InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Spaanse margrieten kunnen we snoeien maar ook stekken

Spaanse margrieten kunnen we snoeien maar ook stekken

Spaanse margrieten kunnen we snoeien maar ook stekken Na een lange winter wil men in de tuin al vroeg in het voorjaar wat bloeiende planten hebben. Hiervoor is de Spaanse margriet uitermate geschikt. Deze dankbare plant bloeit in vele kleuren. Wel dienen we er rekening mee te houden dat het een éénjarige plant is. Maar voor wie een plaatsje in huis heeft is het mogelijk om de plant te laten overwinteren of te stekken en dan kan men in een volgend jaar weer genieten van de kleurige bloemen.

Spaanse Margriet

De Spaanse margriet is afkomstig uit Zuid Afrika. Daar is het geen éénjarige maar een vaste plant die wel tot 1 meter hoog kan worden. De oorspronkelijke naam is Osteospermum Ecklonis. De plant hoort tot de soort van de asters. In Nederland kennen we diverse variëteiten van deze leuke bloeiende plant die de hele zomer bloeit mits ze op een zonnige plek is geplant. In het jaar 2007 werd de Spaanse margriet in België uitgeroepen tot balkonplant van het jaar. Vanaf het begin van de tachtiger jaren werd de plant populair in Nederland en België. Er worden verschillende namen aan deze plant gegeven zoals Veldster of Kaapse margriet
.

Welke kleuren kunnen we kopen

Spaanse margrieten zijn er te koop inj wel 30 verschillende kleuren en er zijn wel 100 soorten. Vooral voor mensen die houden van een tuin met slechts een paar enkele kleuren is het opletten dat men de juiste kleur plant koopt. De Spaanse margriet is er in zoveel verschillende kleuren dat men goed dient op te letten bij de aankoop. Soms lijken de margrieten wit en blijken ze later toch lila of oranje te zijn. De meeste margrieten zijn wit, geel, roze, oranje en ook in een diep paarse kleur. Er zijn zelfs meerkleurige margrieten te koop waarbij de kleur overloopt van licht naar donker. Men kan de planten ook op stam kopen. De plant zal in Nederland ongeveer 40 tot 50 cm. hoog worden.

Hoe en wanneer en kunnen we planten

Spaanse margrieten kunnen we kopen als jonge stekplant maar het is ook mogelijk om zelf zaad te kopen en de plantjes dan te laten ontkiemen.Willen we het zaad laten ontkiemen dan kan men in februari zaaien. Zorg voor een goede temperatuur van ongeveer 18 graden. In maart kan men dan de plantjes in potten zetten. Bedenk hierbij dat ze veel licht nodig hebben. De bloei zal pas na 18 weken na het ontkiemen gebeuren en men zal dan in het algemeen ook wat later gaan planten. Dit is geen probleem want Spaanse margrieten kunnen we pas planten als de vorst achterwege blijft. Ook al willen we sneller toch zullen we moeten wachten tot begin of soms zelf medio mei alvorens de plant in de volle grond te planten. De Spaanse margriet houdt van een zonnige standplaats. De grond mag zelfs wat arm zijn maar beslist niet te droog. Men kan de planten het beste ongeveer 35 cm. uit elkaar planten.

Spaanse margrieten in pot of op balkon

Ook voor mensen die klein behuisd zijn kan de Spaanse margriet een fleurig aanzien geven op het balkon of ergens in een kleine tuin in een pot. Wel dient men dan goed op te letten dat de plant voldoende water krijgt omdat planten in een pot sneller uitdrogen.

Verzorging

Regelmatig de oude bloemen verwijderen zorgt dat de plant geen zaadvorming krijgt en men dus langer plezier van deze planten zal hebben. Een klein beetje mest toevoegen kan gunstig werken maar bij overbemesting zal men toch minder bloemen krijgen. Wil men zelf stekken dan kan dit in het najaar. Spaanse margrieten bloeien in Nederland vanaf eind mei tot en met september.

Stekken of overwinteren

Voor wie de mogelijkheid heeft om de plant te laten overwinteren is het gemakkelijk om deze in een kuip of grote bak te plaatsen en in een ruimte te plaatsen waar men kan ventileren. Voor veel mensen is dit niet mogelijk en dan kan men de plant heel gemakkelijk zelf stekken. Neem van de plant jonge scheuten weg en plant deze in kleine potten. Gebruik hierbij wat stekpoeder en er zijn in het voorjaar weer nieuwe Spaanse margrieten in de tuin.

