InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Mahonia: lage en groenblijvende struik

Mahonia: lage en groenblijvende struik

Mahonia: lage en groenblijvende struik Mahonia's worden vaak gebruikt in openbare beplantingen. Het zijn sterke groenblijvers en je kunt ze op verschillende manieren toepassen in de tuin: als invulling van grote vakken, maar ook als haagplant. Heeft Mahonia voorkeur voor een bepaalde grondsoort, wanneer komen er bloemen aan de struik en hoe kun je de Mahonia vermeerderen?

Inhoud artikel

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Mahonia

De Mahonia kun je omschrijven als een laagblijvende, wintergroene struik. De bladeren zijn donkergroen van kleur en scherpgetand. Ze kunnen in de winter iets verkleuren naar bruin, paars. In het vroege voorjaar ontluiken gele bloemen, gevolgd door kleine vruchten met een blauwzwarte kleur (niet eetbaar). Niet alle rassen van de Mahonia krijgen vruchten na de bloei. De Mahonia behoort tot de Berberisfamilie.

Waar kun je een Mahonia het beste planten?

Bij voorkeur in grond die doorlatend is, fris tot vochtig en humusrijk. In de schaduw of halfschaduw, maar de Mahonia verdraagt zon als de grond vochtig blijft. Je kunt de Mahonia solitair plaatsen bij lage vaste planten en bloemen uit bol, maar de struik komt ook zeer goed tot zijn recht als bodembedekker onder bomen en struiken. Ook kun je de Mahonia plaatsen in een Oosterse tuin.

Hoogte Mahonia

  • Mahonia aquifolium: zestig tot tachtig centimeter
  • Mahonia wagneri Pinnacle: tot anderhalve meter
  • Mahonia bealei: tot twee meter
  • Mahonia japonica: tot tweeënhalve meter
  • Mahonia repens: bodembedekker, hoogte tot vijftig centimeter

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Kleur bloemen Mahonia

De Mahonia draagt gele bloemen, die ook wel omschreven worden als diepgoud. De bloemen zitten in trossen. Vogels en bijen vinden hun voedsel in de plant.

Bloeitijd Mahonia

  • Mahonia aquifolium: april, mei
  • Mahonia wagneri Pinnacle: maart, april
  • Mahonia bealei: in zachte winters al bloemen in februari, de bloemen geuren
  • Mahonia japonica: februari, maart, april, mei, de bloemen geuren
  • Mahonia repens: maart

Snoeien en vermeerderen Mahonia

De Mahonia moet je zo min mogelijk snoeien. Vermeerdering van zuivere soorten uit zaad, de andere soorten uit zomerstek. Afleggen (stek krijgt wortels, terwijl deze nog is verbonden met de moederplant) is eventueel ook mogelijk.

Ziekten Mahonia

De ziekten die je tegen kunt komen bij de Mahonia zijn roestaaltjes, wortellesieaaltjes, meeldauw en bladvlekkenziekte.

Planten of bloemen die je goed kunt combineren met de Mahonia

De Mahonia kun je goed combineren met Viburnum tinus, Daphne mezereum, krentenboompje, winterkamperfoelie, sierbes, gele kornoelje.

'Weetjes'

De naam Mahonia komt af van de Iers/Amerikaanse botanicus McMahon (rond 1800). Berberis komt van het Arabische woord berberys, dit betekent beer. Aquifolium geeft aan dat de bladeren van de Mahonia scherpe punten heeft. Acus betekent naald en folium betekent blad. Het blad doet denken aan Hulst.

Lees verder

© 2014 - 2017 Wolfje02, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto infoteur
  • Ivn.nl
  • Appeltern.nl
  • Neerlandstuin.nl
  • Tuinieren het hele jaar (Rebo Productions)
  • Het boek over tuinplanten
  • Herwig tuinplanten encylopedie
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur
  • Afbeelding bron 2: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Mahonia: lage en groenblijvende struik"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 26-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinieren
Schrijf mee!