InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Vastgoed: mogelijke problemen bij het kopen van een huis

Vastgoed: mogelijke problemen bij het kopen van een huis

Vastgoed: mogelijke problemen bij het kopen van een huis Vastgoed wordt door de meeste mensen gezien als een waardevolle en veilige investering. Investeren in een eigen huis biedt je de "zekerheid van steen". Toch zijn er risico's verbonden met de aankoop van een woning, die tijdens de aflossingsperiode van de hypotheek kunnen opduiken. Als koper of belegger moet je onder andere rekening houden met de rente van de hypotheek en een daling van de prijzen op de huizenmarkt. Om eventuele problemen bij de aankoop van een woning te vermijden kan je je laten begeleiden door een vastgoedmakelaar. Vastgoedmakelaars zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het vlak van de huizenmarkt en kunnen je helpen om onnodige kosten uit te sparen. Welke problemen kunnen zoal optreden na de aankoop van een huis?

Woning kopen: "zekerheid van steen"?

De aankoop van een woning wordt traditioneel gezien als een waardevolle investering voor de toekomst. Je koopt een huis of appartement met de bedoeling om er volledig eigenaar van te worden als je hypotheek is afbetaald. Je hoeft maandelijks geen geld weg te gooien aan een huurprijs, maar je betaalt stelselmatig een maandelijks aflossingsbedrag voor je hypotheek. Ook voor de belegger kan vastgoed kopen interessant zijn: investeerders gaan ervan uit dat vastgoed de zekerheid van steen biedt in onzekere economische tijden.

Huis kopen: risico's en problemen

Toch moet de uitspraak van "zekerheid van steen" genuanceerd worden. Een eigen huis brengt veel verantwoordelijkheid met zich mee, en kan financieel heelwat risico's met zich meebrengen. Een overzicht van mogelijke problemen die kunnen optreden na de aankoop van een woning.

Rente hypotheek

Als je een huis koopt, onderhandel met je bank over de voorwaarden van de hypotheek zoals de kosten en de rente. Je kan kiezen tussen een vaste rente of een variabele rente. Een hoge vaste rente kan nadelig zijn als in de loop van de aflossingstermijn de rente op de markt daalt. Een variabele rente is dan weer nadelig als de bank haar rente kan aanpassen naargelang een stijging op de markt.

Maandelijkse hypotheeklasten

Een ongeschreven regel in de wereld van de hypotheken is dat je maandelijks aflossingsbedrag niet hoger mag zijn dan 1/3 van je maandelijkse inkomsten. Als je inkomsten dalen doordat je meer uitgaven doet, kan het zwaar worden om de maandelijkse hypotheekaflossing te betalen. Als je je baan verliest, wordt het helemaal problematisch om hieraan te kunnen voldoen.

Financiële moeilijkheden na echtscheiding

Een huis kopen doe je meestal met je partner, gezien de grootte van het bedrag om een huis te kunnen kopen en een hypotheek te kunnen aflossen. Als je gaat scheiden van je partner, kunnen er dan ook veel praktische problemen bij komen kijken. Wie wil eigenaar worden van het huis, zal de ander moeten uitkopen. Of als je allebei uit het huis wilt, moet je het gaan verkopen. Dit kan heelwat praktische problemen en administratieve zorgen met zich meebrengen, zeker omdat je na een relatiebreuk wel met andere dingen aan je hoofd zit.

Dalende huizenprijzen

In tegenstelling tot wat soms gedacht wordt, is een huis niet iets dat in de toekomst steeds maar in waarde blijft stijgen. Ook al zijn de prijzen lange periodes in stijgende lijn gegaan, toch hoeft dit niet zo te blijven. Denk aan de vastgoedbubble in de Verenigde Staten in 2008. In 2011 liggen ook in Nederland en België de prijzen van woning heel hoog, zodat hier en daar ook al wordt gesproken van een mogelijke vastgoedbubble.

Lang te koop staan

Ook staan tegenwoordig huizen relatief lange tijd te koop voordat er een kandidaatkoper wordt gevonden. Vaak staat een huis wel een jaar te koop voordat het verkocht wordt. Vastgoed is dan ook geen flexibele belegging, zeker niet als je het dringend kwijt wilt, zoals bijvoorbeeld bij een echtscheiding. Het gebeurt dan ook regelmatig dat een woning met verlies verkocht wordt, ook al was het maar omdat de verkoper dringend over cash geld wilt beschikken.

Advies vastgoedmakelaar

Dalende huizenprijzen, administratieve verplichtingen, details in verkoopcontracten: als leek is het allemaal niet vanzelfsprekend om overal op de hoogte van te zijn als het gaat om de specifieke kneepjes van het vak. Daarom kan het advies van een vastgoedmakelaar erg nuttig zijn. Op die manier kan je onnodige kosten uitsparen en beschik je over professioneel advies bij de aankoop van de woning, wat toch steeds een behoorlijk grote investering is. Online kan je prijsoffertes van makelaars in je regio aanvragen, wat je een beter beeld geeft van hoeveel deskundig advies je kan kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hypotheek aangaan voor een woning in het buitenlandHypotheek aangaan voor een woning in het buitenlandAls je naast een eerste woning nog een tweede woning wilt kopen in het buitenland, dan kan je hiervoor een extra hypothe…
Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?Beleggen in vastgoed en real estate wordt vaak gedaan om op lange termijn een mooie meerwaarde te realiseren, door het g…
Investeren: het kopen van een eigen huis als investeringInvesteren: het kopen van een eigen huis als investeringEen eigen huis kopen wordt vaak gezien als voordeliger dan het huren van een huurwoning. Als je een huis koopt, kan je o…
Vastgoedmakelaar of NVM makelaarVastgoedmakelaar of NVM makelaarWanneer u een huis of ander pand wenst aan te schaffen maar niet veel verstand van al het papierwerk heeft kunt u het be…
Vastgoed kopen: een goede belegging in tijden van crisis?Vastgoed kopen: een goede belegging in tijden van crisis?Na de beurscrash van eind 2008 keerden heelwat beleggers zich af van de aandelen op de beurs. Beleggers namen een afwach…

Reageer op het artikel "Vastgoed: mogelijke problemen bij het kopen van een huis"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 08-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Woning kopen
Schrijf mee!