InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Zomerplanten niet voor de ijsheiligen planten

Zomerplanten niet voor de ijsheiligen planten

Zomerplanten niet voor de ijsheiligen planten Zomerplanten geven kleur aan de tuin. Als het langzaam wat warmer wordt, worden er overal zomerplanten aangeboden. Vlijtige liesjes, geraniums, lobelia’s, afrikaantjes, begonia's, fuchsia's en nog veel meer zomerbloeiers worden in april en begin mei al in diverse zaken verkocht. Het nadeel is alleen dat de planten dan nog niet in de volle grond gezet mogen worden. Tot 15 mei moeten ze op een andere plaats in leven gehouden worden. Beschut tegen de laatste nachten met vorst, want daar kunnen al die planten niet tegen. Wie ze toch in de volle grond zet loopt het risico dat de tere planten na een nacht met wat vorst bruine bladeren hebben. Als ze dan al niet kapot zijn, duurt het toch nog een maand, voordat ze weer knoppen dragen. Niet doen dus.

Ook bouwmarkten en supermarkten leveren vaak zomerplanten

Niet alleen in tuincentra en op weekmarkten worden de planten in grote hoeveelheden aangeboden, maar vooral de bouwmarkten stunten met de prijzen om zoveel mogelijk klanten naar hun zaak te trekken, die dan hopelijk niet alleen plantjes, maar tegelijk ook andere tuindecoraties en eventueel bouwmateriaal kopen.

De run op goedkope plantjes

Elk jaar ontstaat er weer een run op de plantjes van bouwmarkten zoals Praxis, Karwei, Gamma en Hornbach. Ze zijn inderdaad goedkoop en vaak ook nog in goede staat, hoewel er goed gekeken moet worden naar de kwaliteit. Soms hebben de plantjes op hun weg naar de consument te weinig, of ook op verkeerde tijden, water gehad en zien er niet al te fris meer uit.

Bekijk de aanbiedingen goed

Let op te droge grond, op geel of slap blad. Dan zijn de planten niet goed verzorgd. Neem die plantjes dan ook niet, want vaak hebben de wortels door de droogte dan een fikse tik gehad en komen de hele zomer niet goed meer op dreef. Dan is goedkoop duurkoop dus.

Zomerplanten voor de ijsheiligen planten

Een oud gezegde dat nog steeds geldt, is de uitspraak dat men de zomerplanten niet in de volle grond mag zetten voordat de ijsheiligen voorbij zijn. Die “ijsheiligen” zijn de H. Mamertus, H. Pancratius, H. Servatius en de H. Bonifatius. Hun feestdagen vallen respectievelijk op 11, 12, 13 en 14 mei. Het was ook in vroegere tijden al bekend dat het na die dagen bijna nooit meer ’s nachts vriest, maar op de dagen vlak voor 15 mei, nog wel eens een stevig nachtvorstje de pret flink kon bederven, ook al had het daarvoor al in geen weken meer ’s nachts gevroren en was het zelfs zacht met af en toe zomerse temperaturen.

Vorst aan de grond

Zomerplanten zoals geraniums, fuchsia’s en dergelijke kunnen zoals bekend weinig of geen vorst verdragen en kunnen van wat nachtvorst dan ook een flinke tik krijgen. Ze hoeven er niet meteen van kapot te gaan, maar ze krijgen vaak wel bruine blaadjes. Omdat de plantjes zich eerst van de vorst moeten herstellen, bloeien ze dan ook later en bloeien dan meestal ook niet meer zo uitbundig als normaal het geval is.

Een waar gebeurd voorbeeldje uit de praktijk

Voor een feestje op 10 mei had een gelukkig getrouwd stelletje een leuk feestje georganiseerd. Alles was geregeld, alleen de tuin lag er nogal winters bij. Het had al in geen weken meer gevroren, dus kocht het paar rond zeven mei in het tuincentrum flink wat Zomerbloeiers om hun tuin alvast in te richten. Het kostte een dag werk, maar toen zag de tuin er ook fleurig uit. De nacht voor hun feestje vroor het echter een paar graden aan de grond.

