InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Geurende bloemen en planten maken een paradijs van uw tuin

Geurende bloemen en planten maken een paradijs van uw tuin

Geurende bloemen en planten maken een paradijs van uw tuin Bijna alle bloemen en planten hebben een bepaalde geur, maar bij sommige kan die geur echt bedwelmend zijn. Het is bijvoorbeeld heerlijk om eens rustig met de ogen dicht in een rozentuin te zitten, of om in het vroege voorjaar sterk geurende hyacinten binnen te halen. Een tuin vol bloemen en planten, waar het hele jaar door iets te beleven valt en waar geurende bloemen de beleving nog intenser maakt, kan na verloop van tijd een paradijsje worden voor de eigenaars. Het loont zich dan ook om vooral bij de aanleg van uw tuin te informeren naar planten met heerlijk geurende bloemen om in de zomer in uw tuin de tijd nog aangenamer door te kunnen brengen. Ook een bestaande tuin kan echter heel goed met geurende bloemen aangevuld worden.

Kiezen voor geurende bloemen

Wie een eigen tuin heeft, staat bij de inrichting en de jaarlijkse voorjaarsbeurt vaak voor een moeilijke keuze. De variatie in bomen, struiken, planten en bloemen is grandioos. Het kiezen voor een goede mix voor de eigen tuin wordt er wel leuker, maar beslist niet gemakkelijker door. Niet alleen de kleur van blad en bloemen, maar ook de geur is vaak een onderdeel van de beslissing om een bepaalde plant te nemen.

In tuincentra zijn steeds meer geurende bloemen te vinden

Vooral de laatste jaren wordt er in tuincentra steeds meer naar oude soorten planten met geurende bloemen gevraagd. Zo waren de heerlijk ruikende rozensoorten al bijna uit het tuinbeeld verdwenen, maar er komen er nu steeds meer soorten voor terug. Vooral de oude, Engelse soorten zijn veel gevraagd.

Geurende bloemen in het vroege voorjaar

Wie al heel vroeg geurende bloemen in de tuin wil hebben, plant vooral hyacinten, en Lelietjes van Dalen. Vooral de laatste plantjes gaan vaak een eigen leven leiden en planten zich via de wortels goed voort. Ze groeien vaak in het wild in bossen, dus wie een groepje bomen in de tuin heeft staan kan ze daar dichtbij planten en hoeft er daarna nooit meer naar om te kijken, maar ook op andere plaatsen in de tuin doen ze het goed.

De geur houdt binnen niet lang
Lelietjes van dalen en hyacinten kunnen geplukt en met wat blad in een vaasje gezet worden, maar vooral de Lelietjes van Dalen geuren daar hooguit een dag of misschien zelfs twee dagen nog door. Langer houdt hun geur het daar meestal niet uit. In de tuin staan en geuren de bloemen echter langer.

Bloeiende bomen in de tuin

De Japanse kers met zijn donker roze, bijna paarse bloemen, de prunus met zijn lichtroze bloemen kunnen enorm geuren tijdens hun bloei in het vroege voorjaar. Ook de bloemen van de lijsterbes geven tijdens de bloei een zoete geur af. Overigens zijn ook de bloemtrossen van lindebomen sterk zoet geurend. Afgesneden takken met bloesem van de Japanse kers of prunus houden het wel een weekje in een vaas uit als ze tenminste goed schuin afgesneden worden, maar het meeste plezier hebt u er toch buiten van. Overigens geuren alle bloeiende fruitbomen ook.

Struiken met geurende bloemen

Veel bloeiende struiken geuren heerlijk. Zo is er natuurlijk de sering, die in het voorjaar de hele omgeving laat genieten van haar doordringende bloemengeur. Seringenstruiken kunnen witte bloemen hebben, maar ook in licht lila, licht paars en donker paarse kleuren. De sneeuwballenstruik geurt eveneens in dezelfde tijd in het voorjaar. De kamperfoelie, die u langs een hekwerk of langs een pergola op kunt laten klimmen, bloeit (en geurt) wat later, evenals de lavendelstruik en de vlinderstruik, die overigens zo heet, omdat zijn nectar inderdaad vooral vlinders aantrekt.

Mimosa in de tuin

Mimosa is een andere, voor veel mensen lekker ruikende bloem met prachtige gele kleuren. De jasmijn is een struik die in haar bloeitijd veel mensen aantrekt door haar zoete, aantrekkelijke geur en haar prachtige witte bloemen. Seringen houden het in een vaas gerust een week uit. De sneeuwballen zijn echter niet zo geschikt voor in de vaas. Lavendel kunt u tijdens de bloei binnenhalen en in een vaasje zetten. Na de bloei kunt u de gedroogde bloemen in een stoffen zakje opbergen en als middeltje tegen de motten in de linnenkast leggen. Motten haten lavendelgeur.

