InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Schilderen - Invloed kleur verf op de levensduur

Schilderen - Invloed kleur verf op de levensduur

Schilderen - Invloed kleur verf op de levensduur Kies de juiste of sterkste kleur verf. Bij goed onderhoud van uw woonhuis is het regelmatig controleren en onderhouden van het schilderwerk van belang. Is het schilderwerk goed uitgevoerd, dan gaat de nieuwe verflaag zo'n 5 tot 8 jaar mee, alhoewel regelmatige controle van de staat van onderhoud wel raadzaam blijft. De grootste aantasting van het schilderwerk zal plaatsvinden door UV-straling, regenwater en milieu-invloeden. Factoren, waar u weinig invloed op heeft. Zelf kunt u wel invloed uitoefenen op de frequentie van het onderhoud, de keuze van het verfsysteem en de kleurkeuze. Zo zijn donkere verfkleuren kwetsbaarder dan lichtere kleuren en is een dekkend verfsysteem sterker dan een transparant verfsysteem.

Invloed zon en UV-straling op verf

De levensduur van een verfsysteem wordt niet alleen bepaald door de kwaliteit van de ondergrond, de verf, de aangebrachte laagdikte en de wijze van aanbrengen (applicatiemethode). Het ultraviolette zonlicht is de belangrijkste energiebron die verantwoordelijk is voor de afbraak van de bindmiddelen in de verf. In combinatie met een hoge temperatuur en grote luchtvochtigheid wordt dit proces nog eens versneld. Zo zal geschilderd hout in de zuidgevel van uw huis wellicht na 3 á 4 jaar opnieuw geschilderd moeten worden, terwijl het geschilderde houtwerk in de noordgevel van het woonhuis nog in goede staat van onderhoud verkeert.

Verpoederen en verlies aan elasticiteit van verf

Iedere kwaliteitsverf heeft onder andere als kenmerk dat deze elastisch is. Dit wil zeggen dat de verf, lak of beits het rekken en krimpen van de ondergrond goed moet kunnen volgen, zonder los te komen of te onthechten van de ondergrond. Als de verf ouder wordt, zal onder invloed van UV-licht, zuurstof en vocht de verf aangetast worden en verpoederen. De aantasting van de verf zal eerst zichtbaar worden aan het oppervlak en vervolgens dieper liggend, waarna haarscheurtjes en onthechting van de verflaag ontstaat.

Dekkende verf of transparante beits
Dekkende verfkleuren zijn in staat de energie van de UV-stralen -in meer of mindere mate- te absorberen, danwel te reflecteren. Dit geldt in mindere mate voor een transparant verfsysteem. Een dekkend verfsysteem is dan ook altijd sterker en duurzamer dan een transparant verfsysteem.
Door de jaren heen kan ook onthechting van de verflaag ontstaan door het veelvuldig over elkaar aanbrengen van verschillende verflagen. De onderste verflagen verouderen, verliezen hun elasticiteit en kunnen de rek en de krimp van de ondergrond en die van de overige verflagen niet meer volgen. Is dit het geval, dan is het volledig verwijderen van de verflagen en het opbouwen van een nieuw verfsysteem de enige oplossing. Verwijderen van de oude verflagen kunt u doen door middel van afkrabben, afbijten, föhnen of afbranden, afhankelijk van de omstandigheden en de ondergrond.

Matte verf of witte waas

Het mat worden van de verflaag wordt vooral veroorzaakt door milieu-invloeden en dan in het bijzonder de "zure regen". Voor het behoud van de verflaag (glansverlies, verkleuring) is het van belang dat het houtwerk geregeld gereinigd wordt, bijvoorbeeld telkens bij het ramen lappen. Voor de bescherming en het onderhoud hoeft de matte verf niet direct een bezwaar te zijn, alhoewel het verfoppervlak wel poreuzer zal worden, wat tot een grotere vuilaanhechting leidt. Ook vanuit esthetisch oogpunt kan het raadzaam zijn het houtwerk te reinigen, te schuren en opnieuw af te schilderen. Door tijdig aanbrengen van een nieuwe verflaag -voordat zich gebreken vertonen- blijft u lang verzekerd van een duurzaam behoud.

Maximum temperatuur van de verf, lak of beits op hout

Het verschil in oppervlakte temperatuur tussen lichte en donkere kleuren / verftinten loopt -afhankelijk van de condities- al snel op tot 40 graden. Het grote verschil in temperatuur kan -daar waar lichte kleuren aan donkere kleuren grenzen- leiden tot spanningsverschil tussen de verflagen onderling. Op deze "overgangen" zullen eerder gebreken in de verflaag ontstaan.

Onderstaande kleurstalen geven u een idee van de temperatuur die het verfoppervlak kan aannemen onder invloed van de volle zon. De oppervlakte temperatuur van de verf, lak of beits is onder gelijke omstandigheden gedurende 24 uur gemeten, bij een temperatuur van 26 graden Celsius.

