InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Hoe kweek je aardappelen?

Hoe kweek je aardappelen?

Hoewel je je aardappels ook bij je plaatselijke groenteboer kan halen, is het zelf kweken van aardappelen niet alleen leuk maar ook zijn deze meestal van betere kwaliteit. Hoe je het beste aardappelen kweekt wordt hier uitgelegd.

Wat heb je nodig?

Het kweken van aardappelen gaat niet vanzelf, je hebt er enkele hulpmiddelen bij nodig.

Hulpmiddelen:

  • Schep
  • Hark
  • Shovel

Materiaal:

  • Water
  • Aardappelzaden

Het ontkiemen van de zaden

Als je de zaden hebt gekocht is het belangrijk dat je ze laat ontkiemen. Het ontkiemen houdt in dat het zaadje denkt dat het in de grond ligt, en wortel schiet. Een slimme manier om de zaden te laten ontkiemen is door ze op een vochtig doekje te leggen. Het doekje moet niet drijfnat zijn, want dan verdrinken je zaadjes. Zorg ervoor dat de zaadjes op een warme plaats liggen. Op deze manier zal het ontkiemen ongeveer twee a drie dagen duren.

De grond

Als het zaadje ontkiemt is, is het tijd om het in de grond te plaatsen. Meestal worden aardappelplanten in de lente geplant. De grond waar je de aardappelplant in plaats is erg belangrijk. Het is belangrijk dat de grond niet drijf nat is, maar ook niet kurk droog. Het beste is om met je vinger te voelen hoe vochtig de aarde aanvoelt, als deze vochtig is kan je de plantjes planten.

Het zonlicht

De aardappelplant is een plant die veel zonlicht nodig heeft om te kunnen groeien. Het is daarom belangrijk dat je de plant op een plaats plant waar de zon overdag goed zal schijnen.

Het planten van de aardappelplant

Als je een goede plek hebt gevonden waar de plant voldoende zonlicht zal ontvangen en waar de grond van goede kwaliteit is, kan je over gaan tot het planten van de plant. Je kan de plant het beste in ruien planten, want dit zorgt ervoor dat de plant beter kan groeien. Hierdoor zijn de aardappels van een betere kwaliteit. Als ze ervoor kiest de planten in rijen te planten, moet je met je schep en shovel een diep genoeg gat graven voor de plant. Als je een heleboel kleine aardappelen wil oogsten plant je de planten op een terp. Er passen ongeveer vijf tot acht plantjes op een terpje. Als je ervoor kiest op je planten op een terp te planten, plant ze dan in een cirkel op deze manier hebben alle planten ongeveer evenveel ruimte.

Groei en oogst

Tijdens de groei periode van de plant moet je veel aandacht aan de plant besteden. Zo dient de plant voldoende water te krijgen. Als je plant begint te bloeien weet je dat het tijd is om te gaan oogsten. Je kan je oogst het beste op een donkere plaats bewaren.

Laatste tips

  1. Aangezien de aardappelplant erg gevoelig is voor infecties is het belangrijk dat je alleen zaden koopt van professionele kwaliteit. Deze worden meestal bij je plaatselijke tuinwinkel verkocht.
  2. Als er nog vorst op komst is terwijl je nog kleine plantjes hebt, is het belangrijk dat je ze hiertegen beschermt. Dit kan door middel van wat stro in de grond rondom de plant, of je maakt een kleine tent die je boven je planten plaatst. Op deze manier zullen ze niet dood vriezen als het gaat vriezen.
  3. Geef de planten vroeg in de morgen water. Op deze manier geef je de planten genoeg tijd om het water op te nemen.
© 2014 - 2017 Mrpromoteboy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aardappelen bereiden op verschillende manierenAardappelen bereiden op verschillende manierenAardappels! Het is één van de populairste gerechten die wordt geserveerd in de Nederlandse keuken. Maar ook buiten de Ne…
Aardappel, een groente met geneeskrachtAardappel, een groente met geneeskrachtEr is niet één persoon op aarde die niet van aardappelen houdt. Iedereen raakt door de smaak van aardappel betoverd. Aar…
Alles over de aardappelAlles over de aardappelDe aardappel is zo gewoon dat het lijkt alsof er niets over te schrijven valt. Toch is dat niet het geval. Zo werd het g…
Aardappelen telenAardappelen telenIedereen kan aardappelen telen. Als je er maar niet te veel in een keer gaat telen. Aardappelen zijn leuk en makkelijk o…
Voorgerechten met aardappelLekkere en gemakkelijke voorgerechten, wie wil dat niet. Heerlijke recepten om een makkelijk voorgerecht te bereiden, bi…

Reageer op het artikel "Hoe kweek je aardappelen?"

Infoteur: Mrpromoteboy
Gepubliceerd: 14-02-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!