InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Viooltjes zijn de dankbaarste bloemen in winter en voorjaar

Viooltjes zijn de dankbaarste bloemen in winter en voorjaar

Viooltjes zijn de dankbaarste bloemen in winter en voorjaar Wie zelf al jarenlang een tuin heeft, weet het vast al lang. Viooltjes zijn onmisbaar om een tuin niet alleen in het voorjaar, maar ook in de wintertijd kleur te geven. Als vulling voor plantenbakken op het balkon of terras zijn ze eveneens ideaal. Zelden vriezen ze tijdens de winter kapot. De meeste violenplantjes zijn immers winterhard. Wie ze in het najaar in de grond zet heeft in het voorjaar al bij de eerste zonnestralen bloemen in de tuin en/of in de bloembakken. In de winter kunnen ze bij vorst best even slap hangen. Zo erg zelfs, dat u denkt dat ze het begeven hebben, maar zodra het niet meer vriest, worden er alweer nieuwe bloemknoppen gevormd en binnen de kortste keren bloeien ze weer als vanouds.

Viooltjes zijn niet duur

Viooltjes hoeven niet duur te zijn. Zowel in het najaar als in het vroege voorjaar kunt u bij bouwmarkten soms al voor een euro een bakje met tien plantjes bemachtigen. Vooral in het voorjaar zijn ze goedkoop, want elke bloemist weet dat de verkoop van violen na Pasen inzakt. Voor vier euro kunt u in het voorjaar met veertig plantjes uw tuin of bloembakken al aardig bevolken. Ook in supermarkten worden ze dan vaak voor weinig geld aangeboden.

Viooltjes planten

Viooltjes zijn niet veeleisend. Gewoon in de potgrond of zelfs gewoon in wat omgewoelde grond in uw tuin, doen ze het prima. Daar hoeft zelfs geen kunstmest en geen koemest aan te pas te komen. Het enige dat ze vragen is een plekje in de zon, maar ook in halfschaduw doen ze het goed. Zet de plantjes op een plaats, waar u ze vanuit uw huis ook kunt zien. Op die manier hebt u er het meeste plezier van, want vooral in de winter en in het vroege voorjaar is de temperatuur vaak te laag om lekker buiten te zitten en ervan te genieten.

Viooltjes zijn heel sterke plantjes

Viooltjes zijn enorm sterk. Wie in november viooltjes plant heeft er dan ook al in het najaar en de hele winter plezier van, afhankelijk van het weer. Zodra het vriest, liggen de viooltjes plat en de plantjes zien er dan uit alsof ze kapot zijn, maar dat is maar schijn. Zodra de temperatuur boven nul komt richten ze zich weer op en als de nachtvorst een paar dagen uitblijft, begint er alweer zo hier en daar eentje te bloeien. Bij het eerste begin van het voorjaar houden ze een wedstrijdje met krokussen, sneeuwklokjes en vroege primula’s en komen daarbij vaak als eerste uit de bus.
Een kleurig voorjaarstuintje
In het vroege voorjaar hoeft u aan een echt voorjaarstuintje weinig meer te doen, dan het winterse blad eruit te halen. Wie zorgt voor wat bloembollen, zoals bollen van krokussen, sneeuwklokjes, narcissen en tulpen, krijgt vanzelf een prachtig voorjaarstuintje, waar van maart tot half mei altijd wat te zien is. Viooltjes vormen daar een kleurig accent in. Zeker als u er elk jaar nog wat zaad van uitgebloeide vergeet-me-nietjes tussen strooit. De bloembollen kunnen meestal gewoon blijven zitten en vermeerderen zich vaak zelfs in de loop van de jaren.

De bloeitijd van viooltjes

Bij een goede verzorging kunt u maandenlang plezier van violenplantjes hebben. De enige voorwaarde is dat ze niet droog mogen staan en er regelmatig even de uitgebloeide zaadkoppen uitgehaald worden. Doet u dat niet en is er al veel zaad gezet, dan houdt het plantje op met bloeien. Alle planten bloeien immers om zaad te vormen en zich zo voort te planten. Krijgt de plant daar de gelegenheid niet voor dan blijft ze vaak bloeien en proberen zaad te vormen tot half augustus.

Droogte in de winter

’s Winters kan het soms lang droog zijn. Als de droogte te lang aanhoudt, kunnen de viooltjes in plantenbakken daar wel eens last van hebben. Zodra het even niet vriest, is het dan ook verstandig om de bakken toch even wat water te geven evenals andere planten die buiten in bakken overwinteren. In smalle plantenbakken lopen de viooltjes wel wat meer kans om te bevriezen dan in grotere, ronde bakken, waar de vorst minder vat op heeft. Zet de plantenbakken in de winter dicht tegen de muur van huis of garage aan, zodat ze wat beschermd zijn. In de volle grond geplant kunnen de plantjes echter goed tegen de vorst en hoeven meestal niet begoten te worden.