Spaanse margrieten in Spanje

In Spanje bloeien de Spaanse margrieten al heel vroeg in het voorjaar en zijn het wel vaste planten. Ze beginnen al in maart te bloeien en gaan eigenlijk door tot in de zomer, daarna wordt het te droog en te heet. De kans echter dat ze hier verwilderen is erg groot. De stam gaat verhouten en dan is men te laat om er nog iets mee te doen. Daarom kan men dan het beste tijdig stekken en deze weer op een andere plaats in de tuin planten. Vaak ook zaaien ze zichzelf uit en ziet men de planten op een geheel andere plaats zo maar verschijnen. In het najaar worden in veel tuincentra in Spanje de planten gestekt en klaar gemaakt voor transport naar Nederland waar ze in het voorjaar een leuke decoratie vormen in de tuin.
Gerelateerde artikelen
Tuinplanten voor kleigrond, geschikt voor kleine tuinenTuinplanten voor kleigrond, geschikt voor kleine tuinenKleigrond is vruchtbare grond, het nadeel van kleigrond in de winter kan zijn dat het erg nat is en in de zomer is het v…
Boeketten maken met vaste snijbloemen uit de tuinBoeketten maken met vaste snijbloemen uit de tuinVoor het schikken van een mooi boeket bloemen, uit eigen tuin, kun je naast éénjarige planten en plukbloemen uit zaadmen…
Passiflora (passiebloem) stekkenPassiflora (passiebloem) stekkenDe Passiflora is een tropische plant die in de zomer prachtige bloemen geeft. Helaas kan de plant in de tuin maar ongvee…
Chrysanten zijn herfstbloemen maar we zien ze het hele jaarChrysanten zijn herfstbloemen maar we zien ze het hele jaarChrysanten zijn planten die we zien in verschillende vormen. Zowel als snijbloemen, kamerplanten en in de siertuin. Maar…
Lang bloeiende planten geven een tuin maanden kleurLang bloeiende planten geven een tuin maanden kleurDoor te kiezen voor lang bloeiende planten geeft u uw tuin maanden lang kleur. Zeker als gekozen wordt voor aanplant in…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Tuinieren in spanje
  • Spaanse margriet.nl

Reageer op het artikel "Spaanse margrieten kunnen we snoeien maar ook stekken"

Reacties

Jaap, 27-05-2017 11:47 #3
Kan je een Spaanse margriet ook snoeien? Het lijkt mij juist leuk om wat dikkere "stammetjes" te hebben waar dan elk jaar weer nieuwe uitlopers aankomen. Reactie infoteur, 29-05-2017
Beste Jaap,

Het kan wel dat je de margrieten laat doorgroeien maar dan worden het echt houterige struiken. Ze zijn dan niet meer mooi. De dikkere stammetjes worden dan hoger en het model verdwijnt.
Probeer er maar eens eentje uit in een hoekje.
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Herman, 04-08-2016 21:57 #2
Ik heb vorig jaar een paar stekjes genomen van de plant in november; binnen in de veranda gezet in kleine potjes, en ze zijn mislukt, ik heb ze weg moeten gooien. Reactie infoteur, 05-08-2016
Hallo Herman,

Het is lastig om zo te beoordelen wat er fout gegaan is. Spaanse margrieten vragen wel om wat ruimte, dus misschien waren de potjes te klein. Kon je goed ventileren en was het niet te vochtig?
Heb je stekpoeder gebruikt?
Ik zou het rustig weer opnieuw proberen.
Veel succes,
Met vriendelijke groet,
Celientje1

Francois, 31-05-2014 21:19 #1
VRAAG :

Wanneer kan ik het best een spaanse margriet stekken? Reactie infoteur, 01-06-2014
Hallo Francois,

Dank voor je reactie.
Zelf maak ik stekjes na de bloei van de Spaanse margriet, Ze hebben dan mooi de tijd om in de winter "worteltjes"te ontwikkelen en daarna begint het weer opnieuw. Gaat echt heel goed.
Succes.
Met vr. groet,
Celientje1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 16-10-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 3
Schrijf mee!