InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Vastgoed cash betalen verboden in België vanaf 2014

Vastgoed cash betalen verboden in België vanaf 2014

Vastgoed cash betalen verboden in België vanaf 2014 Vastgoed kopen is een dure investering waarbij grote geldbedragen komen kijken. De aankoop van een woning kan voor sommige kopers dan ook een nuttige gelegenheid zijn om zwart geld wit te wassen door middel van een gedeeltelijke betaling met cash geld. Daarnaast is het gebruikelijk dat verkopers van woningen de verkoopprijs graag verlagen indien er een grote som aan contanten wordt gebruikt bij de betaling. Om witwaspraktijken te voorkomen en te bestrijden is er sinds 2014 in België een nieuwe wet van kracht waardoor vastgoed cash betalen niet meer mogelijk is. Ook een voorschot cash betalen kan niet meer. Betalingen met cash in het algemeen zijn sinds 2014 beperkt tot 3000 euro, met een extra strenge aanpassing in het geval van vastgoed, waarvan de aankoop met contanten dus helemaal verboden werd.

Huis kopen

Wie een huis wilt kopen beschikt doorgaans niet over het volledige geldbedrag dat nodig is om het te kunnen betalen. Daarom gaan de meeste mensen een hypotheek aan om een vastgoed te kopen. Na het verstrekken van het hypotheekkrediet door de bank heb je voldoende geld om je droomhuis te kunnen kopen. Wel moet je op lange termijn een hypotheek aflossen, samen met een rente en een kostenbedrag. Vaak was het gebruikelijk om een deel van de koopprijs met contanten te betalen, maar aan deze praktijk is in België einde gekomen.

Vastgoed cash betalen

Contanten

Vastgoed is een branche waarin veel geld omgaat en waarin dus ook mogelijkheden liggen om geld wit te wassen. Er worden traditiegetrouw dan ook nog veel aankopen van vastgoed gedeeltelijk met contanten betaald. Een voorschot cash betalen en zo de verkoopprijs drukken is een bekende methode die zowel voor koper als verkoper voordelig is.

Lagere prijs

Door deze manier van handelen kan de koper een lagere verkoopprijs afdwingen terwijl de verkoper minder belastingen zal moeten betalen. De overheid berekent de btw en de registratierechten immers aan de hand van de officiële verkoopprijs in de notariële akte. Wordt er een gedeelte cash betaald waar de overheid dus geen weet van heeft, dan loopt ze een heleboel belastingsinkomsten mis.

België: twee belangrijke regels

Om welke branche van de economie het ook gaat, het betalen met cash geld kan altijd een manier zijn om van zwart geld af te geraken. En vermits de bedragen in vastgoed hoog zijn, ligt hier een ideale gelegenheid voor witwassers. De Belgische overheid vaardigdein 2014 twee nieuwe regels voor cash betalingen uit om iets te doen aan de witwaspraktijken in de economie in het algemeen en in de vastgoedbranche in het bijzonder.

Betalingen algemeen

Vanaf 2014 zijn cash betalingen in België beperkt zijn tot 3000 euro. Aankopen boven de 3000 euro kunnen dus niet meer volledig in cash geld betaald worden. Op die manier wil de overheid betalingen boven de 3000 euro kunnen traceren. Zelfs in 2012 kwam er al een beperking tot 5000 euro voor cash betalingen, maar de nieuwe regel van maximum 3000 euro is dus geldig vanaf 2014.

Vastgoed cash betalen

Wat het vastgoed betreft, kwam er vanaf 2014 een volledig verbod om nog gedeeltelijk met cash te betalen. Bovendien moet het bankrekeningnummer waarop de koopsom gestort moet worden in de verkoopovereenkomst en de notariële akte vermeld staan. De maatregelen ter beperking van cash betalingen werden bekendgemaakt door de toenmalige Belgische Staatssecretaris voor Fraudebestrijding John Crombez. Een huis of een flat betalen met cash is dus volledig onwettig geworden vanaf 2014.

Oplossing tegen witwassen?

Het is nog maar de vraag of deze maatregelen effect zullen hebben, en vooral, hoe grondig ze kunnen gecontroleerd worden. Zwart geld witwassen is een goed georganiseerd onderdeel van een ondergrondse economie die altijd wel een uitweg vindt. Een belangrijke stap is alleszins de meldingsplicht die vastgoedmakelaars en notarissen hebben indien ze met een "vreemde" transactie te maken hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld verdienen met het kopen en verkopen van appartementenGeld verdienen met het kopen en verkopen van appartementenVastgoed is een aantrekkelijke sector om geld mee te verdienen. Bij het kopen en verkopen van vastgoed gaan grote geldbe…
Wat is zwart geld?Wat is zwart geld?Zwart geld is geld waarvan de belastingdienst niet op de hoogte is dat u er over beschikt. Het geld dat u niet opgeeft b…
Vastgoed kopen: een goede belegging in tijden van crisis?Vastgoed kopen: een goede belegging in tijden van crisis?Na de beurscrash van eind 2008 keerden heelwat beleggers zich af van de aandelen op de beurs. Beleggers namen een afwach…
Slapend rijk worden: verhuur en verkoop van vastgoedSlapend rijk worden: verhuur en verkoop van vastgoedSlapend rijk worden met vastgoed of real estate behoort zeker tot de mogelijkheden voor de belegger in vastgoed. Vastgoe…
Vastgoed: beleggen in Nederlandse vastgoed-CVVastgoed: beleggen in Nederlandse vastgoed-CVHet is niet eenvoudig om de ontstaansgeschiedenis van de vastgoed-CV te achterhalen. Er wordt wel aangenomen dat de wink…
Bronnen en referenties
  • http://www.groepcaenen.be/nl/blog/vastgoed-nieuws/cash-betalingen-bij-aankoop-vastgoed-verboden.htm, bezocht op 26/09/2015.
  • http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/vastgoed/Hoeveel_mag_ik_cash_betalen_Nul_nihil_niets.9470643-1625.art, bezocht op 26/09/2015.
  • http://www.habitos.be/nl/kopen-huren/cash-betalen-verboden-bij-aankoop-vastgoed-6722/, bezocht op 26/09/2015.
  • http://www.cibweb.be/opinion/cash-betalen-niet-mijn-kantoor, bezocht op 26/09/2015.
  • http://www.logic-immo.be/nl/immo-nieuws/daarom-mag-je-geen-huis-meer-kopen-met-cash-geld-24385.html, bezocht op 26/09/2015.

Reageer op het artikel "Vastgoed cash betalen verboden in België vanaf 2014"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Vastgoed België
Schrijf mee!