InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Moestuin: regels en weetjes voor een optimaal resultaat

Moestuin: regels en weetjes voor een optimaal resultaat

Moestuin: regels en weetjes voor een optimaal resultaat De ene moestuin is de andere niet. Waarom staat alles bij de een er blakend en fris bij? En wil het bij u maar niet lukken? Misschien hebt u niet de juiste groentes bij elkaar staan. Maakt u gebruik van vruchtwisseling of plant u uw groentes aan op goed geluk? Met de juiste voorbereiding zal ook bij u de oogst rijkelijk zijn. Bepaal eerst wat u allemaal aan groentes wilt aanplanten en maak op basis daarvan een plan voor de vruchtwisseling of wisselteelt. Zorg bovendien voor een goed voorbereide grond, dan kan er haast niets meer misgaan. Wie de smaak eenmaal te pakken heeft, gaat zelfs, naast de hoofdteelt, ook nog voor een voor- of nateelt.

De beste locatie voor de moestuin

Het allerbelangrijkste om u in eerste instantie op te richten is de locatie van de moestuin. Voor een goed resultaat en een goede oogst is het belangrijk dat de tuin voldoende zon krijgt. Het meest ideaal is in dit geval minstens 6 zonuren per dag. Veruit de meeste gewassen, die u zult gaan telen, zijn eenjarige soorten. Planten die in één en hetzelfde seizoen van zaadje tot volle wasdom zullen komen. Deze soorten hebben warmte nodig om een goed resultaat te kunnen bereiken. Daarnaast is het ook van belang dat de tuin enigszins beschut ligt en niet volop in de wind. Vooral beschutting aan de noord- en oost kant van de tuin is in dit geval belangrijk. Dat houdt de koudste wind uit de tuin en zorgt voor een aangenaam microklimaat.

Wisselteelt in de moestuin / Bron: Sonderangebod / PixabayWisselteelt in de moestuin / Bron: Sonderangebod / Pixabay

Het toepassen van vruchtwisseling voor een optimaal resultaat

Wisselen van groente bed

Het jarenlang telen van een bepaalde groente op dezelfde plek in de moestuin zorgt altijd voor problemen. De oogst wordt slechter en de grond raakt uitgeput. Wie bijvoorbeeld alsmaar koolgewassen op hetzelfde groentebed teelt, krijgt onherroepelijk zieke planten. Planten die ziek worden, omdat ze gebrek aan stikstof krijgen. De teelt van koolgewassen onttrekt stikstof aan de grond en er zal dus na verloop van tijd een gebrek aan deze stof ontstaan. Andere groentes onttrekken weer andere stoffen uit de grond. Door gebruik te maken van vruchtwisseling of wisselteelt wordt voorkomen dat de grond een gebrek van bepaalde stoffen zal krijgen. Gebruik een winterse dag om een goede indeling te maken voor uw moestuin. Bepaal wat u wilt gaan planten en verdeel uw tuin op basis van deze gegevens in verschillende bedden. Bewaar dit plan zorgvuldig, dan kunt u het jaar daarop in één oogopslag zien welke groente naar welk bed verschoven kan worden.

De hoofdgroepen voor wisselteelt

Wie optimaal gebruik wil maken van de moestuin en een goede wisselteelt wil toepassen, werkt met de volgende hoofdgroepen:
  • Aardappelen
  • Bladgewassen (bv.: andijvie, postelein, prei, selderij, sla, snijbiet, spinazie)
  • Koolgewassen (alle koolsoorten)
  • Vruchtgewassen (bv.: aardbei, courgette, tomaat)
  • Wortelgewassen (bv.: aardpeer, bieten, knolselderij, koolraap, worteltjes)
  • Peulgewassen (alle erwten en bonensoorten)

Naast wisselende bedden moet er ook ruimte worden gereserveerd voor gewassen die een vaste plaats vragen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan artisjok, asperge, rabarber of venkel.

Welke groentes kunnen bij elkaar?

