InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Dakbedekking: soorten golfplaten

Dakbedekking: soorten golfplaten

Dakbedekking: soorten golfplaten Golfplaten zijn er in allerlei soorten en afmetingen te koop. Welke golfplaat voor u het beste geschikt is, hangt af van het doel van deze dakbedekking die u voor ogen heeft. Hieronder wat verschillende vormen en mogelijkheden van golfplaten.

Golfplaten

Bij golfplaten denken veel mensen nog aan de asbesthoudende grijze golfplaten, die jarenlang gebruikt zijn voor schuurtjes en op boerderijen. Op stallen en schuren komen ze nog steeds veel voor en kunnen niet zoveel kwaad zolang men er maar niet aan gaat zagen of slijpen. Dan kunnen de asbestvezels vrijkomen uit de platen en die kunnen de gezondheid van mens en dier dan weer aantasten. Sinds men er achter is gekomen dat ze sterk kankerverwekkend zijn, is de productie van deze golfplaten verboden. Hier zijn wel een aantal alternatieven voor ontwikkeld, zonder de nadelen van het asbest. Heeft u trouwens nog van deze "oude" golfplaten als dakbedekking, dan kunt u in overleg met uw gemeente, deze platen op een veilige manier af (laten) voeren.

De polycarbonaat golfplaat

De enkelvoudige polycarbonaat golfplaten (van Novoclear) hebben als kenmerken dat ze erg goed licht doorlaten, een grote slagvastigheid hebben en een buitentemperatuur aankunnen van -20 tot 100 graden Celsius.
Polycarbonaat golfplaten zijn verkrijgbaar met de bekende boogvormen, maar zijn ook in de vorm van damwanden (rechte hoeken) verkrijgbaar. Verder in diverse boogmaten verkrijgbaar en in allerlei lengte- en breedte maten. (Informeer hiernaar bij uw leverancier.)

Buiten de enkelvoudige platen zijn er ook mogelijkheden in 3-wandige platen, die trouwens ook uv-bestendig zijn.
Voor bevestiging aan de ondergrond met schroeven, dient u rekening te houden met boorgaten die 5mm groter zijn dan de schroefdiameter. Combineert u cementplaten met polycarbonaatplaten, dan wordt er gewaarschuwd voor stof dat vrijkomt bij het boren in de cementplaat. Dat stof kan de polycarbonaatplaten beschadigen.

De polyester golfplaat

De enkelvoudige (doorzichtige) polyestergolfplaten hebben als kenmerken dat ze een lichtdoorlaatbaarheid hebben van 50%, ze stevig zijn door het gebruik van glasvezels, licht van gewicht en duurzaam zijn. Ze zijn tevens uv-bestandig, dus geen verkleuring onder invloed van het licht. De toepassingen zijn legio, maar ze worden in elk geval veel toegepast bij schuurtjes, fietsenstallingen en stallenbouw, waar lichtdoorlatendheid belangrijk is. Nog een belangrijke eigenschap is, het bestand zijn tegen hagelstenen.
Deze golfplaten zijn ook verkrijgbaar op rol per strekkende meter. De maximale te bestellen lengte is 25 meter.

De PVC golfplaat

De enkelvoudige PVC golfplaten hebben als kenmerken dat ze prima te bewerken zijn, weersbestendig, hagelvast en slecht brandbaar zijn. Kortom een prima alternatief en geschikt voor o.a. fietsenstallingen en schuurtjes.
Bewerkingen met deze platen leveren geen problemen op met boren, zagen of frezen.

De vezelcement golfplaten

De vezelcement golfplaten zijn zoals hierboven al gemeld, tegenwoordig asbestvrij. Ze worden geproduceerd op basis van cement en synthetische PVA vezels en worden voor de stevigheid voorzien van een beveiligingsstrip van polypropyleen. De toepassingen zijn groot, maar ze hebben natuurlijk geen lichtdoorlatende kwaliteiten.

Andere soorten golfplaten

Buiten de bovenstaande golfplaten zijn er natuurlijk nog veel meer soorten op de markt. Te denken valt aan bitumen golfplaten of gegalvaniseerde metalen of aluminium golfplaten. Het gaat voor dit artikel te ver om op elk type in te gaan. Informeer bij uw leverancier voor de beste, op uw toepassing toegespitste golfplaat.

