InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Ventilatoren in alle soorten en maten te koop

Ventilatoren in alle soorten en maten te koop

Ventilatoren in alle soorten en maten te koop De ventilator doet al jaren dienst ten tijde van warmte, maar we bedenken vaak pas als het warm is, dat een ventilator in huis hebben toch wel erg prettig is. Helaas denken meer mensen dat en dat kan betekenen dat er niet veel keus meer is of dat ze duurder zijn. Bedenk tijdig dat het zinvol is om een ventilator in huis te halen en kijk rustig (op internet) rond. Wat is er zoal te koop?

Functie

De functie van een ventilator is duidelijk, verkoeling geven. Realiseer je wel dat het slechts enig effect heeft in het gebied waar de ventilator staat. Daar verplaatst deze immers de lucht en zo ontstaat het ‘frisse windje’. Om overal een koele ruimte te creëren is airco nodig of op zijn minst een ventilator die automatisch wendbaar is en regelmatig "voorbij" komt om even verkoeling te geven. Airco of ventilatoren om vast in huis te monteren of een los apparaat in een afgesloten ruimte plaatsen (voor airco wel met de flexibele buis naar buiten voor de afvoer).

Wat is er zoal aan ventilatoren te koop?

Voorop gesteld dat er in alle prijsklassen ventilatoren te koop zijn. Maar het is wel zinvol vooraf te bedenken wat voor exemplaar het moet worden. Het heeft te maken met de grootte van de ruimte, maar ook wat je als prettig ervaart, kleurstelling en model (heel strak modern of juist een meer traditioneel of zelfs klassiek model);
  • een staand exemplaar met voet voor op de grond
  • een tafelmodel (van heel klein met een diameter van 10 centimeter tot groter met een diameter van 30 centimeter)
  • een kolomventilator
  • een plafondmodel zonder licht
  • een plafondmodel met licht

Verder werken de meeste ventilatoren op elektriciteit, maar zijn er ook die op batterijen werken en zelfs op zonne-energie. Aangezien ze nogal wat verbruiken is in geval van batterijen de oplaadbare batterij het meest verstandig. De oplaadapparaten voor batterijen zijn al vanaf zo’n 30 euro te koop.

Wat zijn de kosten?

De eenvoudigste staande ventilatoren (tafelmodel) beginnen bij ruim 25 euro en kunnen oplopen tot zo’n 200 euro. Voor plafond exemplaren met of zonder licht beginnen de prijzen vaak bij zo’n 70 euro (deze exemplaren zijn vaak in de aanbieding, dan zijn ze wel eens goedkoper), maar kunnen voor meer design exemplaren oplopen tot zo’n 500 euro. Prijsverschil bij de hangende modellen zitten ook in het gegeven of je een vier of vijf bladig model wilt hebben, het materiaal en design.

Waar moet je op letten?

Alle exemplaren in de (online)winkel hebben verschillende standen/snelheden. Let bij de aankoop van staande modellen wel of de ventilator een omkadering heeft van fijn gaas. Dit ter voorkoming dat de kindervingertjes of kattenstaarten die in het gedrang komen. Ook is een verlengde snoer wel zo handig. Bij de hangende modellen moet er minimaal een hoogte van 2,30 meter zijn. De normale woningen voldoen hier over het algemeen aan. Let wel op bij oudere woningen. Bovendien is het goed om naar de "ophanging" te kijken. Ze kunnen redelijk zwaar zijn, dus je moet een exemplaar bijvoorbeeld aan een houten balk (wel of niet zichtbaar) op kunnen hangen.

Waar te koop?

De lampenwinkels hebben vaak meerdere modellen, vier en vijf bladig, met en zonder licht en de designwinkels met snuisterijen verkopen nogal eens wat aparte exemplaren, maar wel duurder dus. De doe-het-zelf zaken hebben in bepaalde periodes van het jaar vaak enkele modellen tegen scherpe prijzen. Deze worden groot ingekocht en zijn redelijk standaard, maar zit je model er tussen dan heb je de ventilator voor een redelijke prijs. De gespecialiseerde online winkels hebben een ruim assortiment en de online winkels die meerdere producten hebben, hebben vaak enkele populaire modellen in het assortiment.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ventilatoren in alle soorten en maten te koop"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Woning
Schrijf mee!