbij. Alle potten met eenjarige zijn leeggemaakt en het terras is kaal. Dit staat natuurlijk wel netjes en opgeruimd, maar aantrekkelijk is het niet. Nodig is het ook niet. Er is een ruime keuze aan groenblijvende struiken en vaste planten die het terras ook in de winter opfleuren en aantrekkelijk maken. Het is zelfs mogelijk om er ook nog wat bloeiende vaste planten tussen te zetten. Wie in de herfst even een paar uur aan het winterterras of de tuintafel besteedt heeft daar de hele winter plezier van. Planten voor het winterterras geven maandenlang extra tuinplezier.

Ook in de winter een aantrekkelijk terras

In het voorjaar wordt veel tijd besteed aan de aankleding van het terras. Maar ook in de winter is het mogelijk om een aantrekkelijk terras te hebben. Als er in het najaar één dag besteedt wordt aan het terras, dan blijft het mooi tot ver in het voorjaar. En als een aantal weken later alle voedsel voor de vogels uit de tuin is verdwenen, dan wordt er met een aantal aanpassingen zo een aantrekkelijk vogelterras van gemaakt. En ook dat verhoogt het plezier van een aantrekkelijk terras in de winter. Het aan- en afvliegen van de vogels geeft veel vertier en is plezierig om naar te kijken.

Winterterras: de juiste pot en potgrond

De juiste pot is qua uiterlijk natuurlijk een kwestie van smaak. Zet potten bij voorkeur op pootjes en bedek de binnenkant met noppenfolie. Deze maatregelen voorkomen het bevriezen van de grond. Voor de grote van de juiste pot moet uitgegaan worden van een pot die iets groter is dan de wortelkluit van de plant die er in komt. Koop altijd planten die bij het tuincentrum in potten of containers staan, deze zijn dan namelijk al voorzien van een goede en gezonde wortelkluit. Gebruik voor het vullen van de potten een goede potgrond. Deze grond hoeft niet extra bemest te worden. Dat bent u misschien gewend van de potten en hanging-baskets in de zomer, maar deze planten zijn in de winter immers in rust en hebben dan géén extra mest nodig.

Groenblijvende struiken voor in potten

Deze groep struiken vormen de basis voor een aantrekkelijk terras. Door de duidelijke structuur bepalen zij de vorm van de plantengroep. Omdat we hier te maken hebben met struiken die hun blad in de winter behouden, moet er bij erg droog weer wel af en toe water gegeven worden. Door het blad wordt zuurstof verdampt waardoor, zeker bij een droge en schrale oostenwind, de potgrond snel uitdroogt. Maar het is aan te bevelen om regelmatig te controleren of de potgrond voldoende vochtig is. Zeker als de plant net zo groot, of groter is dan de pot waarin hij staat. In een dergelijk geval zal ook regenwater niet snel de aarde in de pot bereiken. Er zijn veel struiken die in de winter hun blad behouden. Voor in pot moeten we kiezen voor kleinere soorten of soorten die goed gesnoeid kunnen worden. Mooie terrasplanten zijn:
  • Buxus sempervirens, Palmboom
  • Euonymus fortunei "Emerald Gaiety", Kardinaalshoed (bontbladig)
  • Hebe "Emerald Green", Struikveronica (niet bloeiend)
  • Hebe "Pascal", Struikveronica (in de winter donkerrood blad!)
  • Pieris japonica
  • Skimmia japonica "Kew White" (witte vruchten)
  • Skimmia japonica "Rubella" (rode vruchten)

Groenblijvende- en/of bloeiende vaste planten voor in potten

In de categorie vaste planten hebben we het over het assortiment dat in de winter zeer geschikt is om op de tuintafel te plaatsen. Ook kunnen hiermee balkonbakken en hanging-baskets beplant worden. Kies in het laatste geval wel voor minimaal één hangende soort. Mooie vaste planten zijn:
  • Cyclamen coum, Cyclaam
  • Erica carnea "Myretoun Ruby", Winterheide (deze soort groeit in elke grond)
  • Gaultheria procumbens, Bergthee
  • Hedera helix, Klimop (hangplant, voor in balkonbakken of langs de rand van grote potten)
  • Viola, Winterviolen (bij vorst lijkt het met ze gedaan, maar zodra de dooi intreedt zie je de violen weer rechtop komen!)

Siergrassen voor op het winterterras

Met de bovenstaande struiken en/of vaste planten is al een mooi terras te maken. Er is echter nog een plantgroep die geschikt is voor een leuk winterterras. Weliswaar meestal niet groenblijvend en al helemaal niet bloeiend, maar wel leuk om de plantengroep wat losser te maken zijn siergrassen. Siergrassen zijn op hun mooist in de herfst en hebben de hele winter een prachtig wintersilhouet. Een mooi siergras is Calamagrostis acutiflora "Karl Foerster" (Struisriet). Plant hem in een grote pot en niet te diep.

Calocephalus brownii

Een moeilijk in te delen plantje dat de laatste jaren in het najaar bij de betere tuincentra verschijnt is Calocephalus brownii Silberdraht. Een heel fijn vertakt zilvergrijs struikje. Leuke afwisseling tussen al het groen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Planten voor op het winterterras"

Infoteur: Martina
Laatste update: 31-01-2016
Gepubliceerd: 04-11-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!