InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Dalende huizenmarkt: je huis onder de prijs verkopen

Dalende huizenmarkt: je huis onder de prijs verkopen

Dalende huizenmarkt: je huis onder de prijs verkopen Een huis kan zo lang te koop staan dat de verkoper kan overwegen om het tegen een lage prijs te verkopen. Zeker met de kredietcrisis van 2008 in gedachten zijn meer en meer huisverkopers voorzichtiger geworden. Huizenprijzen stijgen immers maar tot een bepaald niveau, en dan barst de bubbel. Huiseigenaars durven bij een dalende huizenmarkt al eens eieren voor hun geld te nemen door hun huis onder de prijs te verkopen. Afwachten tot je een aantrekkelijk bod krijgt om je huis te verkopen lijkt vooral weggelegd voor de geduldige verkoper. Bij al deze afwegingen kan de raad van een vastgoedmakelaar erg nuttig zijn. Vastgoedmakelaars hebben een goed beeld van de ontwikkelingen en vooruitzichten op de huizenmarkt. Wil je je huis verkopen onder de prijs omdat je vreest dat de prijzen nog verder zullen dalen? Of is het beter om nog even te wachten tot de huizenmarkt weer aantrekt? Een vastgoedmakelaar kan je helpen om deze vragen correct te beantwoorden.

Huis lang te koop

Voor de eigenaar die zijn huis wilt verkopen, komt het er in de eerste plaats op aan om een kandidaat-koper te vinden. Na het doen van de nodige promotie zoals het plaatsen van advertenties op het internet is het soms lang wachten op een echt serieuze kandidaatkoper. Soms gebeurt het dat een huis meer dan een jaar te koop staat. Sinds 2008 slaat de financiële crisis hard toe in de economie en ook de huizenmarkt ondervindt hiervan de gevolgen. Huiseigenaars zijn daardoor een heel stuk voorzichtiger geworden en beseffen stilaan dat de prijzen van huizen niet tot in het oneindige zullen blijven stijgen.

Verkopen op het juiste moment

Minder en minder mensen kunnen het zich sinds de economische crisis van 2008 veroorloven om een huis te kopen omwille van de hoge huizenprijzen. Er worden minder en minder hypotheken afgesloten, ook al omdat banken sinds de financiële crisis voorzichtiger zijn geworden met het verstrekken van kredieten. Een verkoper die zijn huis niet kwijtgeraakt kan zich de vraag stellen wat beter is: wachten tot de economie weer opleeft en er weer meer consumenten zich op de huizenmarkt gaan begeven, of het zekere voor het onzekere nemen en je huis tegen een lagere prijs verkopen? Het beoordelen van het juiste moment om je huis te verkopen is niet zo makkelijk.

Dalende huizenmarkt

Als je als verkoper een bod krijgt, dan is het niet altijd makkelijk om een beslissing te nemen: zal je het aanvaarden of niet? Stel dat je een kandidaat-koper hebt die een bod uitbrengt dat een stuk lager is dan je had gewild, welke beslissing moet je dan nemen? Een lager bod aanvaarden betekent dat je verlies lijdt op je gehoopt rendement. Maar tegelijk kan het ook zijn dat de economie nog slechter wordt en dat je aan een nog lagere prijs zal moeten verkopen. Als je vreest voor een instorting van de huizenmarkt dan lijkt het beter om je verlies te aanvaarden maar beperkt te houden.

Geld nodig

In een verzwakte economie zijn er veel mensen die elke euro kunnen gebruiken. Door de crisis heb je je baan verloren of je zaak zit helemaal in het slop. Dan kan het met verlies verkopen van je woning een plausibele beslissing zijn, simpelweg omdat je dringend geld nodig hebt. In een crisis is de toestand financieel vaak zo ernstig dat je simpelweg geen tijd hebt om te wachten op nieuwe kandidaat-kopers.

Aantrekkelijk bod

Afwachten terwijl je huis lange tijd te koop staat, lijkt dan ook vooral weggelegd voor geduldige verkopers die er relatief goed voorstaan. Als je de opbrengst van je woning niet meteen nodig hebt, kan je wachten op een aantrekkelijk bod van een koper. Maar als je huis al te lang te koop staat, kan je toch overwegen om iets lager te gaan met je vraagprijs.

Advies vastgoedmakelaar

Snel verkopen

Als particulier heb je niet altijd een correct globaal beeld van de huizenmarkt en maak je mogelijk te snel een beslissing. Want bij een dreigende instorting van de huizenmarkt ben je je huis natuurlijk liever kwijt dan rijk. Toch is ook het andere uiterste mogelijk, namelijk té lang wachten om je huis te verkopen. Als je maar blijft wachten en wachten zonder het "zinkende schip" van de huizenmarkt te verlaten, dan dreigt je huis jarenlang leeg te staan. Bij al deze afwegingen kan het nuttig zijn om het advies in te winnen van een specialist zoals een vastgoedmakelaar.

Prijzen makelaars

Een makelaar is op de hoogte van de actuele stand van zaken op de huizenmarkt en kan toekomstige prijsontwikkelingen inschatten. Een vastgoedmakelaar kan je professioneel advies geven over de beslissing om al dan niet je huis onder de prijs te verkopen. Hoeveel het advies van zo een deskundige je kan kosten, kan je online te weten komen na het aanvragen van prijsoffertes van makelaars in je buurt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Dalende huizenmarkt: je huis onder de prijs verkopen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 09-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woning verkopen
Schrijf mee!