InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Amaryllis in pot of op glas - Ridderster

Amaryllis in pot of op glas - Ridderster

Amaryllis in pot of op glas - Ridderster De amaryllis is een prachtige kamerplant, die mooie bloemen heeft op een lange stevige stengel. Hij symboliseert trots en betoverende schoonheid. Uit de bollen kunnen meerdere punten uitgroeien tot bloemstengel met meerdere bloemen. Ze zijn in diverse kleuren verkrijgbaar en laten zich, net als hyacinten, goed op glas kweken. De amaryllis - eigenlijk moeten we hem hippeastrum noemen - kan zich verheugen in een grote schare aan liefhebbers en schrijver dezes is daar een van.
Bron: Eigen fotoBron: Eigen foto

Amarillis

De Amaryllis is oorspronkelijk uit Zuid-Afrikaanse plant die het goed doet in de huiskamers in onze streek. Er zijn zeer veel verschillende kleuren en typen verkrijgbaar, al doen rond kerstmis de rode het nog altijd het beste. De bollen zijn tamelijk eenvoudig in bloei te brengen. Amaryllissen zijn het gehele jaar als losse bol of als snijbloem te koop.

Bol

In het algemeen kan over de amarillisbol gezegd worden dat een grote bol de meeste bloemen voortbrengt. De bollen moeten stevig aanvoelen en bij aankoop al wortels hebben. De bollen laten zich goed bewaren op een donkere koele plaats bij een temperatuur van maximaal 10° Celsius.

Bloeien

De bol kan in het voorjaar, najaar of winter worden geplant. De in het voorjaar geplante bol bloeit het snelst. Het duurt tussen de 6 tot 10 weken eer de bol een bloem laat zien. Een bol die geplant wordt moet enkele weken koel hebben gelegen. Dan groeit hij beter en bloeit hij mooier. Voor het planten hebben de bollen een handwarm badje nodig van enkele uren. De bol moet in een pot 2/3 in de aarde worden gezet en stevig worden aangedrukt. De pot met bol moet direct in het licht op een warme plaats worden geplaatst. De ontwikkeling van de stelen heeft die warmte nodig. Kamertemperatuur is ideaal; de plant denkt dat het voorjaar is geworden en gaat groeien. Te koud is niet goed (beneden 15° komt de bloei niet op gang) en te warm is ook niet goed (als het warmer dan 25°, dan stopt de bloei al snel). Geef de pot in het begin weinig water, totdat het wonder van de omhoog schietende stengel zich openbaart en er blad komt. Daarna kan de amaryllis geleidelijk meer water gebruiken. De stengel groeit snel en daarna ontvouwen zich de wonderschone bloemen.

Meerjarenbloei

Het is goed mogelijk om meerjarenbloei van de amaryllis te krijgen, maar het lukt niet altijd. Na de bloei moet de oude bloemsteel afgesneden worden. De bladeren mogen zich nog even verder ontwikkelen. De pot met bol moet regelmatig gewaterd worden en hij moet op een warme en lichte plaats worden neergezet. Een beetje kamerplantenvoedsel doet ook wonderen. Stop na 8 maanden met het geven van water. De bol mag nu rusten op een koele en donkere plaats. Na 2 tot 3 maanden kunnen we de oude bladeren en verdroogde wortels verwijderen en plaatsen we de bol in nieuwe aarde.

Giftig

Een waarschuwing voor de giftigheid van de plant is op zijn plaats. De amarillis is verwant aan de narcis en net als deze plant vergiftig. Na het afsnijden van de stengels is het aan te bevelen het mes en de handen goed te wassen. Het is het sap waar je voor op moet passen.

Buiten

De amaryllis kan, als de vorstperiode geweken is, in de tuin worden geplant; hij houdt van een luwe plek.
In september moet hij weer naar binnen.

Betoverende schoonheid
De bloem symboliseert trots en betoverende schoonheid. De amaryllis geeft tevens een gevoel van vriendschap en genegenheid.

Ridderster en fonkelend

De Nederlandse benaming voor amaryllis is ridderster.
De bloem is in vele types en kleuren leverbaar. Voorheen bleef de kleur beperkt tot roze en rood, nu zijn er veel meer kleuren en bloemvormen.
De naam amarylis komt van het Griekse 'amarussein' en dan betekent 'fonkelend' of 'stralend.'
Bron: Eigen fotoBron: Eigen foto
Kleuren
  • Rood
  • Wit
  • Gestreept
  • Oranje
  • Rose
  • Zalm
  • Rose-Wit
  • Geel
  • Bijzondere kleuren

Bloemig
  • Grootbloemig
  • Dubbelbloemig
  • Kleinbloemig
  • Spinbloemig
  • Vlinderbloemig
  • Trompetbloemig

Op glas

Amaryllis kan goed op glas of schaal gekweekt worden, net als de hyacint.
De bol moet droog en schoon zijn voor hij op de schaal of in het glas wordt gelegd. Hij kan zelfs zonder water tot bloei komen.
Op water in bloei trekken is ook mogelijk. Er zijn speciale glazen voor verkrijgbaar, waar de bol in blijft steken terwijl de wortels in het water onderin het glas hangen. Het water kan troebel worden, maar dat kan dan zonder problemen worden ververst. Na een spoelbadje van de wortels zal het water schoon en helder blijven.

