InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Volwassen of volgroeide bomen en struiken kopen

Volwassen of volgroeide bomen en struiken kopen

Volwassen of volgroeide bomen en struiken kopen Volwassen of volgroeide bomen of struiken kopen is steeds eenvoudiger geworden. Steeds meer Nederlandse kwekerijen en kwekers leggen zich toe op dit specialisme. Door de toenemende vraag is dus ook het aanbod gegroeid. Jammer genoeg wordt bij de aanleg van een tuin vaak al de bestaande beplanting verwijderd. Maar gelukkig wordt bij de aanplant steeds vaker een volwassen en volgroeide boom teruggezet. Een grote boom of struik geeft in de tuin gelijk de juiste verhoudingen tussen de planten weer. De tuin krijgt bovendien meer diepte en een aantrekkelijke en volwassen uitstraling.

Wat is een volwassen boom of struik?

Een boom of struik wordt volwassen genoemd als hij zijn uiteindelijke omvang heeft bereikt. Met uiteindelijke omvang wordt dan de maximale stamomvang en de breedte of diameter van de kroon bedoeld. Bomen en struiken die volwassen zijn groeien niet of nauwelijks meer. Tenzij ze gesnoeid worden. Van een boom of struik heeft het ondergrondse- en bovengrondse gedeelte een natuurlijk evenwicht. Op het moment dat er wordt gesnoeid, wordt dit evenwicht verstoord. De plant krijgt hierdoor een impuls om te groeien, om de verhouding tussen de omvang onder de grond (de wortels) en boven de grond (waar gesnoeid is) weer te herstellen. Het is beter om bij de aanplant van een boom rekening te houden met de uiteindelijke grootte. Als de boom de juiste ruimte krijgt, dan hoeft er namelijk niet meer gesnoeid te worden. En dit komt de boom alleen maar ten goede. Een boom waar niet aan gesnoeid hoeft te worden, behoudt zijn natuurlijke vorm en is zo op zijn mooist.

Een nieuwe tuin met volwassen bomen en struiken

Het is een trend die we de laatste jaren bij de aanleg van nieuwe tuinen steeds vaker zien. Al bij de aanleg wordt er tussen de nog jonge aanplant één of meerdere volwassen bomen of struiken aangeplant. De meeste mensen hebben niet (meer) het geduld om te wachten tot de tuin in de loop van de jaren zijn volwassen en volgroeide uiterlijk krijgt. En inderdaad: met de aanplant van een volwassen boom of struik krijgt de tuin al gelijk een meer doorleefd uiterlijk en zijn de juiste verhoudingen tussen de andere (jonge) struiken en planten goed zichtbaar.

Het kweken van volgroeide bomen en struiken

Steeds meer kwekers leggen zich toe op het kweken van grote bomen en struiken. De sterk toenemende vraag zorgt ervoor dat deze markt steeds groter en aantrekkelijker wordt. De teelt van grote bomen is een specialisme en vraagt bijzondere aandacht. Dergelijke bomen worden in hun jonge jaren regelmatig verplant, om zo goed voorbereid te zijn op de definitieve standplaats. Door de bomen of struiken regelmatig te verplanten blijft de wortelkluit compact. Er ontwikkelt zich zo een sterk en goed vertakt wortelgestel, dat de verplaatsing naar de definitieve standplaats zonder problemen aan zal kunnen. Met een compact wortelgestel wordt hier bedoeld dat de wortels, zoals het van nature gebeurt, niet ieder voor zich hun weg onder de grond zoeken. Er moet zich een min of meer ronde wortelkluit vormen, die goed verplaatst kan worden. Ook al noemen we het dan compact, toch kan een dergelijke wortelkluit soms wel een omvang van 2 meter hebben. Het gewicht van de volwassen bomen kan oplopen van 600 tot wel 8000 kilo!

De prijs van een grote boom of struik

Een volwassen boom vraagt jarenlange aandacht en ruimte op een kwekerij. Afhankelijk van de soort boom wordt het volwassen stadium bereikt tussen de 20 en 40 jaar. Al die jaren heeft de boom ruimte ingenomen op de kwekerij. Al die jaren zijn medewerkers bezig geweest met de verzorging van de boom. Dat hier dan ook een behoorlijk prijskaartje aan hangt mag wel duidelijk zijn. Kijk daarom niet op van prijzen die pas beginnen bij 500 en gemakkelijk op kunnen lopen naar bedragen van 7500. Prijzen waar je wel even over wilt nadenken. De aanleg van een tuin is al redelijk kostbaar en met de aanschaf van een enkele boom schiet die prijs dan wel erg omhoog. Het is een afweging die een ieder voor zich moet maken. Het is zeker mooier en interessanter voor een tuin als daar volwassen aanplant in staat. Een gulden middenweg kan bewandeld worden door een boom aan te schaffen die 5 of 10 jaar oud is. Dan heeft de boom toch al redelijk volume en is de aanblik in de tuin al redelijk volwassen. De prijs voor dergelijke bomen is aanzienlijk interessanter, die kan al rond de 100 liggen.

Wanneer kun je een volwassen boom aanplanten?

Volwassen bomen en struiken die op de kwekerij in potten of plantenbakken geteeld zijn, kunnen het hele jaar aangeplant worden. De plant hoeft alleen maar uit de pot gehaald te worden, waardoor wortelkluit nagenoeg volledig in tact zal blijven. Hierdoor kan de boom gemakkelijk verplant worden en zal daar niet tot nauwelijks hinder van ondervinden. Dit ligt anders bij bomen en struiken die in de volle grond geteeld zijn. Deze moeten voor het verplanten worden uitgegraven. Bij het uitgraven en verplanten worden de wortels onherroepelijk beschadigd. Dit vraagt veel energie van de boom en deze zal zich na de aanplant dan ook eerst moeten herstellen. Om dit proces zo succesvol mogelijk te laten verlopen, worden bladverliezende bomen alleen verplant als ze in winterrust zijn. Deze periode loopt van eind november tot eind april. Eigenlijk de periode nadat de bladeren van de bomen zijn en voor de nieuwe bladeren weer uitlopen.

Oude of volwassen fruitbomen kopen

Oude bomen zijn al een aanwinst voor uw tuin, maar oude fruitbomen zijn dit helemaal. Fruitbomen worden na verloop van jaren alleen maar mooier. De stam en de takken krijgen een bepaalde grilligheid waardoor de bomen die bekende en karakteristieke uitstraling krijgen. De volwassen fruitbomen zijn onderhoudsvriendelijk. Er hoeft nauwelijks gesnoeid te worden. De bomen hebben de juiste structuur en vertakking en zijn direct vruchtdragend. Een oude volwassen fruitboom is ongeveer 15 tot 20 jaar oud en kan in uw tuin, met de juiste aandacht en verzorging, nog jaren lang mee en vruchten leveren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Volwassen of volgroeide bomen en struiken kopen"

Infoteur: Martina
Gepubliceerd: 05-11-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Kant-en-klare tuin
Schrijf mee!