InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een seringenboom geeft geur en kleur in de lente

Een seringenboom geeft geur en kleur in de lente

Een seringenboom geeft geur en kleur in de lente Een tuin waarin een seringenboom groeit geeft een aparte sfeer vooral in het voorjaar. De sering is a.h.w. een bloem vol belofte voor een mooie zomer. Er zijn seringen in vele kleuren van wit, lila tot donkerpaars. Er zijn verschillende mogelijkheden om een seringenboom of struik te verzorgen om zoveel mogelijk plezier te beleven aan de prachtige bloemen die zo heerlijk geuren. Het is wel van belang om vóór het planten goed na te denken wat de beste plaats is want het verplanten van een sering is lastig.

Oorsprong van de seringenboom

De seringenboom is afkomstig uit Zuidoost-Europa. Hij is eigenlijk familie van de olijf. We kennen deze plant al sedert 1563 in West-Europa. In de Balkan landen zoals Hongarije en Roemenië komt de seringenboom ook voor in het wild. We zien deze dan vaak daar als grote struiken tegen hellingen staan te pronken. De naam is syringa vulgaris. Waar deze naam oorspronkelijk vandaan komt is niet bekend. In Frankrijk is de sering een geliefde plant en wordt al honderd jaar gecultiveerd. In Nederland werden al jarenlang de seringenbomen geteeld rondom Aalsmeer. Hier waren veel veengronden waar de seringenboom goed wil gedijen. De seringen worden veel gebruikt voor de cultuur van snijbloemen. Naast de syringa vulgaris kennen we ook de Amerikaanse sering met de naam Ceanothus Thyrsiflorus. Deze is eigenlijk van Griekse oorsprong en bloeit pas in juli. Seringen kennen we in vele mooie kleuren van wit tot zacht roze en uitlopend tot donker paars. Er zijn struiken met enkele bloemen maar ook dubbele trossen zijn mogelijk.

Soorten sering

Er zijn wel 30 soorten seringen en 800 cultivars. De meeste soorten komen voor in Azië. Een sering kan men kopen als struik of op stam. Een paar bekende soorten zijn
  • Syringa vulgaris bloeit al eind mei
  • Syringa meyeri en patula bloeit eind mei of begin juni
  • Syringa prestonia bloeit midden juni
  • Syringa reticulata bloeit eind juni.
  • Syringa hyacinthiflora is een vroege bloeier.

Bloei en geur

Deze seringenbomen en struiken bloeien uitbundig in mei en juni. De geur is doordringend en vooral in de vroege avond is het bijzonder om in de omgeving van een sering te zitten. In de herfst verliezen zij hun blad. Het snoeien van een sering is niet direct noodzakelijk. Wel is het belangrijk dat de dode bloemen direct na de bloei verwijderd worden.

Planten van een sering

Een sering vraagt om losse, voedzame en vochtige grond en een ruime standplaats. Omdat de sering hoog kan worden dient men bij het planten hiermee al rekening te houden. Een sering groeit tot een hoogte van 2 tot 4 meter en er zijn soorten die nog hoger worden. Bij langdurige droogte zien we soms dat de struik haar blad gaat verliezen. Dit gebeurt om te kunnen overleven. De standplaats mag beslist niet te winderig zijn. Ook is het belangrijk dat het grondwater niet bij de wortels van de plant kan komen. Soms is het nodig om de plantaarde met wat zand te vermengen om teveel vocht te voorkomen. Een sering vraagt om behoorlijk veel zon. Een sering heeft om mooie bloemen te kunnen geven wel wat extra meststof nodig. Dit kan in het vroege voorjaar gegeven worden. Turf heeft deze plant niet nodig omdat de grond dan al snel te zuur zal worden.

Oude seringen snoeien

Over het algemeen is het voldoende om bij een jonge sering na de bloei de bloemen uit de sering weg te snijden. Maar het kan gebeuren dat men bijvoorbeeld na een verhuizing een sering aantreft die al oud is en daarom toch wat verjongt dient te worden. Dan kan men heel rigoureus te werk gaan en de gehele struik snoeien tot 50 cm. boven de grond. Het zal dan ongeveer 3 jaar duren voor er weer bloemen komen. Het is over het algemeen goed te bedenken dat een sering altijd bloeit op tweejarig hout. Daarom kan men het beste de takken van het jonge hout laten zitten (dus die waar de bloemen aan hebben gezeten). Het oude hout haalt men weg tot 50 cm. boven de grond. Dit kunnen we iedere twee jaar herhalen.

Bescherming tegen uitdroging

Vooral in zuidelijke landen waar veel hitte is zien we dat de sering beschermt wordt tegen uitdroging. Dit kunnen we zelf in de zomer ook doen door de aarde om de plant heen met een laag mulch te bedekken.

