InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Werking en toepassing van luchtbevochtigers

Werking en toepassing van luchtbevochtigers

Lucht bevochtigen voorkomt droge lucht. Door het vochtgehalte in de lucht op peil te houden blijft het leefklimaat aangenaam. Dit kun je doen met behulp van een portable of een vaste luchtbevochtiger. Een portable luchtbevochtiger kun je gemakkelijk verplaatsen naar verschillende ruimtes, een vaste niet. Hoe een luchtbevochtiger werkt en waar je het apparaat toepasbaar is kun je in dit artikel lezen.

Waarom lucht bevochtigen?

De lucht in een ruimte in bijvoorbeeld huis of kantoor kan erg droog zijn. Dat wil zeggen dat het vochtpercentage in de lucht laag is. Droge lucht kan bepaalde gezondheidsklachten veroorzaken. De huid kan door droge lucht uitdrogen. Verschijnselen als droge branderige ogen en droge lippen zijn dan het gevolg. Ook kan droge lucht negatieve effecten hebben op bepaalde producten zoals groente en fruit of hout. Om te voorkomen dat deze effecten en gezondheidsklachten op kunnen treden kun je de lucht bevochtigen.

Negatieve effecten van droge lucht

Als er de lucht in een ruimte erg droog is dan heeft dat gevolgen voor bepaalde zaken in die ruimte. Personen die zich in de ruimte bevinden krijgen last van droge ogen, droge lippen en andere uitdrogingsverschijnselen. Sommige houtsoorten gaan langzaam krom trekken. Dit betekent dat in ruimtes waarin bijvoorbeeld veel muziekinstrumenten staan het hout in die instrumenten gaat ‘werken’. De muziekinstrumenten raken daardoor ontstemd. Ook in ruimtes waarin veel elektrische apparaten staan heeft droge lucht gevolgen. Door droge lucht ontstaat statische elektriciteit. Als je door een dergelijk ruimte met veel elektrische apparaten loopt, en je raakt er eentje aan, dan is een statische ontlading vaak het gevolg. Apparatuur kan daardoor ontregelt raken, bovendien krijg je een schok door de ontlading.

Welke soorten luchtbevochtigers zijn er?

Om te voorkomen dat de lucht in een bepaalde ruimte te droog wordt is het zaak de luchtvochtigheid op peil te houden. Er zijn verschillende soorten luchtbevochtigers die je kunt gebruiken om de luchtvochtigheid te controleren. Net als bij airconditioning apparaten en luchtontvochtigers zijn er bij luchtbevochtigers de volgende mogelijkheden:
  • een portable luchtbevochtiger
  • een vaste of stationaire luchtbevochtiger

Portable luchtbevochtiger

Een portable luchtbevochtiger kun je gemakkelijk verplaatsen. Je kunt dus met zo’n apparaat in verschillende ruimtes de luchtvochtigheid controleren. De portable luchtbevochtiger kun je gemakkelijk verplaatsen. In ruimtes als een kantoorkamer, een slaapkamer, een woonkamer of een hobbyruimte kun je eenvoudig een portable luchtbevochtiger neerzetten om de droge lucht te verdrijven of te voorkomen. Portable luchtbevochtigers zijn al te koop vanaf 50 euro. Wil je in een ruimte permanent de luchtvochtigheid controleren, dan biedt een vaste of stationaire luchtbevochtiger uitkomst.

Vaste of stationaire luchtbevochtiger

In tegenstelling tot de portable luchtbevochtiger kan een vaste of stationaire uitvoering niet worden verplaatst van de ene ruimte naar de andere. Daar waar de portable uitvoering meer geschikt is voor particulier gebruik, is een vaste uitvoering meer geschikt voor bedrijfsmatige toepassingen. In ruimtes als een bedrijfsloods waarin goederen zijn opgeslagen zie je vaak een vaste luchtbevochtiger die het vochtgehalte in de lucht controleert. Ook in musea waar veel schilderijen hangen of andere objecten staan die mogelijk onder droge lucht kunnen lijden, zie je vaak vaste luchtbevochtigers.

Werking luchtbevochtigers

Luchtbevochtigers hebben een waterreservoir, of zijn aangesloten op de waterleiding. Door middel van een ventilator met een verwarmingselement wordt lucht aangezogen en verwarmd. De warme lucht wordt door een verdeelbuis geblazen waarna het vocht uit het reservoir opneemt. Vervolgens wordt de warme, vochtige lucht de ruimte ingeblazen. Dit proces herhaalt zich totdat er voldoende vocht in de lucht zit.
© 2011 - 2017 Jozzie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Werking en toepassing van luchtbevochtigers"

Reactie

J. de Ree, 17-01-2016 20:43 #1
Heb een verplaatsbare luchtbevochtiger voor een kamer van 35 kub, doet er 5 uur over om de 40--42 procent te halen. Wat is het alternatief, heb ook veel planten, graag uw antwoord.

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 29-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 1
Schrijf mee!