InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Koelkast of ijskast kopen: tips voor de aanschaf

Koelkast of ijskast kopen: tips voor de aanschaf

Koelkast of ijskast kopen: tips voor de aanschaf Een koelkast of een ijskast heeft ieder huishouden tegenwoordig wel! Als u een nieuwe koelkast wilt kopen, waar kunt u dan op letten? Wat heeft bij u prioriteit bij de aanschaf van een ijskast? De prijs van uw nieuwe apparaat? De capaciteit van het vriesvak? Het energieverbruik? De milieuvriendelijkheid? De indeling van het koelgedeelte? Hoeveel decibellen 'lawaai' uw nieuwe apparatuur veroorzaakt? Het model ijskast? Een tafelmodel, een minikoelkast, een Amerikaanse ijskast? Of moet de koelkast ingebouwd worden in uw (nieuw gekochte) keuken? Al de genoemde aspecten kunnen van belang zijn bij de aankoop van uw nieuwe of nieuwe tweedehands koelkast.

IJskast of koelkast kopen: tips!

Er zijn allerlei aspecten waar u op kunt letten als u een nieuwe koelkast wilt kopen. Welke eigenschap of eigenschappen het belangrijkste voor u is of zijn, dat is aan u om te bepalen. U kunt letten op:

Budget voor koelkast

De prijs van uw nieuwe apparaat, daar kunt u in elk geval niet omheen. De kosten van uw nieuwe ijskast kunnen sterk uiteenlopen. Kunt u van een aanbieding in een winkel of op het internet profiteren? Tikt u een aardige tweedehands op de kop?
Kunt u er eentje overnemen van een kennis of aanschaffen in een kringloopwinkel? Er zijn veel opties, maar het belangrijkste kostenaspect is misschien wel: hoeveel geld kunt u nu uitgeven? Of moet u misschien nog even sparen zodat u straks een koelkast kunt kopen die u echt graag wilt hebben? Of is uw behoefte aan een nieuw apparaat zo dringend dat u er zelfs geld voor wilt lenen? Een impulsaankoop is meestal geen goed idee.

De producteigenschappen / uw wensen voor uw ijskast

Bijna net zo belangrijk als de kosten, zijn uw wensen en dus de eigenschappen van het product. Prijzen en mogelijkheden hangen (in elk geval deels) met elkaar samen. Waar kunt u op letten? Stel voor u zelf een verlanglijstje samen en stel prioriteiten: welk verlangen, welke producteigenschap is voor u het belangrijkst?
  • energie - efficiëntieklasse (uitgedrukt in 'plusjes': meer 'plussen' betekent meer efficiëntie en milieuvriendelijker)
  • afmetingen (hoogte, diepte, breedte, inhoud)
  • koelen of koelen en vriezen
  • capaciteit van het koelgedeelte en het vriesgedeelte (uitgedrukt in liters)
  • indeling van de koelkast: groentelade(s), planken, eierrek
  • energieverbruik per jaar (uitgedrukt in kilowatturen: KWh)
  • verbruikskosten per jaar (uitgedrukt in euro's en in samenhang met het energieverbruik)
  • geluidsniveau (uitgedrukt in decibellen: DB)
  • aantal sterren (kwaliteitsmaatstaf; meer sterren betekent een grotere kwaliteit)
  • model: mini ijskast, tafelmodel, inbouw, Amerikaanse koelkast
  • merk van de koelkast

Prioriteiten stellen om het voor u juiste apparaat te kunnen kiezen en kopen

Hoe maakt u nu een keuze uit deze waslijst van producteigenschappen? Een paar voorbeelden om u op gang te helpen.
  • Stel, u woont in een éénkamerappartement. Dan kan het geluidsniveau heel belangrijk zijn, want u slaapt in dezelfde ruimte als waar u woont en misschien zelfs ook nog werkt! Zeker als u licht of moeilijk slaapt, dan is het aantal decibellen van groot belang.
  • U heeft een groot gezin met veel opgroeiende kinderen. Dan is voldoende capaciteit van groot belang. U wilt immers al het eten en drinken voor het hele gezin goed koelen of invriezen?
  • U heeft een piepklein keukentje? Dan is de omvang van de koelkast of de ruimte waar hij moet staan van doorslaggevend belang
  • U verkeerd chronisch in geldnood maar heeft per se koeling van uw voeding nodig vanwege uw gezondheid en de ligging op het zuiden van uw woning. Let dan vooral op de prijs / kwaliteit verhouding.
  • U bent een 'milieufreak' en nu moet u een nieuw elektrisch apparaat aanschaffen. Dus wilt u zo min mogelijk energie verbruiken. Dan gaat u voor een energie - efficiënte ijskast. Een A+++, met een zo beperkt mogelijke capaciteit.
  • Of zweert u bij een bepaald merk omdat u goede ervaringen hebt met een Siemens, een Samsung of een Liebherr? Of hecht u aan een Nederlands merk?

In de praktijk zal het er op neer komen dat u een compromis moet sluiten tussen de verschillende eigenschappen die de diverse koel- en ijskasten die op de markt zijn. Bijvoorbeeld een combinatie van het beschikbare geld, de mogelijkheden van de koelkast en de beschikbare ruimte in uw huis. Als u goed over uw keuze heeft nagedacht, dan kunt u met een gerust hart een nieuwe kopen en van uw nieuwe apparaat gebruik maken en genieten. Tenzij u uit milieuoverwegingen besluit geen koelkast te kopen. Omdat u op zoek gaat naar andere manieren van koelen en / of een andere manier van eten en drinken.

Lees verder

© 2014 - 2017 Ambassadrice, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De ideale koelkast voor op een studentenkamerDe ideale koelkast voor op een studentenkamerAls je als student op kamers gaat, is een koelkast een absolute must. Natuurlijk moeten je biertjes koud gehouden worden…
Extra handige tips om te bezuinigen in en om het huisExtra handige tips om te bezuinigen in en om het huisEen warme jas aandoen als je naar buiten gaat als het sneeuwt, is heel normaal. Je wilt het toch lekker warm hebben niet…
Koelen in de zomerKoelen in de zomerKoelkasten en vriezers draaien in de zomer op volle toeren. Gelukkig zijn er wel mogelijkheden om het energieverbruik va…
Voedsel bewaren in de koelkast: langer houdbaar?Voedsel bewaren in de koelkast: langer houdbaar?Voedsel bewaren in de koelkast. Zodra ons eten willen bewaren plaatsen we dit meestal in de koelkast. Maar zijn alle voe…
Een koelkast kopenEen koelkast kopenEr is een groot aanbod aan koelkasten, in alle mogelijke formaten, prijsklassen, kleuren en merken en met veel of juist…
Bronnen en referenties
  • www.bcc.nl

Reageer op het artikel "Koelkast of ijskast kopen: tips voor de aanschaf"

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 17-07-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!