InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huis verkocht onder voorbehoud, alvast een ander huis kopen?

Huis verkocht onder voorbehoud, alvast een ander huis kopen?

Huis verkocht onder voorbehoud, alvast een ander huis kopen? Uw huis verkopen met een voorbehoud geeft nog niet voldoende zekerheid om een ander huis te kopen. De verkoop is namelijk nog niet zeker zolang het voorbehoud nog onderdeel uit maakt van de koopovereenkomst.
Een huis verkopen onder voorbehoud, maakt de verkoop nog niet definitief. Een voorbehoud dat vaak wordt opgenomen is de voorbehoud van het rond krijgen van de financiering. Door dit voorbehoud hebben de kopers de tijd gekregen om binnen een bepaalde periode de financiering rond te krijgen. Mocht dit niet lukken, dan kunnen de kopers onder de koop uit, zonder dat er een boetebeding in werking treedt.

Een ander huis kopen, ondanks dat de oude woning nog niet verkocht is

Het is verstandig om eerst uw huis te verkopen, voordat u een ander huis koopt. Met twee huizen in uw bezit, kunt u namelijk in een lastige positie terecht komen. Indien u de oude woning niet verkocht krijgt, blijft u langere tijd vastzitten aan dubbele maandlasten. Daarnaast loopt u het risico dat de huizenprijzen gaan zakken, waardoor u niet meer het bedrag voor het huis gaat ontvangen, waar u in eerste instantie van bent uitgegaan.

Huis verkocht onder voorbehoud, alvast ander huis kopen?

U moet in dit geval er rekening mee houden dat de koop alsnog niet door gaat, doordat er een beroep wordt gedaan op het voorbehoud. In hoeverre het verstandig is om toch een ander huis te kopen, is afhankelijk van het soort voorbehoud. Een voorbehoud kan bijvoorbeeld zijn dat de kopers van uw huis eerst hun eigen huis moeten verkopen. Bij een dergelijk voorbehoud is het niet verstandig om alvast een ander huis te gaan kopen. Ook niet in het geval de kopers van uw huis, hun huis verkocht hebben onder voorbehoud.

Huis is pas verkocht na overdracht bij de notaris

In principe bent u pas zeker van de verkoop op het moment dat uw huis via de notaris is overgedragen naar de kopers van uw huis. Er kunnen zich namelijk onvoorziene omstandigheden voordoen, voordat het huis is overgedragen op de kopers. Wat gebeurt er bijvoorbeeld bij overlijden van de koper, voordat de woning is overgedragen? In dat geval zal de verkoop waarschijnlijk geen doorgang meer vinden.

Met dit soort omstandigheden kunt u echter geen rekening houden. Nadat er geen voorbehouden meer zijn, moet u erop kunnen vertrouwen dat de verkoop door gaat. U moet namelijk zelf ook op zoek naar een ander huis. Het is wel verstandig om in uw achterhoofd te houden dat de werkelijke verkoop pas bij de notaris gaat plaatsvinden.

Zelf een huis kopen met als ontbindende voorwaarde de verkoop van uw huis

Uiteraard is het wel mogelijk om al een huis te kopen, waarvan u de koop kunt ontbinden, mocht de verkoop van uw huis geen doorgang vinden. Het probleem is echter dat de meeste verkopers niet akkoord zullen gaan met een dergelijk voorbehoud.

Veel mensen die hun huis in de verkoop hebben gezet in 2009, zijn de dupe geworden van de gevolgen van de kredietcrisis. In 2009 zijn de huizenprijzen namelijk gaan zakken. In eerste instantie werd gedacht dat het een tijdelijk dipje was, maar de daling bleef doorzetten. Verkopers die al een huis hadden gekocht, ondanks dat hun oude woning nog niet was verkocht, zijn tegen het probleem aangelopen dat het huis niet meer te verkopen was tegen de prijs die ze er voor moesten hebben.

De les is: koop pas een huis, als u de oude woning hebt verkocht.
Gerelateerde artikelen
Onder voorbehoud verkopen van een huisOnder voorbehoud verkopen van een huisEen huis wordt vaak verkocht onder een voorbehoud van bepaalde vereisten. Voorbehouden hebben vaak te maken met de finan…
Termen rondom het kopen en verkopen van een huisBij het kopen of verkopen van een huis, krijgen wij te maken met verschillende benamingen met betrekking tot de verkoop…
Huis kopen? Let op met: “onder voorbehoud van financiering”Huis kopen? Let op met: “onder voorbehoud van financiering”Een hypotheek kan pas worden aangevraagd op het moment dat de bank weet waar de financiering op gevestigd moet worden. N…
Door van Vereniging Eigen HuisDoor van Vereniging Eigen HuisVereniging Eigen Huis heeft “Door” opgezet om de huizenmarkt weer op gang te helpen. De gedachte is niet nieuw, maar de…
Een eigen huis, waar moet je aan denken?Een eigen huis, waar moet je aan denken?Een eigen huis, een plek onder de zon… Wie kent dit liedje niet en het bezit van een eigen huis is jaren voor iedereen e…

Reageer op het artikel "Huis verkocht onder voorbehoud, alvast een ander huis kopen?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 21-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!