InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Bladzuigers: Soorten en de verwerking van biologisch afval

Bladzuigers: Soorten en de verwerking van biologisch afval

Bladzuigers: Soorten en de verwerking van biologisch afval Bladzuigers zijn in allerlei soorten en maten verkrijgbaar. De bladzuigers met een benzinemotor zijn het krachtigst en zijn zeer geschikt voor grote oppervlaktes. De elektrische varianten zijn wat minder effectief maar zijn over het algemeen ergonomischer. Het is aangeraden om bepaalde plekken te vermijden omdat je in sommige gevallen de versnipperaar kunt beschadigen. Het afval dat je overhoudt kun je voor verschillende doeleinden hergebruiken. Er zijn bladblazers in omloop die na een aantal aanpassingen als bladzuiger toegepast kunnen worden.

Bladzuiger

Benzine & elektrische bladzuigers

Bladzuigers kunnen in de hand, op de rug of door middel van wieltjes vervoerd worden. Er bestaan twee verschillende bladzuigers, namelijk benzine en elektrische bladzuigers. De bladblazers met een accu hebben echter geen zuigfunctie omdat een accu niet krachtig genoeg is. Naast de zuigfunctie moet namelijk ook het afval versnipperd worden. De toestellen met een benzinemotor zijn het zwaarst en kunnen het beste gebruikt worden voor grotere oppervlaktes omdat er geen stroomdraad aan te pas komt.

Een professionele bladzuiger / Bron: Daniel Lobo / Wikimedia CommonsEen professionele bladzuiger / Bron: Daniel Lobo / Wikimedia Commons
Zeer krachtige motoren
De bladzuigers met de krachtigste motoren kunnen niet gedragen worden. Deze machines worden door middel van wielen over het desbetreffende oppervlak verplaatst en worden veelal in kassen gebruikt. Vanwege de omvang en kwaliteit van de machines kunnen de apparaten soms wel duizenden euro's kosten en worden ze vanwege de kracht regelmatig afvalzuigers genoemd.

Biologisch afval

Bladzuigers hebben een afvalzak die aan het uiteinde van het apparaat is gevestigd. Men dient ervoor te zorgen dat deze altijd aanwezig is om het apparaat naar behoren te laten functioneren.

Versnipperaar
Voordat het afval in de opvangzak terecht komt wordt het meestal versnipperd door een speciale versnipperaar. Dit heeft een ergonomische reden; de opvangzak wordt hierdoor minder snel vol. Hierdoor hoeft de zak minder snel vervangen te worden en heb je in totaal minder afvalzakken nodig dan wanneer er geen versnipperaar aanwezig is. Het vermalen biologisch afval kan tevens gebruikt worden voor overige doeleinden.

Bladzuigers zonder versnipperaar
Er bestaan ook toestellen zonder versnipperaar waardoor je de mogelijkheid hebt om bijvoorbeeld blikjes op te ruimen. Het is aanbevolen om de handleiding te bestuderen om hier zeker van te zijn en te voorkomen dat het product beschadigt.

Het hergebruik van afval
Het afval kan vervolgens als compost gebruikt worden zodat aarde vruchtbaar gemaakt kan worden. Hierbij dient men echter op te letten dat er slechts biologisch afval in de opvangzak terechtkomt en dient men plastic en dergelijke te vermijden. Compost moet eerst voor een langere periode opgeslagen worden voordat het bruikbaar is. Tevens kan het biomateriaal gebruikt worden als mulch materiaal. Dit wordt toegepast wanneer er onkruid aanwezig is dat weggehaald dient te worden. Doordat de bodem met mulch bedekt wordt heeft onkruid minder kans om door te groeien.

Waar dient men op te letten?

Omdat er allerlei materiaal in het apparaat terechtkomt dient men voorzichtig te zijn waar het apparaat gebruikt wordt. Er kunnen namelijk takken en steentjes in de bladzuiger terecht komen en onder andere de versnipperaar beschadigen. Het is hierdoor van belang om het toestel vooral bij grasvelden of andere vlakke ondergronden te gebruiken en grindpaden te vermijden. Sommige bladzuigers zijn bestendig tegen trillingen zodat de bladzuiger wat ergonomischer is.

Bladblazers

Om het tegenovergestelde effect te krijgen worden er in plaats van bladzuigers soms bladblazers ingezet. Deze apparaten zijn handig om bladeren bij elkaar te blazen. Deze kunnen vervolgens na het verzamelen eenvoudig opgeruimd worden.

Twee functies
Er bestaan ook apparaten die zowel als bladblazer als bladzuiger gebruikt kunnen worden. Het kost echter tijd om de functie van het apparaat te veranderen omdat het toestel uit meerdere onderdelen bestaat.
© 2017 Island, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bladblazers; gemakkelijk verwijderen van afgevallen bladBladblazers; gemakkelijk verwijderen van afgevallen bladHet kan verkeren. In het voorjaar kunnen we niet wachten tot de eerste bladeren weer aan de bomen komen. Maar in de herf…
Bladblazers: functies, soorten, gebruik en de juiste kiezenBladblazers: functies, soorten, gebruik en de juiste kiezenOok tuingenieters mopperen wel eens over hun tuin als ze ís morgens na een nacht met veel wind opstaan en naar buiten ki…
Opel Ampera 2011, elektrische auto met snelheidOpel Ampera 2011, elektrische auto met snelheidIn 2011 is het dan zover, de Opel Ampera zal op de markt verschijnen. In 2011 kunt u met deze elektrische auto over de w…
Waarom is de benzinetank veel eerder leeg in de winter?Waarom is de benzinetank veel eerder leeg in de winter?In de winter is de benzinetank veel eerder leeg. En dat heeft een reden. Maar de meeste mensen weten niet waarom de benz…
Starten met startkabels ... zo doe je dat!De meest voorkomende kwaal met de auto in de winter is het niet kunnen starten van de auto. In 9 op de 10 gevallen is di…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Chris / Wikimedia Commons
  • https://www.kieskeurig.nl/bladblazer/informatie
  • https://www.groei.nl/moestuin/onderhoud/ziektes-en-plagen/materiaal-om-te-mulchen
  • https://www.tuinbase.nl/tuininfo/84/bladblazers
  • https://www.verhagenleiden.nl/assortiment/bladzuigers?gclid=CJqRyOebv9ECFYQK0wod8QUP8w
  • http://www.geurtsh.be/bladzuigers-en-blazers/
  • https://www.shoptuingereedschap.nl/tuingereedschap/bladblazers/
  • Afbeelding bron 1: Daniel Lobo / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Bladzuigers: Soorten en de verwerking van biologisch afval"

Infoteur: Island
Gepubliceerd: 17-01-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!