Teveel regen in de winter

Is het een zachte winter met veel regendagen en is de grond vaak te nat, dan laten de viooltjes het wel eens afweten. Ze gaan dan niet kapot, maar bloeien niet zo uitbundig als andere jaren.

Het zaad verzamelen en weer uitzaaien

Als u de viool zaad laat vormen, kunt u dat ook verzamelen en uitzaaien op een plekje in de tuin waar niet geschoffeld of gespit hoeft te worden. Strooi het zaad uit op los gewoelde grond en strooi wat losse grond over het zaad uit. Giet er voorzichtig water over uit en laat het zaad rusten. Het komt vanzelf uit en dit is dan ook de goedkoopste (en leukste) manier om aan violenplantjes te komen. Vooral voor kinderen is het leuk en interessant om viooltjes te zaaien.

Terug naar de oorspronkelijke grootte

De viooltjes die u uit het eigen zaad kweekt zijn vaak wel wat kleiner dan de gekweekte vorm, maar niet minder leuk en vrolijk. Dat komt, omdat de oorspronkelijke vorm ook kleiner was dan de nu gekweekte soorten. In de bossen en op de velden kunt u ze soms nog in het wild zien. kleine, grappige viooltjes, met meestal blauw/paarse kleuren.

De zaaiplek markeren

Markeer de plaats waar u zaait wel met een paar paaltjes of takken met een touwtje erom heen, zodat u zich niet kunt vergissen bij het bewerken van de tuin. Uitgekomen plantjes kunt u in het najaar op een ruimere plek uitplanten. Op dezelfde manier kunnen overigens ook planten als duizendschonen geteeld worden. Viooltjes die met rust gelaten worden en vanzelf hun zaad in de grond laten vallen, zaaien zich op die manier zelf uit. Bewerkt u de grond niet, dan komt er volgend jaar zo hier en daar ter verrassing een viooltje uit.

Voorjaar

In het voorjaar belonen violenplantjes u met een overdaad aan prachtige bloemen. Zomerbloeiers kunnen pas vanaf half mei (na de IJsheiligen, dus na 15 mei) geplant worden, maar al ruim voor die tijd staan de viooltjes uitbundig in bloei. Vooral rond Pasen worden ze goed verkocht. Zeker de gele en blauwe viooltjes zijn dan erg in trek. Overigens kunt u viooltjes in allerlei kleuren, enkel, of dubbel gekleurd, klein- en grootbloemig, kopen.

Kleine viooltjes

De kleine viooltjes zijn in het voorjaar de meest dankbare plantjes. Ze zijn het sterkste van alle soorten en geven enorm veel bloemen. Een nadeel is wel dat er dan ook vaak zaad kopjes uitgeplukt moeten worden om de plantjes aan de gang te houden. In bloembakken op kerkhoven of op plaatsen waar er niet snel naar omgekeken wordt, zijn ze echter ideaal. Als u er echter af en toe komt en er dan de zaad kopjes weer allemaal uitplukt, bloeien ze binnen de kortste tijd alweer met diverse bloemetjes.

Vogels zijn gek op de gele viooltjes

Het is misschien raar, maar vogels komen af op de gele kleur van viooltjes en eten daar ook van. Vaak ziet u dan ook kapot getrokken gele bloemblaadjes naast de plantjes liggen. De blauwe bloempjes laten ze echter met rust. Alleen de gele kleur lijkt hen aan te trekken.

In een vaasje

In een vaasje houden viooltjes het niet lang uit. Geplukte bloemen houden het slechts een dag of twee, drie in een vaasje uit en laten dan hun kopjes hangen. U kunt er het langst van genieten als u ze gewoon buiten en het liefste in de volle grond laat staan.