Het gevolg

Op de dag zelf waren de blaadjes van de geraniums allemaal rood/bruin, de lobelia’s waren kapot gevroren en de vlijtige liesjes stonden erbij alsof ze nog niet wisten wat ze zouden gaan doen. Het paar besloot alles maar te laten staan en pas na vier weken kwam de eerste bloem van de geraniums pas uit. Een paar vlijtige liesjes hadden het eveneens gered, maar van de lobelia’s kwam die hele zomer niets meer terecht.

Let goed op het weerbericht rond de data van de ijsheiligen

Het is dus verstandig om de weerberichten goed in de gaten te houden en pas te planten als er in de dagen rond 15 mei geen vorst aan de grond meer te verwachten is. Laat de plantjes tot die tijd gewoon even op een beschutte plaats, of als het vriest ook eventueel in de garage, in hun bakjes staan, maar zorg wel dat ze voldoende vocht hebben en de oude bloemen er regelmatig uit gehaald worden. Ze houden het op die manier gerust vier weken uit.

Zomerplanten zorgvuldig planten

Als u de plantjes uit hun potje haalt om ze in de grond te zetten, worden de wortels nogal eens beschadigd. Het is de bedoeling dat die wortels zich zo snel mogelijk kunnen herstellen en daarom moeten de plantjes op een bepaalde manier gepoot worden.

Eerst water in het kuiltje doen

Maak voor elk plantje een kuiltje en giet daar eerst water in. Zet daar het plantje in en schuif de uitgehaalde grond er weer omheen. Druk de grond licht aan. Geef na een uurtje de grond rond het plantje nog eens wat water. Die dat met een gieter, zodat het water langzaam de grond in kan, anders spoelt u de grond rond het plantje weer weg. Op die manier heeft het plantje de beste mogelijkheid om snel te wortelen.

Zomerplanten niet in de volle zon planten

Om dezelfde reden is het beter om niet te planten als de zon direct op de grond schijnt. Plaatsen die de hele dag in de volle zon liggen, kunnen beter ’s avonds beplant worden. De planten zullen er niet meteen van dood gaan als ze in de volle zon gepoot worden, maar ze krijgen van het overplanten altijd een tik. In de volle zon zal een pas geplant zomerplantje sneller zijn bloemkopjes en blaadjes laten hangen en heeft dan wat meer tijd nodig om te herstellen.

Geduld is noodzakelijk

Plant altijd met verstand en heb geduld om te wachten tot de tijd daarvoor rijp is. Uw plantjes zijn er u dankbaar voor en zullen u belonen met een overdaad aan bloemen, want daar staan de zomerplanten om bekend, zeker als ze in goed bewerkte, volle grond staan.

Lees verder

© 2013 - 2017 Cornelissens, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een hanging basket beplantenEen hanging basket beplantenEen uitbundig bloeiende hanging basket kan de hele tuin opvrolijken. Een hanging basket kan worden beplant met eenjarige…
IJsheiligen: houd rekening met 15 meiIJsheiligen: houd rekening met 15 meiIJsheiligen vallen van 11 tot en met 14 mei en staat voor een aantal Heiligen. Maar de periode na IJsheiligen vanaf 15 m…
IJsheiligen achter de rug ... plantjes zetten!IJsheiligen achter de rug ... plantjes zetten!Van oudsher kennen we wel dat wanneer het “IJsheiligen” is geweest – en het betreft hier enkele verschillende heiligen -…
Mooi weer met de HondsdagenMooi weer met de HondsdagenHondsdagen is een term die bij velen waarschijnlijk onbekend is. Uiteraard is dan ook de periode waarin die vallen onbek…
Dahlia’s een lust voor het oogDahlia’s een lust voor het oogDahlia’s groeien het best in niet te zure en niet te alkalihoudende grond. Ideaal is kleiachtige grond waarbij toch nog…

Reageer op het artikel "Zomerplanten niet voor de ijsheiligen planten"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 29-07-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!