InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bloembollen in de tuin

Bloembollen in de tuin

Bloembollen in de tuin Als je mooie tulpen, narcissen of krokussen in de tuin wil hebben, dan moet je vooruit zien, kleurpaletten samenstellen en plannen. Hoe werkt het?

Algemeen

Het voordeel van bloembollen in de tuin is dat je kleur in de tuin hebt op het moment dat de tuin er saai en enigszins kaal bij staat. Zo begin van het jaar na de herfst en nog midden in de winter ziet de tuin er vaak wat troosteloos bij. Met een pallet aan bollen wat vanaf pakweg februari begint te bloeien, ziet je tuin er zelfs in deze periode vrolijk uit.

Maar het is wel van belang het zorgvuldig op te pakken. De verschillende bollen bloeien in verschillende periodes, dus maak een plan voor wat betreft de plaatsen in de tuin waar je de bollen gaat planten en welke bollen je eventueel bij elkaar zet, je met lagen gaat werken of bijvoorbeeld in verschillende hoeken van de tuin de verschillende bollen plaatst. Zo kun je op verschillende plaatsen in de tuin een kleurexplosie bewerkstelligen, maar met lagen krijg je op dezelfde plaats iedere keer een kleurexplosie. Bedenk dus goed hoe je het hebben wil in je tuin.

Bloembol van het jaar

Zo is er ieder jaar een andere bloembol “ bloembol van het jaar” en wordt deze extra gepromoot. Het is een nieuwe of vernieuwde bloembol die wel wat extra aandacht kan gebruiken.

Bloembollen planten

Zoals gezegd moeten de bloembollen in het najaar de tuin in. Hoe werkt het:
  • Ga er grofweg vanuit dat bloembollen altijd tweemaal zo diep worden geplant als de bol hoog is.
  • Op de verpakkingen van de bloembollen staat exact aangegeven wat de bloeitijd, de meest geschikte standplaats en plantdiepte is.
  • Plant de bollen ook niet te ver uit elkaar, een “bloemenbed” krijg je alleen als het dekkend is.
  • Omdat niet alles tegelijk bloeit, kan je lagen aanbrengen en bijv. de Tulp onder de Krokus planten. De krokus bloeit dan rond februari en zo’n 2 maanden laten komt op dezelfde plaats de tulp terug. Je kunt zelfs met 3 lagen werken.
  • Eind september, begin oktober is een goede periode. In ieder geval voor de vorst zijn intrede doet.
  • Om een "holletje" te maken voor de bol, is er een speciaal apparaatje op de markt om de grond alleen op de gewenste plaats weg te halen en na het planten van de bol weer terug te gooien.

Veel succes met het planten van de bollen!

Lees verder

© 2008 - 2014 Annastaal, gepubliceerd in Tuin (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe onderhouden we voorjaarsbloemen in potjes?Hoe onderhouden we voorjaarsbloemen in potjes?Willen we in het voorjaar met volle teugen kunnen genieten van een kleurrijke bloemenpracht in onze tuin, dan moesten de…
Bloemen die voorjaar en zomer kleur gevenBloemen die het voorjaar kleur geven zijn onder andere tulpen, hyacinten, narcissen en krokussen. Deze bloemen ontspruit…
Uitgebloeide bloembollen; wat doen we er mee?Uitgebloeide bloembollen; wat doen we er mee?Heerlijk is dat toch dat we zelf het voorjaar in huis kunnen halen. Blauwe druifjes, narcissen of tulpen. Allemaal worde…
Wat heeft de narcis met Alzheimer te maken?Wat heeft de narcis met Alzheimer te maken? Meer in ieder geval dan de meeste mensen zullen weten. De narcisbol bevat na…
Bloembollen planten: hoe, waar en wanneerBloembollen planten: hoe, waar en wanneerDe herfst is de periode van het jaar waarin de meeste bloembollen geplant worden, zodat ze vanaf de lente je tuin met mo…

Reageer op het artikel "Bloembollen in de tuin"

Infoteur: Annastaal
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuin en natuur
Schrijf mee!