InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Winterharde cactussen

Winterharde cactussen

Zijn er winterharde cactussen voor in de tuin? Ja die zijn er zeker. Ik zal uitleggen welke soorten geschikt zijn en welke minder geschikt.
Bron: SEWilco / Wikimedia CommonsBron: SEWilco / Wikimedia Commons

Hebben ze bescherming nodig?

Je kunt de winterharde cactussen in 2 groepen verdelen. De soorten die bescherming tegen de regen nodig hebben in de winter en de soorten die geen bescherming tegen de regen nodig hebben. De groep die bescherming nodig heeft tegen de regen is het grootst en bestaat voornamelijk uit Echinocereus en Escobaria, die kunnen soms wel 30 graden vorst verdragen.

De 2e groep die geen bescherming nodig heeft bestaat voor zover bekend alleen uit Opuntias, de bekende schijfcactussen. De sterkste soort is Opuntia humifusa (zie afbeelding). Deze soort groeit bij mij al enkele jaren in de tuin. Als het winter word gaan de schijven plat liggen om in de lente weer omhoog te komen. De Opuntia in mijn tuin staat eigenlijk op de verkeerde plaats in verkeerde grond. Je kunt duidelijk zien dat de plant hier en daar beschadigd is en dat de schijven niet allemaal opnieuw opkomen maar steeds nieuwgroei maken. Desondanks overleeft ie het elk jaar.

In welke grond moeten ze staan?

Ze moeten in goed doorlatende grond staan, bijvoorbeeld tuinaarde met 1/3 tot 1/2 deel rivierzand, grind of ander gesteente. Dit is om het vocht sneller af te voeren, dit is vooral noodzakelijk in de winter. wanneer ze in de winter te nat staan zullen sommige schijfen toch een beetje rotten en niet meer opkomen als het lente word, ze zullen dan ook niet bloeien. Je kunt de cactussen ook beter goed in de zon zetten en op een heuveltje of verhoogd bed.

Welke soorten zijn het makkelijkst?

Cylindropuntia imbricata
  • Cylindropuntia viridiflora
  • Cylindropuntia whipplei
  • Opuntia fragilis
  • Opuntia humifusa (zie afbeelding, dit is de sterkste soort)
  • Opuntia polyacantha

Bent U geinteresseerd?

Hou dan rekening met de volgende dingen:
Opuntias hebben vaak vele variateiten die volgens sommige weer andere soorten zijn en sommige soorten groeien in een totaal ander gebied. En niet alle variateiten van een soort zijn winterhard. Indien U wilt experimenteren met winterharde cactussen is het beter om ze te kopen bij een kweker die gericht is op winterharde cactussen. Ze zijn er niet met velen maar een goed voorbeeld is kakteengarten.

Ondanks het feit dat sommige cactussen goed kunnen overleven in Nederland is het Nederlandse klimaat toch vaak anders. daardoor kan een soort die het in Duitsland goed doet het slecht doen in Nederland. koop dus nooit vele planten te gelijk maar kijk eens of U een stekje van iemand kunt krijgen. De Opuntia humifusa doet het erg goed.

Links

  • succulenta Nederlandse vereniging voor cactussen en vetplanten
© 2008 - 2017 Matucana, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Winterharde cactussen"

Infoteur: Matucana
Laatste update: 14-12-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!