InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Tips bij bezichtigen van een koopwoning, waar let je op?

Tips bij bezichtigen van een koopwoning, waar let je op?

Tips bij bezichtigen van een koopwoning, waar let je op? Wat is belangrijk bij het bezichtigen van een woning? Wat zijn de punten waar je op moet letten? Op je gevoel af gaan, de verkopende partij geloven of zakelijk blijven? Hier staan allemaal handige tips waar je iets aan hebt wanneer je een koopwoning gaat bezichtigen.

Is ervaring genoeg?

In de afgelopen 20 jaar hebben wij 3 koopwoningen gehad, waarna we uiteindelijk in de vrije huursector een ‘tijdelijke’ huurwoning betrokken. Je zou dus denken dat we wel wat ervaringen hadden opgedaan bij verkoop en aankoop van de verschillende woningen, maar nu we na de huurwoning, enkele maanden geleden de overdracht hadden van onze vierde koopwoning, kregen we al snel door, dat we toch niet goed gekeken hadden en we er dus weer met open ogen waren íngetuind’ voor ons gevoel.

Wat kan er mis zijn?

Al direct na de overdracht, als je de sleutel krijgt en je aan de slag gaat met het schoonmaken en in orde maken van de woning, voordat de verhuiswagen komt voorrijden, kun je al dingen ontdekken waar je niet blij van wordt.Van keukenkastjes en deuren kunnen stukken af zijn, apparatuur in de keuken kan defect zijn of nodig aan vervanging toe. Ook al heb je je ogen goed de kost gegeven tijdens eerdere bezichtigingen, vorige bewoners kunnen van alles verdoezeld hebben en de woning er ontzettend
goed laten uitzien, geurtjes verdreven hebben om het huis aantrekkelijk te doen overkomen. Waterschade aan keukenkastjes of badkamerkastjes, lekkages zelfs in keuken of badkamer, sloten kunnen niet goed werken en deuren kunnen niet goed sluiten.

Hoe kan je dit voorkomen?

Wat kun je doen om een nare verrassingen te voorkomen, al is dat natuurlijk nooit waterdicht, maar zo weet je in ieder geval wat
belangrijk is tijdens bezichtigingen.
  • Neem een vragenlijst mee, ook al lijkt dat overdreven, maar vaak vergeet je toch een aantal dingen en als je van te voren bedenkt wat je belangrijk vindt en op papier hebt, kun je stap voor stap de vragenlijst door nemen en niets vergeten.
  • Het is geen gek idee om een fotocamera mee te nemen of zelfs één en ander te filmen.
  • Stel je vragen het liefst aan de eigenaar van de woning zelf, die heeft immers ervaring in het wonen en kent de woning en de buurt het beste. Een makelaar kan altijd zijn schouders ophalen en het wegwuiven of zeggen dat hij het later zal vragen aan de eigenaar, maar je weet niet of dat ook daadwerkelijk gebeurd.
  • Let op (buiten)muren en plafonds op scheuren en vochtplekken en eventuele reparatieplekken.
  • Hoe is de staat van onderhoud, wanneer is er voor het laatst geverfd, is er houtrot (vooral een zwak punt bij kozijnen).
  • Hoe is het onderhoud van de tuin, de afwerking en de staat van de eventuele schutting?
  • Hoe overdreven het ook lijkt, open keukenkastjes, draai kranen open en dicht, maak een keer gebruik van de toiletten of trek gewoon door, om te kijken of alles naar behoren functioneert.
  • Let vooral op de details van hang-en sluitwerk, klemmen er deuren of zijn er juist kieren?
  • Welke vloer ligt er, door wie is hij gelegd en wat ligt er onder de vloer?
  • Vraag hoe oud de keukenapparatuur is en open ook de vaatwasser en de ovens om zo een goede indruk te krijgen van de binnenkant.
  • Zijn er nog eventuele bouwtekeningen aanwezig? Aankoopbonnen van de apparatuur die in het huis aanwezig is en achterblijft?
  • Kijk in de kruipruimte.
  • Vraag altijd of er gebreken zijn in of aan de woning die je niet kunt zien.
  • Ga nooit na 1 bezichtiging al beginnen met een serieus bod.
  • Ga verschillende keren de woning bekijken, het liefst op verschillende tijdstippen van de dag en misschien zelfs een keer
  • onaangekondigd, omdat de verkopende partij dan niet in de gelegenheid is geweest om dingen te verdoezelen en de woning er extra goed heeft laten uitzien.

Let goed op

Misschien denk je: dat overkomt mij niet, ik let echt wel goed op, maar vaak bezichtig je een woning en ga je uit van het beste, of heb je een bepaalde schroom of gène om zo brutaal te zijn in keukenkastjes te kijken, maar het kopen van een woning is toch iets heel anders, als aanschaffen van een boodschap en als je niet alert of achterdochtig genoeg bent, kun je voor onaangename verrassingen te staan, die ook nog eens een financieel staartje hebben.

En tot slot

Een woning leer je pas echt goed kennen, als je er inwoont, dus mocht je erover denken binnenkort een woning aan te
kopen, dan is het ook heel verstandig een rechtsbijstandverzekering af te sluiten. Zo kun je deskundige hulp inschakelen als vorige bewoners niet willen toegeven dat er iets mis was met de woning ten tijde van de overdracht. Ga met achterdocht een woning bekijken, stel de goede vragen en open kasten en deuren.Dan kijkt de verkoper je misschien wel raar aan, maar dat beter, dan dat jij voor onaangename verrassingen komt te staan, nadat je de sleutel overhandigd hebt gekregen!
© 2011 - 2014 Dazzeltje, gepubliceerd in Kopen en huren (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huis kopen: waarop letten als je een huis gaat bezichtigen?Huis kopen: waarop letten als je een huis gaat bezichtigen?Als je je oog hebt laten vallen op een koopwoning, dan is de volgende stap het bezichtigen van de woning. Bij de bezicht…
Huurwoning kopen: Voordelen, nadelen, kosten en huurkoopHuurwoning kopen: Voordelen, nadelen, kosten en huurkoopKopen van een huurwoning kan interessant zijn, of dat nou je eigen woning is of een andere voormalige huurwoning. Maar w…
De bezichtiging van een sociale huurwoningDe bezichtiging van een sociale huurwoningAls u ingeschreven staat bij de woningbouwvereniging kan het zijn dat u na een tijd uit wordt genodigt om te kijken naar…
Verhuizen naar huurwoning en hypotheekVerhuizen naar huurwoning en hypotheekWat gebeurt er fiscaal met de hypotheek, de schuld en de hypotheekrenteaftrek van uw eigen woning wanneer u die woning v…
Verhuizen van koopwoning naar huurwoningVerhuizen van koopwoning naar huurwoningMeestal gebeurt het andersom: u verhuist van een huurwoning naar een koopwoning. Maar verhuizen van een koopwoning naar…

Reageer op het artikel "Tips bij bezichtigen van een koopwoning, waar let je op?"

Infoteur: Dazzeltje
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!