Seringenmotje en rupsen

Zoals bij iedere plant kent ook de sering haar kleine vijanden. Rupsen kunnen schade aanrichten maar vooral bekend is ook het seringenmotje. Dit insect overwintert in de struik en is in het begin lastig te herkennen. Legt haar eitjes aan de onderzijde van de bladeren. Pas daarna komen de rupsen uit die de schade veroorzaken. We merken het vaak pas als de bladeren beginnen te verschrompelen. Maar ook bladwespen en kevers kunnen een bedreiging vormen. Ook een virusziekte kan de struik vernietigen alhoewel dit minder vaak voorkomt. Mocht men te maken krijgen met deze ziekte en plagen dan is het beste om direct een paar bladeren mee te nemen naar een goed tuincentrum en daar advies te vragen. Er zijn bestrijdingsmiddelen te koop die de schade snel kunnen herstellen.
Gerelateerde artikelen
Heesters - Magnolia, Rododendron en SeringHeesters - Magnolia, Rododendron en SeringDeze heesters hebben met elkaar gemeen dat ze alle drie bloeien met bijzondere bloemen. De Magnolia met zijn grote tulpv…
Roze bloeiende struikenRoze bloeiende struikenStruiken zijn er vele maten en kleuren. De Sambuccus Nigra Black heeft prachtig donkerpaars blad en krijgt in juni grote…
Tuinplanten voor kleigrond, geschikt voor kleine tuinenTuinplanten voor kleigrond, geschikt voor kleine tuinenKleigrond is vruchtbare grond, het nadeel van kleigrond in de winter kan zijn dat het erg nat is en in de zomer is het v…
Lysimachia of WederikLysimachia of WederikEr zijn diverse soorten wederik en ze zien er totaal verschillend uit. De Lysimachia nummularia of Penningkruid wordt ni…
Gevel en Muur Klimplanten - LentebloeiersGevel en Muur Klimplanten - LentebloeiersMuurplanten, gevelplanten, struiken of heesters kunnen kale muren in de tuin opfleuren. Bepaalde soorten klimplanten zij…
Bronnen en referenties
  • Neerlands tuin
  • Sering bestellen.nl
  • Tuinieren het hele jaar door

Reageer op het artikel "Een seringenboom geeft geur en kleur in de lente"

Reacties

Janssen, 22-04-2017 16:17 #4
Dit is een heel mooi artikel, maar hoe hoog worden ze? Koos Janssen Reactie infoteur, 26-04-2017
Beste Koos,
Dank voor je reactie.
Er zijn verschillende soorten seringen maar als je niks doet dan kunnen ze behoorlijk hoog worden. Sommige seringen kunnen zelfs tot 3 meter hoogte komen. Dit geldt niet voor alle seringen daarom kun je het beste bij aankoop informeren bij het tuincentrum.
Met vriendelijke groet,
Celientje 1

Kim Horemans, 09-03-2016 16:38 #3
Beste
Ik ben al een tijdje op zoek naar een sering boom (geen struik!)
Ik kan deze nergens vinden, noch in tuincentra, noch bij boomkwekerijen (België)
Kan u mij helpen me de juiste weg te tonen? Bij een kweker in Nederland moet verzending naar Belgie wel mogelijk zijn
Bedankt! Reactie infoteur, 10-03-2016
Beste Kim,
Dank voor uw reactie. Het vinden van een seringenboom zou toch niet lastig moeten zijn. In Nederland zijn diverse grote kwekerijen die weliswaar ook vooral struiken verkopen maar toch ook wel seringen bomen. Zoek maar eens via marktplaats.nl naar adressen van kwekerijen in uw omgeving.
Met vriendeljke groet,
Celientje1

G. van Brummen, 24-04-2015 11:34 #2
Ik heb een jonge seringenboom met de pol in kleigrond geplaatst, gaat dat goed? Reactie infoteur, 25-04-2015
Dank voor uw reactie.
Ik denk dat dit wel goed moet gaan. Hebt u er nog wat compost bij gedaan? Kleigrond kan nogal veel vocht vasthouden en dan kan een beetje compost mogelijk helpen. Nu wat geduld hebben en de boom in de gaten houden.
Veel succes
Celientje1

Jan Beerdsen, 08-09-2014 15:44 #1
De seringenboom bij ons in de tuin wordt sinds 2 weken belaagd door een grote wespensoort. De insecten lijken op hoornaars of horzels. De bladeren blijven onaangetast, maar de bast van de takken wordt op bepaalde plekken rondom afgevreten! Kennelijk zit er onder de bast een substantie die deze insecten lekker vinden. Mijn vraag is, kan dit kwaad en is er dan wat aan te doen? Vreemd is dat bijna elke dag een aantal van deze insecten dood onder de boom liggen, de reden hiervan is mij onduidelijk. Reactie infoteur, 08-09-2014
Hallo Jan,
Dank voor uw reactie. Ik kan jammer genoeg geen antwoord geven op uw vraag. Het is belangrijk om eerst te weten om welke insecten het gaat. Mogelijk kan een tuincentrum hier een oplossing bieden. Zij kunnen bestrijdingsmiddelen geven die specifiek deze insecten doden.
Vriendelijke groet,
Celientje1.

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 05-08-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 4
Schrijf mee!