InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Zuur minnende planten

Zuur minnende planten

Zuur minnende planten Elke tuin heeft zijn eigen type grond. Er zijn tuinen met kleigrond, zand- of veengrond. Sommige planten maakt het niet uit op welk type grond ze staan, ze groeien toch wel. Er zijn echter ook planten die specifieke eisen stellen aan de grond waar ze in staan. Planten die een zure bodem nodig hebben om te groeien noemen we zuur minnende planten.

De zuurgraad van de grond

Zuur minnende planten moeten in zure grond gehouden worden, anders verdwijnen zij uit de tuin. Voordat je deze planten in de tuin gaat zetten is het van belang om eerst de zuurgraad van de grond te bepalen. De zuurgraad van de grond is te testen met testsetjes die bij bijna elk tuincentrum te koop zijn. Hiermee is eenvoudig de zuurgraad van de grond te bepalen.

De zuurgraad wordt uitgedrukt in cijfers, in pH waarden. De zuurgraad heeft een beetje vreemde schaalverdeling. Je zou verwachten dat hoe zuurder de grond is, hoe hoger de pH waarde zou moeten zijn. Bij de schaalverdeling van de zuurgraad is dit precies andersom. Hoe hoger de pH waarde is, hoe lager de zuurgraad. Hoe lager de pH waarde, hoe hoger de zuurgraad. Een pH waarde van 7 betekent dat de grond neutraal is, niet zuur en niet basisch. Is de pH waarde kleiner dan 7 dan is de grond zuur, is de pH waarde groter dan 7, dan is de grond basisch.

Type grond en de zuurgraad

Vaak is aan de hand van het type grond al te bepalen hoe hoog de zuurgraad is. Vaak is kleigrond kalkrijk en dus neutraal tot basisch, veengrond bijna altijd zuur en zandgrond kan dan wel zuur, dan wel basisch zijn, al naar gelang de locatie. Meestal is het bij zandgronden zo, dat hoe verder men naar het oosten van land gaat, hoe zuurder de zandgrond wordt. De pH waarde van de grond kan door toevoeging van kalk kunstmatig verhoogd en door bemesting met bv zwavelzure ammoniak verlaagd worden.

Zuur minnende planten

Ook binnen de zuur minnende planten zijn er planten die enigszins zure grond willen en planten die graag zeer zure grond willen.

Zuurgraad van 5 tot 6,5
Deze zuurgraad is geschikt voor planten die houden van enigszins zure grond. De meeste planten zoals de eenjarige bloeiers, rozen, varens en grassoorten houden van deze grondsoort. In tuinen met een lage pH waarde houden deze planten wel van wat extra kalk.

Zuurgraad van 4,5 tot 5
Deze zuurgraad is geschikt voor planten die houden van zeer zure grond. Dit zijn de echte zuur minnende planten. Een paar voorbeelden van zuur minnende planten zijn:
  • Heide
  • Camelia
  • Lepelboom
  • Azalea
  • Hortensia
  • Rhododendron
  • Pieris
  • Enkianthus
  • Vaccinium
  • Leucothoe
  • Acer

Bodemverbetering

Van nature komen de zuur minnende planten voor in veengebieden of in bossen met zure bodems. In deze gebieden is de pH waarde van de grond laag. Om dit soort planten het in de tuin naar hun zin te maken zal de bodem een lage pH waarde moeten hebben. Een pH waarde tussen de 4,5 en 5 is uitstekend. Wanneer de bodem een hogere waarde heeft, zal de bodem zuurder gemaakt moeten worden, anders zullen de zuur minnende planten uit de tuin verdwijnen.

Gelukkig is het ook mogelijk om de bodem te verzuren. Door toevoeging van tuinturf of veenaarde aan de bodem kan de pH waarde worden verlaagd. Ook door het gebruik van stikstofmeststof zoals zwavelzure ammoniak kan de grond zuurder gemaakt worden.

Een heel eenvoudige manier om de grond zuur te houden is door het bos te imiteren waar veel van deze planten van nature groeien. Gooi hiervoor het organisch tuinafval, zoals afgevallen blad, maar ook pas gemaaid gras, bij de zuur minnende planten.

Lees verder

© 2015 - 2017 4chevaux, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mysterie: wel of niet bemesten en spitten van tuingrondMysterie: wel of niet bemesten en spitten van tuingrondJe planten in de tuin hebben voeding nodig. Welke organische stoffen je dan kunt gebruiken hangt van een aantal factoren…
Leuke planten voor een schaduwrijke tuinLeuke planten voor een schaduwrijke tuinOok van een schaduwrijke tuin valt nog heel wat te maken... Maar je moet wel even weten welke planten geschikt zijn voor…
Verbeteren van de tuingrond voor mooie en gezonde plantenIedereen wil graag een tuin vol met mooie en gezonde planten. Als de tuin net is aangelegd en alles is aangeplant met ni…
Van zuur naar neutraal naar basischVan zuur naar neutraal naar basischZuur-base reacties kom je eigenlijk overal wel tegen. Ze vinden zelfs in je eigen lichaam plaats. Het maagzuur moet wel…
Hoe stel ik een vergelijking op voor een zuur-basereactie?Hoe stel ik een vergelijking op voor een zuur-basereactie?Een zuur-basereactie is een reactie waarbij, zoals het woord eigenlijk al aanduidt, een zuur met een base reageert. Deze…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zuur minnende planten"

Infoteur: 4chevaux
Gepubliceerd: 25-04-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinonderhoud
Schrijf mee!