InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Inruilmakelaar: koop nieuwe woning en ruil je oude huis in

Inruilmakelaar: koop nieuwe woning en ruil je oude huis in

De crisis van 2011-2012 in Nederland doet de woningmarkt geen goed. Weinig mensen die willen kopen, durven nog deze stap te zetten. Immers: de eigen woning moet ook verkocht worden. Inruilen kan dit oplossen. Een makelaar neemt je woning over zodra je de nieuwe woning koopt. Net alsof je je auto inruilt op een andere! Vroeger kocht je een huis, en zette je daarna je oude huis te koop. De meeste mensen raakten redelijk snel hun oude huis kwijt aan de nieuwe koper. Deze situatie is flink veranderd. Lees hieronder over:

Huis kopen, je oude huis niet verkocht krijgen

Met de crisis in 2011-2012 heeft de woningmarkt het zwaar. Wil je verhuizen en een nieuw huis kopen, dan moet je ook je huidige huis verkopen, en liefst zo snel mogelijk. Lukt dat niet direct, dan zit je met dubbele woonlasten. Immers: je betaalt zowel je nieuwe huis alsook je oude woning, ofwel je hebt hiervoor een overbruggingshypotheek afgesloten. Logisch dat veel mensen niet meer durven te kopen, en daarmee zit de woningmarkt grotendeels 'op slot'. Er zit niet veel beweging meer in.

Oude woning inruilen: geen dubbele lasten

Een oplossing hiervoor kan zijn om je woning in te ruilen. In feite net zoals je je oude auto inruilt op de aanschaf van een nieuwe: je vervangt de één simpelweg door de andere. Tot nu toe kon dat met auto's, niet met huizen. Echter sinds februari 2012 is het mogelijk: de eerste aanbieder van dit concept is Inruilmakelaars.nl. Deze investeerder neemt je oude huis over zodra je het nieuwe gekocht hebt.

Financiële voordelen

  • Geen dubbele vaste lasten zoals gas/licht/onderhoud
  • Geen overbruggingshypotheek nodig
  • Makkelijker de nieuwe hypotheek af kunnen sluiten omdat het oude huis al verkocht is

Geen verkoop-stress

Nog een voordeel is dat je direct zekerheid hebt dat je je oude woning direct verkocht hebt. Dat scheelt veel stress. Hoeveel: dat heeft te maken met a) je financiële situatie en b) hoe ga jij persoonlijk om met dit soort doorgaans stressvolle situaties.

De voordelen zijn er, dat is duidelijk. Wat houdt je nog tegen?

Lagere verkoopprijs

De aanbieder van de ruil zal meestal een lagere prijs bieden dan je vraagprijs van de oude woning. De inruilmakelaar moet immers ook aan de transactie verdienen, en dat kost geld. Afhankelijk van het verschil zul je moeten overwegen of de inruil de transactie waard is. Met andere woorden: wat zijn je kosten als je je woning langere tijd niet verkocht krijgt, en wat is het verlies dat je moet lijden bij de inruil? Deze afweging kan lastig zijn, omdat je van tevoren niet weet wanneer je de woning gaat verkopen. Wel kan je gaan rondkijken of in de buurt van de oude woning veel vergelijkbare woningen te koop staan. Daarmee zou je je kansen kunnen inschatten.

Kun je het verschil wel missen

Lastiger is het als je gebonden bent aan een bepaalde verkoopprijs. Biedt de makelaar een lagere prijs dan jij nodig hebt, dan zou het financieel zo kunnen zijn dat je gewoonweg niet akkoord kunt gaan, omdat je het geld wat de makelaar niet biedt, echt nodig hebt voor de aanschaf van de nieuwe woning. De Vereniging Eigen Huis wijst hier ook op: ze denkt dat voor veel mensen inruilen hierdoor geen goede keus zal zijn.

Wat zijn de eerste ervaringen

Inruilmakelaars.nl vertelt dat ze wel 50% meer reacties krijgen op met inruil aangeboden woningen. Er zijn dus ook meer biedingen. Daardoor is de verwachting dat een deal nog sneller rond is. Immers: mensen durven veel sneller een verkoop-koop-beslissing te nemen.

Inruil van je oude woning: een mogelijkheid die het waard is om te overwegen!

Lees verder

© 2012 - 2014 Drie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Woning kopen voor kindWoning kopen voor kindAls ouder kunt u uw kind financieel ondersteunen bij het kopen van een woning, bijvoorbeeld door te schenken, borg te st…
Overwaarde woning opnemenOverwaarde woning opnemenAls je vermogen vastzit in de woning, kun je de woning verkopen en kleiner gaan wonen, zodat je de overwaarde van je hui…
Huis als spaarpotHuis als spaarpotU koopt een huis in eerste instantie om in te wonen. Met de overwaarde in uw eigen woning kunt u ook uw pensioen aanvull…
Hypotheek voor starters: Sociale KoopHypotheek voor starters: Sociale KoopVoor starters op de woningmarkt is het moeilijk om een hypotheek af te sluiten. Een van de mogelijkheden om starters te…
Bronnen en referenties
  • Editie NL (RTL)
  • http://www.inruilmakelaars.nl
  • http://www.rtl.nl

Reageer op het artikel "Inruilmakelaar: koop nieuwe woning en ruil je oude huis in"

Reactie

Akdag, 14-12-2012 20:15 #1
Ik wil mijn huis inruilen met een nieuw bouw woning op de Mariakwartier in utrecht. Mijn zoon S. Akdag heeft een woning aanbood gekregen, maart voor hem is het te duur. Nu wil ik kopen. Ik zit op dit moment met een koop wooning in Soest op de Boerenstreek.
Graag wacht ik uw reactie.

Met vriendelijke groeten,
M. Akdag Reactie infoteur, 15-12-2012
U kunt het beste contact opnemen met een van de makelaars in Nederland die inruilen aanbiedt. Bijvoorbeeld is dat inruilmakelaars.nl. Op het moment dat ik dit artikel schreef was dat de bekendste, maar er kunnen ook andere makelaars zijn die voor u geschikt(er) zijn.

U kunt zoeken met zoekmachines zoals Google.nl of Vinden.nl of Bing.nl.

Succes!

Infoteur: Drie
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Financiën en huis
Reacties: 1
Schrijf mee!