Toebehoren voor golfplaten

Voor alle type golfplaten zijn er toebehoren te koop, variërend van o.a. steunbeugels om onder de platen te plaatsen, dichtingsmousse voor het tochtvrij maken van het dak, spaanplaatschroeven en rubber afdichtingskapjes. Verder zijn er nokafdichtingen en verbindingsstukken te verkrijgen.

Welk type is het meest geschikt?

Welk type of soort materiaal voor uw dak het beste geschikt is, is onmogelijk hier aan te geven. U kunt het beste een schets maken van uw bouwwerk en hierop aangeven wat het hoogteverschil is aan voor- en achterzijde. Uw leverancier kan u dan het beste informeren, wat voor uw situatie het beste materiaal is en wat voor bevestigingsmaterialen u nodig heeft. Tevens kunnen zij u advies geven over het zagen van het materiaal en de te gebruiken materialen, rekening houdend met de uitzettingscoëfficiënten van de gekozen golfplaat.

De voor uw situatie beste passende lengtematen van de golfplaten en de benodigde minimale hellingshoek van die platen kunnen zij u dan ook vertellen. Dit advies op maat kan u veel geld en ergernis achteraf besparen.

Lees verder

© 2010 - 2014 Berrie_van_mier, gepubliceerd in Producten (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dakkapel: informatie over het plaatsen van een dakkapelDakkapel: informatie over het plaatsen van een dakkapelWil jij een dakkapel? Dat kan een prima uitbreiding zijn voor in je huis. Maar waar moet je zoal op letten wanneer je be…
Tuinhuisje zelf bouwenTuinhuisje zelf bouwenAls je een tuinhuisje wilt, kun je een bouwpakket kopen, maar je kunt het tuinhuisje ook zelf bouwen. Als je zelf een tu…
Huis: aanbrengen van goede dakbedekkingHet is belangrijk om een goede dakbedekking aan te brengen op uw huis. De prijs hoeft niet heel duur te zijn wanneer u e…
Dakreiniging: zo maken we ons dak weer als nieuwDakreiniging: zo maken we ons dak weer als nieuwZonder hoogtevrees kunnen we perfect ons dak zélf reinigen en ontmossen. Is dat niet het geval, dan kunnen we nog altijd…
Zelf een polyester boot of reparerenZelf een polyester boot of reparerenLees hier hoe je zelf een polyester boot kunt repareren. Het is helemaal niet moeilijk om zelf een polyster boot te repa…
Bronnen en referenties
  • Kunststoffenindustrie Van Boven B.V. www.van-boven.com
  • Klushandel B.V. www.klushandel.nl
  • Website: www.dakreinigingspecialist.nl

Reageer op het artikel "Dakbedekking: soorten golfplaten"

Reacties

A. Heemskerk, 16-05-2013 16:34 #6
Sinds 15 jaar zijn de vezelcement golfplaten van ons vakantie huisje versleten (witte strepen zichtbaar). Kan ik deze platen verven, en zo ja met welke (zwarte) verf? Of beter nieuwe platen kopen (ca. 50 m2). Bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 17-05-2013
Deze vraag kunt u het beste voorleggen aan een goede verfwinkel. Die kunnen u het beste advies geven. Ook over de kosten. Succes!

Leonie Vos, 31-10-2012 14:44 #5
Ik heb een vraag over een probleem met bitumen golfplaten. Ik heb vanaf het voorjaar een afdak in de tuin van bitumen golfplaten. Nu merk ik ineens dat er aan de onderkant via de latten waarop de bitumen rusten, druppels met bruine vloeistof naar beneden komen. Dit geeft lelijke vlekken op mijn witte tuinmeubels die eronder staan. Het afdak is keurig waterdicht, er komt nooit vocht doorheen. De druppels komen overal waar de onderste "golf" van de golfplaat op een dwarslat rust. Ik heb er foto's van, maar die kan ik hier niet laten zien? De druppels vallen echt als flinke bruine plekken op mijn tuinset. Dat was dus niet mijn bedoeling van dit afdak. Heeft u enig idee hoe dit kan komen? Komt het door de herfstdauw en geeft de bitumen af? Mijn vraag is vooral of er iets is waarmee ik dit kan oplossen/voorkomen? Is er misschien spul wat ik erop kan smeren zodat de bitumen niet meer af kan geven? Of een andere oplossing?
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken en uw reactie. Reactie infoteur, 31-10-2012
Beste Leonie,
Dit fenomeen is mij niet bekend. ik heb er even het internet voor bezocht en gemerkt dat er diverse mensen last van hebben. Een oplossing heb ik niet voor je maar je bent blijkbaar niet de enige.
Informeer even bij de bouwmarkt of zij een oplossing kennen. Succes!

