InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Op kamers in Leiden

Op kamers in Leiden

Op kamers in Leiden Wanneer je gaat studeren, is de kans groot dat je op een gegeven moment op jezelf wilt gaan wonen. Studenten die in Leiden studeren, willen meestal het liefst een studentenkamer in Leiden. Dit scheelt immers een hoop reistijd en je bent altijd dichtbij de leukste feestjes. Maar een kamer vinden is zo gemakkelijk nog niet, helaas. Een aantal tips voor het vinden van een kamer in Leiden.

Op kamers in Leiden

Wanneer je graag een studentenkamer in Leiden huren wilt, zijn er diverse manieren om je zoektocht vorm te geven. Je kunt gebruik maken van georganiseerde instellingen voor studentenhuisvesting, of een kijkje op de particuliere woningmarkt nemen.

SLS Wonen: stichting studentenhuisvesting
SLS Wonen is met zo'n 5300 studentenwooneenheden één van de grootste Leidse studentenhuisvesters. Er zijn kamers met en zonder hospiteren. SLS Wonen geeft in haar beleid voorrang aan aankomend eerstejaars studenten en studenten die een lange reistijd hebben.

Stichting DUWO
Ook DUWO is specialist in studentenhuisvesting. DUWO biedt zelfstandige en onzelfstandige woningen aan. Bij een zelfstandige woning hoef je voorzieningen als badkamer, wc en keuken niet met anderen te delen, bij een onzelfstandige kamer in een studentenhuis wél. Om te kunnen reageren op het woningaanbod van DUWO moet je je inschrijven. Hoe langer je inschrijfduur, des te groter de kans op een kamer.

Particuliere kamerhuur
Sommige verhuurders werken niet samen met een studentenwooncoöperatie, maar hebben hun studentenkamers in eigen beheer. Dit wordt ook wel particuliere kamerhuur genoemd. De kans dat je binnen korte tijd een geschikte woning vindt is groter dan binnen SLS Wonen of DUWO. De huurprijs ligt echter vaak ook een stuk hoger. Je vindt particuliere studentenkamers op websites als kamernet.nl en marktplaats.

Overige zoekmogelijkheden
Naast bovengenoemden zijn er nog talloze manieren om een kamer te vinden. Zo kun je briefjes ophangen op de universiteit, of een advertentie plaatsen in een van de vele Leidse bladen. Zorg ervoor dat iedereen die je kent weet dat je op zoekt bent naar een kamer. Wanneer er een kamer in je netwerk vrijkomt, is de kans groot dat ze direct aan jou zullen denken.

Tips voor het hospiteren

Wanneer je eenmaal een kamer op het oog hebt, is de kans aanwezig dat je moet hospiteren. Dit klinkt heel vaag, maar eigenlijk is hospiteren niets meer en niets minder dan solliciteren naar een kamer. Op de gemiddelde studentenkamer komen meerdere geïnteresseerden af, waardoor de huidige huisbewoners soms een zogenaamde hospiteeravond houden. Op een hospiteeravond ga je als het ware op sollicitatiegesprek voor de kamer. Na afloop van de hospiteeravond kiezen de huidige bewoners hun nieuwe huisgenoot. Enkele tips om hospiteeravonden met goed gevolg door te komen.

Wees geïnteresseerd
Laat je potentiële nieuwe huisgenoten zien dat je oprecht geïnteresseerd in hen en het huis bent. Stel vragen over de studies en hobby's van je mogelijk nieuwe huisgenoten en toon interesse in het huis en de kamer. Wordt er gezamenlijk gegeten tijdens het diner? Wat zijn de regels met betrekking tot het draaien van muziek en het volume van de televisie? Hoe steekt het schoonmaakrooster in elkaar? Door veel vragen te stellen kom je achter of het huis en de huisgenoten bij jou passen.

Wees jezelf
Misschien wel de belangrijkste tip: wees vooral jezelf. Je kunt jezelf wel heel anders voordoen in de hoop meer kans te maken op de kamer, maar je zult waarschijnlijk nog een aantal jaar met de huisgenoten door moeten brengen. Dan is het uiteraard erg fijn wanneer je je niet continu aan het aanpassen bent aan hun wensen en gewoontes.

Benadruk waarom jij de ideale nieuwe huisgenoot bent
Probeer jezelf - net als bij een gewoon sollicitatiegesprek - goed aan te prijzen door de nadruk te leggen op de redenen waarom jíj de perfecte nieuwe huisgenoot bent. Kun je bijvoorbeeld goed koken, of ben je een geboren klusser? Vooral noemen! Het kan ook handig zijn om te vertellen welke huishoudelijke apparatuur voor gezamenlijk gebruik jij eventueel mee wilt nemen naar je nieuwe kamer.
© 2012 - 2014 Melod, gepubliceerd in Kopen en huren (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een kamer voor een student?Wat kost een kamer voor een student?Het studeren zelf is al kostbaar. In het geval de student hiervoor ook nog een eigen woonruimte moet betrekking, is de h…
Op kamers gaan: tips bij het huren van een studentenkamerOp kamers gaan: tips bij het huren van een studentenkamerAls je op zoek bent naar een geschikte studentenkamer, hou je niet alleen rekening met je budget maar ook met andere cri…
Waar moet je aan denken als je op kamers gaat?Waar moet je aan denken als je op kamers gaat?Ga je studeren, en woon je ver weg van je nieuwe school? Dan is op kamers gaan zeker een goede optie voor jou! Maar ook…
Kosten studentenkamer: wat kost een studentenkamer?Kosten studentenkamer: wat kost een studentenkamer?Wat kost een studentenkamer? In dit artikel lees je hoeveel een studentenkamer kost in studentensteden. De prijs van een…
De manieren om een studentenkamer te vindenDe manieren om een studentenkamer te vindenDe eerste echte stap naar het studenten leven is om een studentenkamer te vinden. Helaas is er in de meeste studentenste…
Bronnen en referenties
  • http://slswonen.nl/
  • http://www.duwo.nl/

Reageer op het artikel "Op kamers in Leiden"

Infoteur: Melod
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!