Lees verder

© 2013 - 2017 Cornelissens, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een tuin vol prachtige bloemen van februari tot novemberEen tuin vol prachtige bloemen van februari tot novemberEen tuin moet tegenwoordig vooral vaak onderhoudsvriendelijk zijn. Veel partners hebben beiden een complete baan en vaak…
Het oogsten en zaaien van zadenHet oogsten en zaaien van zadenZaad rijpt in de zomer en kan worden geoogst wanneer de plant is uitgebloeid. In de wintermaanden kan het zaad op een dr…
Tuinieren in oktober - de tuin in oktoberVeel mensen hebben de neiging om de tuin in oktober 'winterklaar' te maken. Beter is echter om de tuin met rust te laten…
Mahonia: lage en groenblijvende struikMahonia: lage en groenblijvende struikMahonia's worden vaak gebruikt in openbare beplantingen. Het zijn sterke groenblijvers en je kunt ze op verschillende ma…
De papaver of klaproos brengt kleur in de tuinDe papaver of klaproos brengt kleur in de tuinDe papaver of klaproos zorgt voor kleur in je tuin. Je komt verschillende soorten tegen in het wild, dit zijn eenjarigen…

Reageer op het artikel "Viooltjes zijn de dankbaarste bloemen in winter en voorjaar"

Reacties

Henk, 24-09-2016 19:16 #6
Hallo welke potgrond heeft een viool nodig? Om de potgrond luchtig te houden kan ik dan daar doorheen een klein beetje metselzand doormengen?
Groeten Henk Reactie infoteur, 26-09-2016
Ik doe zelf altijd wat "gewoon" zand door de potgrond heen. Daar heb ik ook al eens fijn zand voor de zandbak van de kinderen door gedaan. Het voornaamste is dat de grond niet te vast wordt. Ik ken echter het verschil tussen het zand dat ik gebruik en het "metselzand", niet. Volgens mij moet dat echter ook kunnen.

Corinne, 12-04-2016 08:21 #5
Hallo hebben viooltjes veel water nodig? Reactie infoteur, 19-04-2016
Dat hangt ervan af. Als ze in een pot of bak zitten hebben ze regelmatig water nodig. Zeker als het een dag of twee droog is geweest. Staan ze in de volle grond, dan hoeft u er eigenlijk niet naar om te kijken, of het moet al erg droog worden, maar dan hebben alle tuinplanten er last van en in het voorjaar komt dat bijna niet voor.
Mijn excuus voor de late reactie, maar ik ben ziek geweest en zie uw reactie nu pas staan.

Jeanine, 07-03-2015 12:08 #4
De violen van Robs tuinverbouwing zijn de Endurios - uit de Delta categorie! Heb ze zelf ook altijd! ;-) Reactie infoteur, 09-03-2015
Ik ben niet zo bekend met de namen van de diverse viooltjes. Ik let meer op het uiterlijk van de plantjes. Ze moeten vol zijn, goed in de knop staan en geen bruin of verlept blad of erg droge grond hebben en zorgvuldig geplant worden. Dan gaat het altijd prima.

Jet, 23-10-2014 19:43 #3
Door welk diertje, worden al mijn viool bloemetjes opgegeten?
Groeten Jet. Reactie infoteur, 24-10-2014
Beste Jet,
Als het gele viooltjes zijn, ben ik bang dat de vogels ze opeten. Ik heb er bij mij al eens merels aan bezig gezien. Je kunt er weinig tegen doen. Zelf kies ik tegenwoordig voor blauwe viooltjes. Daar vallen de vogels niet zo op en ze laten ze beter met rust. Omdat vogels 's morgens al bij het eerste licht aan het ontbijt beginnen, ziet men ze meestal niet bezig.

Met vriendelijke groet,
Anneke

Lemmens, 16-09-2014 18:04 #2
Zijn alle viooltjes of vioolen winterhard?
Robs T.V. heeft een speciale naam voor de beste soort die recistent zijn en niet omvallen als ze te lang worden,
kunt U mij een s.v.p.een goed antwoord geven met vriendelijke groeten, en dank U Reactie infoteur, 18-09-2014
Beste meneer/mevrouw Lemmens,
Ik weet alleen dat de viooltjes die u nu in de winkel en bij de bloemisten kunt kopen, winterhard zijn. Ik weet echter niet of dat voor alle viooltjes geldt. Ik koop en plant ze altijd in het najaar en ze bloeien vaak tot in de zomer van het volgende jaar, zeker als u er regelmatig de oude bloemen en zaaddozen uitplukt. In de winter staan ze er soms troosteloos bij, maar zodra de temperatuur boven nu is, staan ze weer vrolijk overeind.
Met vriendelijke groet,
Anneke

W. Elzen, 28-11-2013 21:57 #1
Heb zwarte viooltjes gezaaid en nu verspeend, ze staan in de serre. Kunnen ze hier blijven of moeten ze naar buiten of in de koude kas? Reactie infoteur, 30-11-2013
Veel, maar niet alle viooltjes zijn winterhard. Als u echter de originele naam van het viooltje hebt, kunt u daarmee op internet zoeken naar de eigenschappen. Mocht u niet zeker ervan zijn, trek ze dan binnen groot en zet ze pas na de strengste vorst (rond half maart) buiten.

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 25-03-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 6
Schrijf mee!