InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Cortenstaal voor bloembakken en borderranden in de tuin

Cortenstaal voor bloembakken en borderranden in de tuin

Cortenstaal voor bloembakken en borderranden in de tuin Cortenstaal, een speciale metaallegering die wordt gebruikt in de bouw, maar ook een zeer geschikt materiaal is voor gebruik in de tuin. Door de speciale samenstelling van het metaal ontstaat een bijzonder oxidatie-proces waaraan cortenstaal zijn populariteit aan te danken heeft. Door het gebruik buitenshuis en de blootstelling aan de weersinvloeden ontstaat een oranjebruine roestkleur en krijgt het object zijn warme en natuurlijke uitstraling.

Wat is cortenstaal?

Cortenstaal is een metaallegering, die voor het grootste deel uit ijzer bestaat. De term "legering", ook wel aangeduid als alliage, geeft aan dat het om een samenstelling gaat. Een samenstelling van vaste stoffen, verschillende soorten metaal om precies te zijn. Cortenstaal bestaat naast ijzer ook uit de metalen chroom, fosfor, koper, nikkel en silicium. De kenmerkende oranjebruine roestkleur ontstaat door oxidatie van het materiaal en is beeldbepalend voor deze metaallegering. Juist dit uiterlijke kenmerk maakt cortenstaal zo populair. Cortenstaal is de naam die in de volksmond wordt gebruikt, maar de officiële merknaam is COR-TEN ®-staal. COR is de afkorting van COR-rosion resistance, waarmee aangegeven wordt dat het materiaal goed bestand is tegen corrosie(roest). TEN verwijst naar TEN-sile strengt en verwijst daarmee naar de hoge mechanische sterkte.

Bekende en opvallende toepassingen met cortenstaal

Cortenstaal is een product ontwikkeld door het bedrijf US Steel. Om het corrosie-effect van dit bijzondere metaal te demonstreren is in 1970 in Pittburgh (Pennsylvania/Verenigde Staten), een wolkenkrabber van 64 verdiepingen gebouwd: De US Steel Tower. De New River Gorge Bridge in West-Virginia (1977) is een indrukwekkende boogbrug met een totale lengte van 914 m en een mooi voorbeeld van het gebruik van deze metaallegering. In ons land wordt ook gebruik gemaakt van cortenstaal in de openbare ruimte. Op de boulevard van Scheveningen staan vijf zogenaamde landmarks, die dienst doen als herkenningspunt of ontmoetingsplek, gemaakt van cortenstaal in combinatie met natuursteen voor de zitgedeelten. Een bijzonder vormgegeven en opvallend project is de fietsbrug in Zoetermeer over de Leidschendamseweg.

Cortenstaal voor binnen en buiten

Cortenstaal heeft van zichzelf een mooie zilvergrijze kleur. Deze kleur zal het ook behouden bij toepassingen binnenshuis. Door de samenstelling van verschillende materialen is het echter zeer weerbestendig en daarom dus zeer geschikt voor toepassingen in de buitenlucht. De blootstelling aan de elementen van de natuur, en dan met name vocht en regen, zorgt ervoor dat langzaam de kleur van het product verandert. En dan komt de kenmerkende oranjebruine kleur tevoorschijn waar het zijn populariteit aan te danken heeft. Het metaal hoeft niet extra behandeld te worden en is dus gemakkelijk in onderhoud. De oxidatie ontstaat alleen in de bovenlaag en dringt niet verder door in het metaal en heeft dus ook geen negatieve invloed op de levensduur van het product. De oxidatie-laag beschermt de laag daaronder juist tegen de weersinvloeden. Het oxidatie-proces duurt, mede afhankelijk van de omstandigheden, ongeveer 1,5 jaar.

Waar kunt u cortenstaal voor gebruiken?