Geurende bloemen van planten

Geurende planten zijn overal te vinden. Zo is de lathyrus (een siererwt) een zeer dankbaar eenjarig klimplantje dat met vele vrolijke kleuren en lekker geurend uw tuin de zomer door helpt. Zolang u er de uitgebloeide bloemen uitplukt zal het bloemen blijven leveren. Geen wonder dat dit plantje zo gewild is bij tuiniers zonder groene vingers, want er is niet veel voor nodig om het te kweken. Het enige dat het nodig heeft is een klimrek langs de muur, gaas, of iets anders, waaraan u het kunt vastbinden bij het naar boven klimmen.

Fresia's hebben een beschutte plaats nodig

Fresia’s zijn eveneens sterk geurende bloemen, die op beschutte plaatsen in de tuin kunnen overwinteren en elke zomer bloemen krijgen. Voor de rest geuren eigenlijk alle zomerbloemen, zoals salvia’s geraniums, ageratum, verbena, enzovoort, alleen niet op dezelfde tijden en niet allemaal even sterk. Sommige bloemen geuren het sterkste overdag, anderen tegen de avond en er zijn zelfs bloemen die alleen ’s nachts geuren.

Rozengeur

De roos is de bloem bij uitstek. Vooral de rode roos is het symbool van de liefde en wordt graag gegeven als blijk van genegenheid en liefde. Ook de gele theeroos en rozen in andere kleuren zijn graag geziene gasten buiten in de tuin, als cadeau en vooral ook binnenshuis in de vaas. Rozen worden, evenals orchideeën, als edele bloemen beschouwd en hebben vaak een streepje voor op andere bloemen. Vooral de geurende rozen worden overigens tegenwoordig weer volop in tuinen geplant.

Oude rozen zijn weer gevraagd
Oude, soms vergeten wilde soorten die een heerlijke rozengeur leveren, zijn nu weer erg in trek. Engelse tuinen staan bekend om het gebruik van oude rozenstruiken en klimrozen, die in de oude tuinen zelfs hoog in de bomen klimmen en bij een goede verzorging enorme bloemtrossen kunnen opleveren.

Ook kruiden kunnen heerlijk geuren in uw tuin

Ook kruiden kunnen geur afgeven. Neem bijvoorbeeld het basilicum, dat bij de eerste de beste aanraking van het blad al een sterke geur verspreidt. Munt en citroenblad geven bij aanraking eveneens een sterke geur. Ook de paarse bolbloemen van het bieslook geuren op bepaalde momenten. Wie een kruidentuintje aanlegt zal dan ook na verloop van tijd versteld staan van de geuren en de kleuren en heeft op die manier een aantal natuurlijke smaakmakers voor het eten binnen handbereik.

Insecten houden van kleur en geur
Wie bloeiende en geurende planten, struiken en bomen in de tuin heeft staan, krijgt er automatisch ook insecten bij. Vooral bijen en hommels komen af op de nectar in de bloemen. Vlinders weten uw tuin ook te vinden en waar insecten rondvliegen zijn de vogels meestal niet ver weg. Een geurende tuin is een levend paradijsje voor mens en dier.

Niet iedereen stelt prijs op sterk geurende bloemen

Geur is overigens voor iedereen verschillend. De een vindt de geur van seringen heerlijk, de ander wil de bloemen beslist niet binnen in een vaas hebben, omdat de geur hem of haar irriteert. Ook hyacinten en Lelietjes van Dalen geuren sterk. Er zijn zelfs mensen die daar misselijk van kunnen worden en de geur gewoon niet uit kunnen staan. Hetzelfde geldt immers voor parfumgeuren. Wat de een juist een lekker geurtje vindt, jaagt de ander de deur uit.

Lees verder

© 2013 - 2017 Cornelissens, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mooie planten voor in volle zonMooie planten voor in volle zonHeb je een tuin met veel zon, dan heb je geboft. Veel bloemen en planten komen mooi tot hun recht in de volle zon. Dat w…
Geur van bloemen en planten in de tuin voor extra genotGeur van bloemen en planten in de tuin voor extra genotGenieten van een tuin kan op verschillende manieren. De een heeft graag een groot gazon. De ander haat gras maaien en le…
Geurende struiken in de tuinPlanten kiezen voor een geurtuin is een verhaal op zich. Geur kun je niet met je ogen beoordelen, maar wel met je neus.…
Italiaanse Jasmijn, Trachelospermum JasminoidesDeze heerlijk geurende plant kunt u zich wellicht nog herinneren uit uw vakanties in Italië. In mediterrane landen komt…
Rozen - theehybridenRozen - theehybridenTheehybriden, die vroeger ook wel theerozen of edelrozen heetten, worden ook grootbloemige rozen genoemd. Ze zijn er in…

Reageer op het artikel "Geurende bloemen en planten maken een paradijs van uw tuin"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 22-04-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!