Martina, 01-07-2012 21:13 #4
Ik wil graag over de breedte van mijn huis aan de achterkant een overkapping maken. Deze is 5, 50 B en 3.50 D. Polycarbonaat vind ik te duur. De keuken grenst aan deze overkapping. Ik dacht aan bitumen maar wil wel graag licht inval bij de keuken. Wie heeft er een idee die ook te betalen is. Reactie infoteur, 02-07-2012
Misschien dan toch kiezen voor de enkelvoudige (doorzichtige) polyestergolfplaten die als kenmerk hebben dat ze een lichtdoorlaatbaarheid hebben van 50%.

De Hoog, 27-05-2012 10:24 #3
Hallo,
We hebben schuurtjes met asbest golfplaten. Die golfplaten willen we vervangen met niet-lichtdoorlatende platen afgewisseld met wel lichtdoorlatende platen. Het gaat om 5 schuurtjes. De platen zijn nu 3050mm lang 850mm breed en er liggen 6 platen per schuur me willen graag 2 lichtdoor latend platen per schuur.
kijk uit naar u advies.
groetjes,
Erik de Hoog Reactie infoteur, 27-05-2012
Het is het beste om bij een leverancier bij u inde buurt even langs te gaan. Die kan u vertellen welke plaatafmetingen hij op voorraaad heeft en welke het beste voor u geschikt zijn.
Afhankelijk van uw Gemeente dient u bij het afvoeren van de asbesthoudende platen deze in te pakken in dik plastic en dicht te tapen. Informeert u naar de voorwaarden voordat u ze aanbiedt op de stortplaats.

Sonja, 09-03-2012 15:07 #2
Op het dak van mijn schuurtje zitten naar mijn idee vezelcement golfplaten, nu zijn deze flink vies geworden, een soort geel groen mossig iets. Hoe kan ik dit het best schoonmaken? Ik kan niet op het dak komen, dus heb het met een harde borstel op een lange stok geprobeerd maar goed krijg ik het er niet af. Zou het met de hogedrukspuit kunnen of maak ik de platen dan stuk? Alvast dank voor het antwoord. Reactie infoteur, 09-03-2012
Beste Sonja,
Je moet eerst zeker weten of het geen ouderwetse asbestplaten zijn! Daar mag je niets aan doen daar de vezels die bij borstelen en dergelijke vrijkomen kankerverwekkend zijn.
Betreft het een redelijk recent dak, dan zal het wel een vezelcementplaat zijn.
Ik heb geen ervaring met schoonmaken van dit type dak. Ook bij mij zit er het mos op dat je beschrijft en ik laat het gewoon zitten. De platen zijn van de fabriek uit zwart gelakt aan de bovenkant en dat zul je er wel mee afschuren of spuiten. Of het eindresultaat dus mooier wordt betwijfel ik, vandaar dat ik er niets aan doe.
Ook het feit dat je aangeeft niet op het dak te kunnen lopen, geeft al aan dat goed mosvrij maken bijna ondoenlijk is.
Voor het afspuiten onder hoge druk dien je de lans ook dicht bij het materiaal te kunnen houden, anders maak je het alleen maar nat en je spettert meters weg in de omgeving.

Helaas dus geen oplossing voor je probleem. Succes met je dak.

Verbeerst Nico, 11-07-2011 14:50 #1
Beste
ik ben op zoek naar doorzichtege golfplaaten. plaaten van 1m05 breedop 6m lang met 7 volle golven en golven van 15 cm.
hoopelijk kan u mij helpen.
mvg
nico verbeerst
0477/94 23 48 Reactie infoteur, 11-07-2011
Helaas kan ik u daar niet aan helpen. Dit zijn leveranciers afhankelijke maten en dit kunt u dus het beste bij de leveranciers die bij u in de buurt zitten vragen of zij ze in voorraad hebben of voor u kunnen bestellen. Succes…

Infoteur: Berrie_van_mier
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Dakbedekkingen
Reacties: 6
Schrijf mee!