InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Chemisch toilet huren en kopen

Chemisch toilet huren en kopen

Chemisch toilet huren en kopen Er zijn verschillende situaties denkbaar waarin het handig kan zijn om een chemisch toilet te kopen of huren. Een chemisch toilet is een toilet dat niet is aangesloten op de riolering en waarbij de urine en uitwerpselen ingedamd worden door middel van korrels of een chemische vloeistof. Het chemisch toilet wordt onder andere gebruikt in campers, caravans, boten en vliegtuigen. Het is belangrijk dat de toilet regelmatig gereinigd wordt.
Er kunnen omstandigheden zijn waarin iemand gebruik moet maken van een chemisch toilet. Dat is meestal wanneer een normaal toilet ontbreekt. Er zijn verschillende omstandigheden waarin dat kan voorkomen. Vaak hangt het ook samen met de afwezigheid van een degelijke riolering. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen tijdens een festival. In dat geval wordt er vaak gebruik gemaakt van mobiele, chemische toiletten. Een andere situatie waarbij vaak gebruik wordt gemaakt van een chemisch toilet is bijvoorbeeld tijdens verbouwingen. Dit kan voor de bouwvakkers zijn, maar ook in het geval dat het huis van iemand verbouwd wordt, bijvoorbeeld de badkamer. In dat geval is de toilet niet altijd beschikbaar waardoor het chemisch toilet als noodoplossing dient. Een laatste situatie waarin veel gebruik wordt gemaakt van het chemisch toilet is in de caravan of campers. Deze hebben uiteraard geen natuurlijke afvoer en daarom wordt er gebruik gemaakt van een chemisch toilet. Ook vaartuigen en vliegtuigen hebben meestal een chemisch toilet aan boord.

Hoe werkt een chemisch toilet?

Een chemisch toilet is een toilet dat niet aangesloten is op de riolering en waarbij door middel van chemische stoffen zorg wordt gedragen voor het feit dat de bacteriën van de uitwerpselen worden geremd. De chemische stoffen in de toilet zijn of vloeibaar of bestaan uit korrels. De meeste chemische toiletten zorgen er ook voor dat de geur zich niet verder verspreid. Dat zou in een camper natuurlijk niet te harden zijn.

Legen van het chemisch toilet

Het chemisch toilet moet eens in de zoveel tijd geleegd worden. Er zijn speciale bedrijven die daarin gespecialiseerd zijn en die rondrijden met containers waarin de uitwerpselen verdwijnen. Hoe vaak een chemisch toilet geleegd moet worden hangt ook af van hoe intensief deze gebruikt wordt. Er wordt aangeraden het chemisch toilet minimaal maandelijks te reinigen, ook indien er niet heel veel gebruik van wordt gemaakt. Anders kunnen de chemische stoffen namelijk gaan klonteren en op den duur verliest zij haar werking. Eigenaren van een camper of caravan kunnen hun chemische container meestal op speciale plaatsen op de camping legen. Dit kan niet in het normale riool, omdat er ook chemische stoffen inzitten. Deze zouden het grondwater kunnen verontreinigen. Er zijn ook wel biologische stoffen, maar die werken minder goed en zijn ook duurder. Meestal kan wc-papier gewoon met de uitwerpselen worden mee gegooid. Dit wordt dan later weer gescheiden na de reiniging.

Chemisch toilet kopen of huren

Er zijn verschillende aanbieders van mobiele toiletten. De meest bekende zijn Porta potti, Dixie, Biotex, Enders, Lidi en Thetford. Het is mogelijk om een chemisch toilet te kopen en deze eventueel ook te laten inbouwen, bijvoorbeeld in een caravan of camper. De meeste mensen huren echter een chemisch toilet, omdat zij hem vaak maar tijdelijk nodig hebben. Met het bedrijf waar u het mobiele toilet huurt zijn meestal ook wel afspraken te maken over de reiniging daarvan. Ook zit er altijd een gebruiksaanwijzing bij hoe u er mee om moet gaan.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Chemisch toilet huren en kopen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!