InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Heksenmuts en oorwormenpot

Heksenmuts en oorwormenpot

Heksenmuts en oorwormenpot We komen ze in veel tuinen tegen en ze zijn niet alleen mooi, maar ook functioneel. Een heksenmuts is een decoratie voor in de tuin met een nuttige bestemming. Ze vormen een warm huisje voor insecten zoals oorwormen en lieveheersbeestjes, die op hun beurt luisjes vreten. Een heksenmuts is zelf te maken of te kopen in een tuincentrum of webwinkel voor tuinmaterialen.

Heksenmuts

Een heksenmuts is een oorwormenpot in de vorm van een heksenmuts. De pot is met stro te vullen en op een stok in de tuin te zetten. Het is een sieraad voor de tuin en een onderkomen voor kleine kruipende en vliegende beestjes zoals oorwormen en lieveheersbeestjes. Ze vinden er een droge, warme schuilplaats in de buurt van hun voedsel en in het droge stro vinden ze een nestgelegenheid. Ze zullen u dankbaar zijn voor dat fijne insectenhotelletje en als dank bladluizen van uw planten eten.

Bron: Persbureau AmelandBron: Persbureau Ameland

Plaaginsecten

Heeft u hinder van plaaginsecten, dan is het plaatsen van een met stro gevulde heksenhoed een oplossing. De oorwormenpot is makkelijk te verplaatsen naar die plek in de tuin waar te veel plaaginsecten uw planten aanvreten. Het beste stopt u een flinke dot lange strorieten in de heksenhoed, zodat de stro de planten raakt waar de plaaginsecten huishouden. Oorwormen eten namelijk:
  • bladluizen;
  • eieren van andere insecten zoals de appelmot;
  • kommaschildluizen;
  • kleine rupsjes;
  • mijten;
  • algen.

Op de grond

Een goede tip is om de heksenmuts te vullen met stro en dan eerst een paar dagen op de grond tussen de tuinplanten of struiken te leggen. De oorwormen moeten het plekje nog even vinden en er een thuis van maken. Oorwormen zijn uiterst nuttige tuindieren, die zich overdag niet zoveel laten zien. Ze zijn vooral s nachts actief.

Oorwormenpot

Een oorwormenpot of heksenmuts is te maken van klei. Er zijn gietmallen van de kegelvorm in de handel, waarmee ze te maken zijn met gietklei. Daarna moeten de vormen drogen, gebakken worden in een keramiekoven en worden geglazuurd. Ook zijn de heksenmutsen te maken op de draaischijf en op te bouwen van rolletjes chamotteklei, tot een kegelvorm. Wie niet zo creatief is, geen keramiekoven in het schuurtje heeft staan en geen creatieviteitscentrum in de buurt heeft waar zon ding regelmatig gestookt wordt, kan een heksenmuts via een webwinkel of in een tuincentrum aanschaffen.

Nuttig omnivoren

Oorwormen zijn nuttige beestjes. Ze zijn net als mensen omnivoren. Ze eten alles. De diertjes leven tenminste anderhalf jaar, maar kunnen waarschijnlijk ook wel ouder worden. De oorworm kan heel goed worden ingezet voor de biologische bestrijding van luizen. Behalve een mooi gevormde heksenmuts, kan ook een omgekeerde bloempot gevuld met stro als onderkomen dienen. Een onbehandelde plank op de grond of wat snoeiafval werkt ook.

Naam oorkruipertje niet rechtvaardig

Oorwormen hebben een wat dreigende naam, maar het is niet echt een oorkruipertje. Het is wel een beestje dat in holletjes en kiertjes kruipt en waarschijnlijk heeft het diertje daar zijn naam aan te danken. Als het in een holletje kruipt zal het ook wel in een oor kruipen, moet de naamgever gedacht hebben. Oorwormen doen dit niet, want ze komen niet in huis. Het zou hooguit kunnen gebeuren als u buiten slaapt en dan nog is het bij hoogste uitzondering en geen gewoonte die de naam rechtvaardigt.

Exemplaar van www.tuinadvies.beExemplaar van www.tuinadvies.be

Huis

Voor lieveheersbeestjes zijn er ook huisjes en lieveheersbeestjeshotels in de handel. Het lijken bekers die op de kop staan en waar een paar gaten in zijn gemaakt. De lieveheersbeestjes kunnen er op die manier gemakkelijk binnentreden en een plekje voor hun overwintering vinden en rovers buiten sluiten. De vliegende insecten zijn heel nuttig voor uw tuin. Ze kunnen wel honderd bladluizen per dag eten. Ook eten ze schimmels. Bladluizen scheiden suikers af dat we honingdauw noemen. Dit vinden schimmels een prima plek om op te groeien. De lieveheersbeestjes eten de schimmel en de luis en is daarmee een biologische bestrijder van jewelste. Er bestaan ook lieveheerstbeestjeshotels van hout en bamboe. Het zijn stuk voor stuk veilige schuilplaatsen voor het beestje met de zwarte stippen op de rode vleugeltjes en ze staan als tuinkunst te pronken in uw tuin.

Lieveheersbeestje

Het lieveheersbeestje heeft het beter getroffen met zijn naam dan de oorworm. Lieveheersbeestjes zijn er in
  • rood;
  • geel;
  • zwart.

Ze hebben een verschillend aantal stippen, van twee tot veel. De kevertjes komen algemeen in Nederland voor en we houden over het algemeen wel van deze kevertjes. Ze zijn het symbool geworden van anti zinloos geweld en dragen wees lief voor elkaar uit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bestrijd bladluizen met zeepwater-spiritusBestrijd bladluizen met zeepwater-spiritusLast van bladluizen? Er zijn een aantal mogelijkheden om dit ongedierte te bestrijden. In de handel is gif te krijgen wa…
Het lieveheerstbeestje - erg nuttig tegen bladluisHet lieveheerstbeestje - erg nuttig tegen bladluisHet lieveheersbeestje is geliefd bij bijna iedereen, vooral bij kinderen. Vandaar dat ze vaak ter inspiratie gebruikt wo…
Een lieveheersbeestje (coccinellidae) in de tuinEen lieveheersbeestje (coccinellidae) in de tuinZodra het mooi weer wordt in het vroege voorjaar komen ze na hun winterslaap massaal tevoorschijn; de kleine kleurrijk u…
De oorworm: ongevaarlijk maar schadelijk voor de tuinOorwormen zijn insecten met een reeds geduchte reputatie. Vroeger geloofden mensen dat deze beestjes het lichaam binnend…
Boekrecensie: LieveheersbeestjeBoekrecensie: LieveheersbeestjeIn het boek vind je interessante informatie over het lieveheersbeestje. Waarom zijn ze zo bijzonder, hoe worden ze gebor…
Bronnen en referenties
  • www.tuinadvies.be
  • www.beesies.nl
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Heksenmuts en oorwormenpot"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 17-03-2016
Gepubliceerd: 01-03-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuin
Schrijf mee!