Oppervlakte temperatuur bij een Dekkend Verfsysteem

Onder de kleurstalen is de maximum gemeten temperatuur weergegeven
50 graden50 graden
53 graden53 graden
49 graden49 graden
58 graden58 graden
59 graden59 graden
67 graden67 graden
75 graden75 graden
70 graden70 graden
66 graden66 graden
66 graden66 graden
70 graden70 graden
69 graden69 graden
68 graden68 graden
40 graden40 graden
78 graden78 graden

Oppervlakte temperatuur bij een Transparant Verfsysteem

49 graden49 graden
58 graden58 graden
65 graden65 graden
69 graden69 graden
66 graden66 graden
70 graden70 graden
71 graden71 graden
70 graden70 graden
74 graden74 graden
78 graden78 graden

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verwijderen van verfVerwijderen van verfLees hier hoe je verf kunt verwijderen van kleding, glas, vloerbedekking en hout. Dit zijn zeer handige en practische ti…
Techniek airbrush en verfspuitMet een airbrush of verfspuit kan je diverse effecten maken. Deze effecten zijn afhankelijk van de airbrush, verfspuit,…
Klussen: berekenen hoeveelheid verf en bepalen verfkeuzeKlussen: berekenen hoeveelheid verf en bepalen verfkeuzeOp zich is het berekenen van de hoeveelheid verf die u nodig heeft niet moeilijk. Het hangt af van de totale wandoppervl…
Schilderen met effectenSchilderen met effectenEen muur schilderen en dan speciale effecten aanbrengen. Dat kan iedereen. Natuurlijk kan een muur gewoon worden voorzie…
Verftips, verven en verf bewarenZo nu en dan heeft een huis, garage of een schuurtje wel weer eens een likje verf nodig. Maar niet iedereen is even goed…
Bronnen en referenties
  • Behangen-schilderen.nl
  • Institut für Fenstertechniek
  • Sikkens/AkzoNobel

Reageer op het artikel "Schilderen - Invloed kleur verf op de levensduur"

Reacties

Kees Busio, 17-10-2016 18:57 #4
Ik heb het blank hout plafond van mijn veranda opnieuw blank geschuurd omdat dit helemaal was verweerd. Bestaat er een blanke lak/beits die het verweren van het hout tegen gaat zodat de natuurlijke kleur behouden blijft. Ik wilde het eerst gronden en lakken maar mijn vrouw en ik zijn het er beiden over eens dat blank hout mooier is als het niet verweerd is. Reactie infoteur, 18-10-2016
Beste Kees,

Als het hout voldoende droog is, een goede basis heeft en regulier wordt onderhouden, zal er in principe geen verwering plaatsvinden.
Vindt de verwering haar oorsprong van buiten af, dan zal dit komen omdat de verf, beits of laklaag niet meer voldoende afdekt/afsluit en het vocht in de houten ondergrond, kan trekken.
Is de verwering volledig uit het hout geschuurd, dan kan voor een (vochtregulerende) transparante beits gekozen worden. Een transparante beits biedt echter een mindere duurzaamheid dan een dekkend verfsysteem, zodat eerder opnieuw geschilderd, dan wel gecontroleerd moet worden.
Is de verwering niet volledig uit het hout geschuurd, dan zal de nog achtergebleven vergrijzing zich alsnog aftekenen, wat overigens niet direct kwaad kan.
Behandelen van de ondergrond met ontweringswater maakt het hout weer als nieuw.
Zie voor ontweringswater o.a.:
http://huis-en-tuin.infonu.nl/interieur/18724-schilderen-houten-aanrechtblad-lakken.html

Mvg - Sjaak

Adrie, 29-04-2015 12:43 #3
Er is mij ooit eens geadviseerd laagsgewijs rond de 5, 10, 15 % Owatrol, waarschijnlijk door Owatrol zelf, dat is dan transparante boot lak, toe te voegen. Dan hebben we het niet over een water gedragen lak, is dat nuttig? Hoe staan jullie daar in? Reactie infoteur, 29-04-2015
Beste Adrie,

Ik kan me voorstellen dat de verf dan wat makkelijker verwerkt / doorvloeit.
Op de levensduur zal het eerder een negatief effect te hebben omdat je in feite de kleuring, samenstelling en dichtheid van de -door de fabrikant gegarandeerde- kwaliteit verf aantast.

Mvg - Sjaak

Jaap Tuip, 11-10-2013 21:14 #2
Over het algemeen zijn de onderliggende delen van houtwerk wat onder invloed van weersinvloeden staat kritische onderdelen, zoals onderdorpels, glaslatten.
Indien deze onderdelen technisch goed onderhouden worden, en om de 2 jaar na gekeken worden, dan kan de rest van het schilderwerk het heel lang volhouden.

Met vriendelijke groet, Jaap Tuip Reactie infoteur, 12-10-2013
Ben het helemaal met je eens Jaap, maar voor de gemiddelde particulier zal dit moeilijk vol te houden zijn. Goed initiatief overigens: een cursus voor particulieren.

Mvg - Sjaak

Gerard An der Wilk, 08-09-2013 00:00 #1
Ik zoek meer informatie over de oppervlakte temperatuur van witte verf ( zijde glans)
ten opzichte van bijvoorbeeld grijs. Wij wonen in Suriname en daar is het van belang je huis zo koel mogelijk te houden. Dus veel reflectie.
Binnenkort gaan ze de buitenkant van ons huis verven.

Alvast bedankt voor uw reactie
Gerard van der Wilk Reactie infoteur, 08-09-2013
Beste Gerard,

Zoals uit de kleurstalen in het artikel valt af te leiden, verkrijg je de meeste reflectie / koelte met een witte verf. Als alternatief kun je voor alle"white off" tinten kiezen.
Deze tinten zullen wat minder reflecteren dan wit, maar zijn koeler dan donkere tinten.
Kijk ter oriëntatie eventueel bij:
http://www.behangen-schilderen.nl/index.php/1573/ncs-overzicht-honderden-verfkleuren/
of
http://www.behangen-schilderen.nl/index.php/2855/acc-kleuren-en-kleurnummers/

Mvg - Sjaak

Infoteur: Jvd
Laatste update: 05-11-2016
Gepubliceerd: 20-07-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 4
Schrijf mee!