Cortenstaal wordt in de architectuur ook wel gebruikt voor gevelbekleding, maar het leent zich vooral heel goed voor sier- of kunstobjecten. Voor in huis moet u dan bijvoorbeeld denken aan wandversieringen in alle gewenste vormen en maten. In de buitenruimte wordt het veel gebruikt voor kunstobjecten en bloembakken. Ziet u ergens een kunstobject met een geroest uiterlijk? Negen van de tien keer zal dit gemaakt zijn van cortenstaal. Bij gebruik buitenshuis moet wel rekening gehouden worden met het feit dat het roest in de omliggende omgeving terecht kan komen. Door regenval stroomt er altijd wel iets van de roestlaag af. Het gebruik in de buurt van beplanting, een vijver of terras moet dan ook met de nodige zorgvuldigheid gebeuren. De roest kan nadelige invloeden hebben op het biologisch evenwicht van uw vijverwater en/of roestplekken veroorzaken op de terrastegels. Als de roestlaag gevormd is, dan geeft het geen roestwater meer af. Het is dus belangrijk vooral in het begin de omliggende ruimte te beschermen of in de gaten te houden.

Bloembakken of borderranden voor in de tuin

Door de opvallende, strakke en geroeste uitstraling leent het zich misschien het meeste voor gebruik in een moderne tuin. Maar afhankelijk van de vormgeving zal een mooie constructie van cortenstaal ook in een meer klassieke tuin zeker niet misstaan. Het materiaal geeft de tuin een warme en natuurlijke uitstraling. Voor gebruik in uw tuin moet u denken aan bloembakken en kunstobjecten. Maar er zijn ook flexibele borderranden voor een opvallende en niet alledaagse kant-opsluitingen en borderranden. Niet alledaagse producten, maar ook allemaal leverbaar van cortenstaal zijn bijvoorbeeld brievenbussen, meubels voor houtopslag, schuttingdelen, vuurschalen, tuinverlichting, vijverranden of een sokkel voor een tuinbeeld.

Waar is deze metaallegering te koop?

Producten als kunstobjecten en bloembakken worden niet als massaproductie vervaardigd en zijn daarom niet of nauwelijks te koop in de meeste tuincentra. U kunt het beste op zoek gaan naar een gespecialiseerde leverancier bij u in de buurt. Een dergelijke leverancier zal bloembakken in verschillende maten en vormen hebben staan. In de meeste gevallen bieden zij ook de mogelijkheid om maatwerk te leveren. Dit biedt u de mogelijkheid om een bloembak geheel naar eigen wens aan te schaffen.
Gerelateerde artikelen
Cortenstaal in de tuinCortenstaal in de tuinCortenststaal is een sterk en duurzaam materiaal. Het heeft bij de aflevering een grijszwarte metaalkleur die door toevo…
Herfstbloeiende plantenHerfstbloeiende plantenDe dagen worden weer korter, de regen valt met bakken uit de lucht en de wind waait flink, het is weer herfst. De zomerb…
Breng de sfeer van de woonkamer naar de tuinBreng de sfeer van de woonkamer naar de tuinWe zien de tuin steeds meer als het verlengde van de woonkamer. En de aloude tuinset is een loungebank geworden met lekk…
Licht in de tuin plaatsenLicht in de tuin plaatsenIn huis kijken we steeds nadrukkelijker naar de verlichting. Gezellig sfeerlicht, mooie lampen waar je goed bij kunt lez…
Kleurrijke Bloembakken - Om te BeginnenOm alles uit uw bloembakken te halen, moet U de juiste bakken en potten kiezen, die passen bij de stijl van uw huis. Het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash / Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Legering
  • http://www.technischwerken.nl/kennisbank/techniek-kennis/wat-is-cortenstaal-en-waarvoor-kan-het-worden-gebruikt/
  • http://www.hettuinstel.nl/c-781919/cortenstaal-kantopsluiting/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Cortenstaal
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Boulevard_(Scheveningen)

Reageer op het artikel "Cortenstaal voor bloembakken en borderranden in de tuin"

Infoteur: Martina
Gepubliceerd: 24-02-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!