Amaryllis belladonna / Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsAmaryllis belladonna / Bron: Onbekend / Wikimedia Commons

Amaryllis belladonna en Hippeastrum

Wat we een amaryllis noemen is over het algemeen een hippeastrum. De enige amaryllis die zich officieel amaryllis mag noemen is de amaryllis belladonna, die ook wel amaryllislelie wordt genoemd. Net als de hippeastrum is deze plant familie van de Amaryllidaceae zijn. De hippeastrum is wereldwijd bekend onder de naam amaryllis. Plantkundig is het echter correct om hem hippeastrum te noemen. De hippeastrum heeft draagt vier tot zes bloemen en heeft een holle stengel, de amaryllis belladonna heeft zes tot twaalf bloemen en een stevige stengel. De bol waarmee gekweekt wordt en die zoveel varianten kent, zoals hierboven beschreven, is over het algemeen een hippeastrumbol. Wereldwijd beheersen Nederland en Zuid Afrika de hippeastrumbollen teelt.

dag 1 / Bron: Eigen fotodag 1 / Bron: Eigen foto

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kun je een Amaryllisbol bewaren tot volgend jaar?Hoe kun je een Amaryllisbol bewaren tot volgend jaar?Bloemen en planten fleuren bij veel mensen de huiskamer. Er is een grote diversiteit aan bloemen en planten te koop. Zo…
De bedreigde Hyacint araDe rode lijst van 1996 schrijft dat de aantallen Hyacint ara’s in het wild, drastisch zijn verminderd. De meest recente…
Kamerplanten: kopen van een kamerplantKamerplanten: kopen van een kamerplantKamerplanten zijn makkelijk online te bestellen. Er zijn verschillende redenen waarom mensen een kamerplant nemen. De be…
Katten en giftige planten: A + BKatten en giftige planten: A + BDe meeste mensen weten niet dat planten ook giftig zijn voor katten en andere dieren zoals honden, cavia's en konijnen.…
DAREnet (Narcis) legt gratis veel onderzoek blootDAREnet (Narcis) legt gratis veel onderzoek blootDarenet (=Narcis) maakt onderzoek en onderzoeksrapporten voor iedereen via het internet toegankelijk en openbaar. Onderz…
Bronnen en referenties
  • Ideboda
  • Tuinwiki
  • Floralia
  • Fluwel
  • Persbureau Ameland
  • http://www.tuinadvies.nl/hippeastrum_of_amaryllis.htm geraadpleegd op 18 nocember 2014
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Amaryllis_belladonna geraadpleegd op 18 november 2014
  • Friesch Dagblad - De amaryllis - 10 december 2015
  • Afbeelding bron 1: Eigen foto
  • Afbeelding bron 2: Eigen foto
  • Afbeelding bron 3: Onbekend / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 4: Eigen foto
  • Afbeelding bron 5: Eigen foto
  • Afbeelding bron 6: Eigen foto
  • Afbeelding bron 7: Eigen foto
  • Afbeelding bron 8: Eigen foto
  • Afbeelding bron 9: Eigen foto
  • Afbeelding bron 10: Eigen foto
  • Afbeelding bron 11: Eigen foto
  • Afbeelding bron 12: Eigen foto

Reageer op het artikel "Amaryllis in pot of op glas - Ridderster"

Reacties

Gypen Fernand, 08-02-2016 15:45 #2
Wanneer de stengels en later ook de bladeren helemaal verdord zijn, klopt het dan dat ik deze in de kelder moet plaatsen? En na hoeveel tijd ongeveer moet ik ze dan weer naar boven halen om ze te verpotten met nieuwe potgrond en verder te gaan tot de knol weer gaat bloeien? Bij voorbaat dank voor uw antwoord.
Vriendelijke groeten, Fernand.

Roos, 18-11-2014 11:14 #1
Ik heb gehoord dat een amaryllis bol in een glas geen water nodig heeft, maar wat is nou beter, geen of wel water? en een amaryllis in de potaarde, wel of geen water? Reactie infoteur, 18-11-2014
Ik doe altijd met water, een speciale amaryllis vaas waar de bol in blijft hangen en zo dat de wortels in het water hangen. Dat werkt perfect.
Groet
Sjaan

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 02-12-2016
Gepubliceerd: 18-11-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuin
Reacties: 2
Schrijf mee!