De doorgewinterde tuinder weet welke groentes graag in elkaars buurt verkeren, maar ook welke helemaal niets van elkaar moeten hebben. Een enkele groente verkiest het om alleen te staan, zonder buren. Weer andere groentes staan juist graag bij elkaar en versterken elkaar daardoor. Ze houden, bijvoorbeeld door de geur die afgegeven wordt, ziekten en plagen op afstand. Het bewust bij elkaar aanplanten van elkaar versterkende groentesoorten heet combinatieteelt. Het komt overigens andersom ook voor: groentes die elkaar juist op een ongunstige manier beïnvloeden. Bieten vinden ui een prima buurman, maar bonen willen hier juist weer helemaal niets van hebben. En zo wil de bloemkool niet gecombineerd worden met aardbeien, maar staat hij wel graag naast de dille. Het gaat te ver om hier alle voorbeelden te geven. Wie goed beslagen ten ijs wil komen, doet er goed aan om de literatuur hierover er op na te lezen.

Goede voorbereiding van de grond

Zodra de zon in het voorjaar weer wat meer gaat schijnen en de dagen ook al weer warmer en langer worden, begint het bij velen te kriebelen. De gezaaide groenten moeten de grond in of u wilt ter plekke gaan zaaien. Maar doe dat pas als de grond voldoende is opgewarmd. Tuiniert u op zandgrond, dan zal dat eerder het geval zijn dan bij een tuin met kleigrond. Laat de grond zeker nog met rust als deze vochtig of nog plakkerig is. Werken in dergelijke grond maakt de structuur van de aarde kapot en doet meer kwaad dan goed. De grond kan bewerkt worden als het oppervlak duidelijk droog en korrelig is. Voordat u gaat zaaien of planten moet de aarde goed losgemaakt worden. Werk met een schoffel de bovenste laag goed los en maak deze vervolgens helemaal fijn.

Voorteelt, hoofdteelt en nateelt

Het seizoen voor de teelt in de moestuin loopt globaal gesproken van half maart tot half oktober. Dit kan wel eens langer of korter zijn en is uiteraard sterk afhankelijk van de weersomstandigheden. In een periode van ongeveer zeven manden kunnen we dus volop groentes telen. Veel gewassen hebben een dergelijke lange periode helemaal niet nodig. Dit betekent gelijk dat een groentebed dus niet de volledige periode bezet is. Er kan nog wel een gewas voor- of na deze groente geteeld worden. De belangrijkste teelt noemen we de hoofdteelt en als de extra teelt voor de hoofdteelt komt, dan spreken we van voorteelt, komt het er na dan is er sprake van nateelt. Het groentebed voor de courgetteplant kan eerst beplanten met vroege koolraap of radijs. Na de oogst van de erwten, zou u nog boerenkool aan kunnen planten.

Gebruik van groenbemesters

Wie slim tuiniert, kan op natuurlijke wijze de aan de grond onttrokken voedingsstoffen weer terug brengen in de aarde. Dit kunt u doen door gebruik te maken van zogenaamde groenbemesters. Zodra een bed vrijkomt, kunt u een groenbemester zaaien. Voor het invallen van de winter moeten de planten vervolgens ondergespit worden. Groenbemesters voegen humus en/of stikstof toe aan de grond. Ze zorgen op deze manier voor organische bemesting van uw grond, zodat u in het voorjaar weer op een grond met voldoende voedingsstoffen kunt tuinieren. Een bijkomend voordeel bij het zaaien van een groenbemester is het feit dat u geen leeg groentebed in uw tuin heeft en dat scheelt het nodige onkruid. Bovendien zorgen de wortels voor structuurverbetering van de tuingrond. Bekende groenbemesters zijn: Afrikaantjes, Bernagie, Phacelia, Gele Lupine en Gele Mosterd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vruchtwisselingsplan groentetuin voor maximale opbrengstVruchtwisselingsplan groentetuin voor maximale opbrengstHet biologisch kweken van groenten in eigen tuin spreekt steeds meer landgenoten aan. Met de lente in het verschiet, zij…
De moestuin voor beginners, eenvoudige moestuinDe moestuin voor beginners, eenvoudige moestuinDe basisprincipes van een moestuin. Welke locatie is het meest geschikt, in huis, buiten huis? Iedereen kan een moestuin…
Huren van een moestuinHuren van een moestuinHet is lastig om een moestuin te huren. Vaak zijn er lange wachttijden. Dit komt omdat er veel vraag is naar moestuinen,…
Voor moestuinleken: Zo richten we onze eerste moestuin inVoor moestuinleken: Zo richten we onze eerste moestuin inWe kiezen steeds meer voor het kweken van groeten in onze eigen moestuin. Voor velen is tijdsgebrek, of gebrek aan basis…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Moestuin: regels en weetjes voor een optimaal resultaat"

Infoteur: Martina
Laatste update: 10-08-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Moestuin
Schrijf mee!