InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huurverhoging 2012

Huurverhoging 2012

Huurverhoging 2012 De huurverhoging voor 2012 is bekend. De huurverhoging wordt inkomensafhankelijk, wat nadelig is voor huurders met een hoog inkomen. Dat is bedoeld om het scheefwonen tegen te gaan. Welke regels gelden er voor een huurverhoging? Hoe kunt u bezwaar maken tegen de huurverhoging? Geldt de huurverhoging ook voor de vrije sector?

Huurverhoging 2012

De jaarlijkse huurverhoging voor 2011 is vastgesteld op maximaal 1,3%. Per juli 2012 is een verhoging van de huur van maximaal 5% boven de inflatie toegestaan voor de hogere inkomens, als maatregel tegen het scheefwonen.

Huurverhoging: regels

Verhuurders kunnen niet onbeperkt een huurverhoging opleggen aan huurders. De huurverhoging in de sociale huursector is gebonden aan regelgeving. De huur mag maximaal 1 keer per jaar worden verhoogd en de maximale huurprijs niet overschrijden. Daarnaast moet de verhuurder de huurder minimaal twee maanden van tevoren schriftelijk op de hoogte stellen van de huurverhoging. Als de huurverhoging per 1 juli ingaat, moet de huurder voor 1 mei op de hoogte zijn gesteld. Ook is het niet mogelijk om de huur met terugwerkende kracht te verhogen.

Voorstel huurverhoging

In het voorstel tot huurverhoging moeten de volgende zaken zijn opgenomen:
  • De oude huurprijs
  • De nieuwe huurprijs
  • Het percentage van de huurverhoging
  • De ingangsdatum
  • De manier waarop de huurder bezwaar kan maken

Datum huurverhoging

Er is geen vastgestelde datum voor de huurverhoging. De verhuurder mag op ieder gewenst moment de huur verhogen, met een maximum van één keer per jaar. De meeste verhuurders verhogen de huur op 1 juli. Daarnaast mag de huurder de huur verhogen als er sprake is van woningverbetering. Dat mag naast de jaarlijkse huurverhoging.

Bezwaar maken tegen huurverhoging

Een huurder kan bezwaar maken tegen huurverhoging als de huur door de huurverhoging boven de maximale huurprijs uitkomt. De maximale huurprijs wordt vastgesteld aan de hand van het puntenstelsel, ook wel “woningwaarderingsstelsel” genoemd.

Het is echter niet altijd mogelijk om bezwaar te maken tegen de huurverhoging. In de volgende gevallen is het wel mogelijk:
  • Wanneer er sprake is van all in huur
  • De huurverhoging overschrijdt het percentage van de maximale huurverhoging
  • De huur is hoger dan de maximale huurprijs als gevolg van de huurverhoging
  • Het voorstel tot huurverhoging is niet correct
  • Het voorstel tot huurverhoging minder dan twee maanden voor de ingangsdatum verstuurd

Huurverhoging vrije sector

De “vrije sector” wordt ook wel “geliberaliseerde sector” genoemd. De verhuurder heeft vrijheid om de huurverhoging en huurprijs van een woning te bepalen. Het puntenstelsel geldt niet en er zijn geen maximale huurprijzen. Dat kan in het nadeel zijn van de huurder, zeker wanneer er sprake is van een huurverhoging.
Gerelateerde artikelen
Huurverhoging 1 juli 2013: verhogingen per inkomensgroepHuurverhoging 1 juli 2013: verhogingen per inkomensgroepIn Nederland wordt per 1 juli 2013 een grootschalige huurverhoging doorgevoerd. Dit is al bekend sinds het sluiten van h…
Niet tevreden over je huurwoning, wat kun je doen?Niet tevreden over je huurwoning, wat kun je doen?Veel mensen die een huurwoning hebben, hebben het wel eens meegemaakt. Reparaties worden niet of laat uitgevoerd, er is…
Maximale huurverhoging 2016: van 2,1% tot 4,6%Ieder jaar stelt de overheid vast hoeveel de huren maximaal mogen stijgen. De stijging gaat in op 1 juli van ieder jaar.…
Controleer uw huurverhogingJaarlijks per 1 juli kunnen de verhuurders van huizen de huur gaan verhogen. Er zijn wel regels waar hij zich aan moet h…
Maximale huurverhoging per 1 juli 2013Vanaf 1 juli 2013 gelden hogere percentages maximale huurverhoging voor de middeninkomens en hogere inkomens. De reden h…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Huurverhoging 2012"

Reacties

Leo V., 02-08-2012 18:10 #4
Indien de huurprijs veel lager is dan de het puntensysteem aangeeft en het een vrije sectorwoning betreft, is het dan toch mogelijk om de huur met meer dan het wettelijke percentage van 2, 3 procent te verhogen? Het betreft een bestaande huurder.
Concreet: het puntensysteem geeft aan een huurprijs van €900, -, de huidige huur is nu €350, -. Hoe hoog kunnen wij de huur laten aanpassen?

Theo, 19-04-2012 12:44 #3
Dat men het woord "scheefwonen" in het leven heeft geroepen, wanneer mensen meer kunnen betalen voor de huur van de woning, dan mensen met een lager inkomen (naar grens), komt op hetzelfde neer als wanneer mensen met een hoger inkomen een brood bij de bakker gaan kopen en meer moeten betalen dan iemand met een lager inkomen.
Ook zou dat gelden voor koopwoningen. Mensen die in de "goede" tijd een woning hebben gekocht, zitten nu met lage maandelijkse lasten. Ze moeten dan óók doorstromen naar duurdere koopwoningen. Maar die blijven ook stiekem zitten. Huurverhoging zal geen effect hebben dat mensen gaan verhuizen, maar meer het spekken van de huurbaas! Wat wil men nu, in deze tijd van crisis en instabiliteit, zowel op de arbeidsmarkt als wel de economie.

Johannus, 18-03-2012 17:54 #2
R. van Kempen, 07-03-2012 17:26
Bij de huurverhoging van 2012 mag de huur met 5& extra worden verhoogd als men meer dan 43000 euro verdiend per jaar. Men vraagt inkomen op van 2010 bij de belstingdienst.
Als men nu een inkomen heeft in 2010 boven de 43000 en door bijv. minder werkzaamheden in 2011 en 2012 minder verdiend dan 43000 per jaar, mag dan toch de huur verhoogd worden? met 5 %

R. van Kempen, 07-03-2012 17:26 #1

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 22-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 4
Schrijf mee!