InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Het bemesten en bekalken van buxus

Het bemesten en bekalken van buxus

Het bemesten en bekalken van buxus Buxus is een veelvoorkomende plant in de Nederlandse tuinen. Buxus is eenvoudig te snoeien in allerlei vormen. In de tuin komt de buxus vaak voor als bolvorm, piramide of als haag. Met een groei van 5 tot 10 centimeter per jaar, is de buxus een trage groeier. Om de buxus optimaal te laten groeien, is een goede bemesting noodzakelijk. Het bemesten kan met verschillende meststoffen. De hoeveelheid bemesting is afhankelijk van de standplaats van de buxus. Naast het bemesten dient er jaarlijks kalk gestrooid te worden om een gewenste groeiplaats voor de buxus te creëren.

Buxus bemesten in volle grond

Buxus is een plant die veel bemesting nodig heeft om te groeien en om zijn groene bladkleur te behouden. Wanneer de buxus onvoldoende mest krijgt, zal de plant gele bladranden krijgen en nauwelijks groeien. Een slecht groeiende plant is vatbaarder voor ziektes, dus een goede bemesting is noodzakelijk om de plant gezond te houden. De volgende meststoffen zijn hiervoor geschikt:

Gedroogde koemestkorrels

Gedroogde koemestkorrels zijn 100% organisch en milieuvriendelijk. Ze zorgen voor een goede bodemstructuur en een vochtvasthoudend vermogen van de bodem. Gedroogde koemestkorrels werken ongeveer 6 tot 8 weken.

Kippenmestkorrels

Kippenmestkorrels zijn net als gedroogde koemestkorrels organisch. In kippenmestkorrels zit meer kalk dan in koemestkorrels. Voor buxus is dit ideaal. Kippenmestkorrels werken ongeveer 6 tot 8 weken.

Organische buxusmest

Het gebruik van buxusmest heeft in vergelijking tot de andere meststoffen een aantal voordelen. Speciale buxusmest heeft een goede verhouding tussen stikstof en kalium. Hierdoor heeft de Buxus een compacte groei en een goede bescherming in de winter.

De bovenstaande meststoffen werken ongeveer 6 tot 8 weken. Buxus dient daarom een aantal keren per jaar bemest te worden. De beste tijden om dit te doen zijn in:
  • februari, begin maart
  • juni
  • augustus

De dosering in maart is 10-15 kg per 100 vierkante meter. In juni is de dosering 5-10 kg per 100 vierkante meter. In augustus is 5 kg per 100 vierkante meter voldoende. Het is aan te raden om niet meer te bemesten na augustus. De buxus gaat hierdoor groeien, waardoor de jonge scheuten in de herfst of winter vorstschade kunnen oplopen.

Naast gedroogde koemestkorrels, kippenmestkorrels en buxusmest zijn er nog andere meststoffen die gebruikt kunnen worden voor het bemesten van buxus. Te denken valt aan champignonmest, wormenmest en bloed- en beendermeel

Bemesting in pot

Buxus in pot vraagt een andere bemesting dan buxus in de volle grond. Buxus in pot kan bemest worden met osmocotekorrels of osmocotetabletten. Deze osmocotekorrels en osmocotetabletten hebben een speciale harscoating welke de voedingsstoffen geleidelijk vrijgeeft. De werkingsduur is ongeveer 6 maanden, hierdoor is een bemestingsbeurt voldoende. Bij deze meststoffen vindt geen uitspoeling plaats, waardoor deze milieuvriendelijk zijn. Het toepassen van deze osmocotekorrels en osmocotetabletten dient in maart/april te gebeuren. De dosering voor osmocotekorrels is 30 gram per 10 liter potinhoud. De dosering van osmocotetabletten is 4 tabletten van 7,5 gram per 10 liter potinhoud.

Kalk strooien bij de buxus

Naast bemesten van de buxus is het strooien van kalk bij de buxus erg belangrijk. Buxus is een plant die van kalkhoudende grond houdt. Door chemische bemesting en zure regen verzuurt de grond ieder jaar. Door het strooien van kalk wordt de zuurtegraad van de grond op niveau gehouden. De plant kan hierdoor beter zijn voedingsstoffen opnemen en is beter beschermd tegen ziekten. Het strooien van kalk kan op ieder moment van het jaar en dient ieder jaar te gebeuren. Het beste tijdstip om kalk te strooien is tijdens of net voor een regenbui.

Verkleuring bladeren van de buxus

Het kan voorkomen dat uw buxus in de tuin gaat verkleuren. In veel gevallen heeft dit te maken met een te kort aan meststoffen. Een tekort aan meststoffen is niet altijd de reden dat de buxus verkleurt. Andere oorzaken van verkleuring kunnen ontstaan door een natte ondergrond, de buxusziekte en verbranding na het snoeien.

Natte ondergrond bij buxus

Wanneer de buxus roodbruine bladeren vertoont, geeft dit aan dat de buxus op een te natte ondergrond staat. De wortels groeien hierdoor slecht. Het is daarom aan te raden om de buxus op een goede waterdoorlatende grond te planten.

Buxusziekte

Een bruine en zwarte verkleuring van de bladeren kan het gevolg zijn van een beginnende schimmelaantasting. Een schimmelaantasting in de buxus komt in Nederland steeds vaker voor, hierdoor gaan veel buxusplanten dood. Wanneer u de buxusplanten in een vroeg stadium behandelt, zijn deze wellicht nog te redden

Verbranding na het snoeien

Bruine bladeren van de buxus kunnen ook het gevolg zijn van verbranding. Wanneer de buxus is gesnoeid in een zonnige periode, treedt er snel verbranding op. Het is daarom altijd aan te raden om buxus te snoeien op een bewolkte dag.

Lees verder

© 2017 Thijs1993, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Creatief met buxusAls je een tuin of balkon hebt dan is de buxus een ideale plant om te houden. Hij is vrij gemakkelijk om te verzorgen. E…
Wanneer en met welke meststof bemestenWanneer en met welke meststof bemestenDe tuin staat vol met verschillende beplanting. Bomen, struiken, vaste planten en vaak ook nog een gazon. Al deze natuur…
Zo houden we onze buxus in topconditieZo houden we onze buxus in topconditieDe buxus is in menig siertuin een bijzonder graag geziene gast. Deze opvallende en altijd groene heester brengt kleur en…
Buxus: ook prachtig in een potBuxus: ook prachtig in een potU hoeft niet speciaal een tuin te hebben om te kunnen genieten van buxus. Deze groenblijver die u in allerlei vormen kun…
Winterbloeiers: ook een mooie tuin in de winter!Winterbloeiers: ook een mooie tuin in de winter!Bloeiende planten in de winter, zijn die er ook? Een leuke tuin hebben in de winter, kan dat ook? Als je van tuinieren h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jorodin / Pixabay
  • http://www.pietervanderlinden.nl/advies-beplanting/schimmelziekten-buxus
  • http://www.marechal.be/informatie/hoe-moet-buxus-bemesten/
  • http://www.buxusplant.nl/buxus-bemesten.html
  • http://www.komeco.nl/index.php?pagid=520&taalcode=NL&prodid=1
  • http://buxushof.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=74&Itemid=589

Reageer op het artikel "Het bemesten en bekalken van buxus"

Infoteur: Thijs1993
Gepubliceerd: 09-01-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!