InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Vastgoed kopen in België: tips en websites over vastgoed

Vastgoed kopen in België: tips en websites over vastgoed

Vastgoed kopen in België: tips en websites over vastgoed België is een interessant land als het aankomt op het investeren in onroerend goed. De markt van vastgoed in België is erg uitgebreid: je kan overgaan tot de aankoop van een huis, een appartement, een villa of studentenkamers, en dit op locaties die gaan van de kust over verstedelijkt gebied en platteland. Ook bungalows en chalets behoren tot de mogelijkheden. Om de vastgoedmarkt te verkennen kan je ter plekke op ontdekkingstocht gaan of beginnen met info te vergaren op enkele handige websites. Ook het beroep doen op een vastgoedmakelaar behoort tot de mogelijkheden om op een grondige manier de Belgische vastgoedmarkt te leren kennen.

Vastgoed kopen

België is op het vlak van vastgoed een land van vele mogelijkheden. Onroerend goed kopen is een ernstige investering waar je niet zomaar eventjes over beslist. Het aankoopbedrag ligt hoog en meestal gaat de koper een hypotheek aan, die hem voor een lange periode aan een kredietverstrekker verbindt. Bij de beslissing van het kopen van vastgoed moet je niet alleen rekening houden met het maximumbedrag dat je wilt betalen voor het onroerend goed, maar ook met de maandelijkse aflossing van je hypotheek. Daarbij komen ook nog de kosten voor de onroerende voorheffing, het loon van de notaris, de prijs van de brandverzekering en dergelijke meer.

Vastgoed België

Brussel en Noordzeekust

België heeft een erg uitgebreide markt als het aankomt op vastgoed. De gemeenten in België waar huizen en appartementen het duurst zijn, vind je rond de hoofdstad Brussel en in het mondaine Knokke aan de Noordzee. Knokke-Le-Zoute staat bekend voor haar exclusieve villawijken, waar de rijkste mensen van België een verblijfplaats hebben. Andere steden aan de Belgische Noordzeekust bieden een ruim aanbod aan vakantieappartementen, waar er voor de investeerder in vastgoed vooral in vakantieperiodes mogelijkheden liggen qua huurinkomsten. Vooral appartementen op de zeedijk zijn op dat vlak erg gegeerd.

Studentenkamers en Ardennen

Een andere optie is om te investeren in studentenkamers om per academiejaar te verhuren aan studenten. Vooral Leuven, Gent en Antwerpen hebben op dat vlak het meest te bieden. Wie meer geïnteresseerd is in landelijke rust, prachtige natuurgebieden en afzondering, kan dan weer terecht in de bosrijke Ardennen. De Ardennen beschikken over tal van typische chalets en bungalows, die vaak voor een uiterst aantrekkelijke prijs van de hand gaan. Tenslotte zijn er in alle Belgische steden aantrekkelijke koopjes te doen op het vlak van vastgoed, denk hierbij aan appartementen of rijhuizen in middelgrote provinciesteden zoals bijvoorbeeld Kortrijk, Mechelen of Hasselt.

Ter plekke vastgoed bekijken

Als je een huis of appartement of een ander type vastgoed wilt kopen, dan kan je natuurlijk in de eerste plaats ter plekke gaan kijken. Je kan een bepaalde regio verkennen en ter plaatse informatie vragen over wat er zoal aangeboden wordt op het vlak van vastgoed. Zo zijn er behoorlijk wat Nederlanders die houden van de omgeving en het specifieke karakter van vastgoed in het noorden van de provincie Antwerpen. Het vastgoed is er van hoge kwaliteit, terwijl er ook veel groen en natuurschoon te vinden is. Bovendien is deze regio in het noorden van België makkelijk te bereiken, vermits ze op een boogscheut van de Randstad gelegen is.

Websites Belgisch vastgoed

Aanbod woningen

Bij een zoektocht naar Belgisch vastgoed ter plaatse kom je snel veel informatie te weten en snuif je ook makkelijk de plaatselijke sfeer op. Maar tegelijk kost je verplaatsing behoorlijk wat tijd en energie, waardoor je zoektocht naar interessant vastgoed kan uitlopen. Een andere mogelijkheid bestaat erin om uit te zoeken wat er zoal wordt aangeboden op het internet. Daar vind je veel advertenties van vastgoedmakelaars of particulieren die hun woning willen verkopen. Op die manier heb je al een beeld van wat je kan verwachten als je een bepaalde regio gaat verkennen.

Voorbeelden websites

De volgende websites vormen een goed vertrekpunt in je verkenningstocht naar jouw ideale koopje op de Belgische vastgoedmarkt:
  • www.notaris.be: info over alles wat betrekking heeft op de aankoop zoals bv. notariskosten en registratierechten
  • www.portic.be: website in verband met nieuwbouwappartementen
  • www.kadaster.be: website met uitgebreide info over vastgoed en dit per gemeente

Advies vastgoedmakelaar

Een andere optie is om meteen te rade te gaan bij een makelaar in vastgoed. Vastgoedmakelaars hebben een goed beeld van de markt van vastgoed en de actuele stand van zaken als het gaat om prijzen, toekomstverwachtingen en locaties. In de grensgebieden van België en Nederland zijn er tal van makelaars te vinden die hun professionele activiteiten richten op beide kanten van de grens. Je kan bij een van hen advies gaan vragen of bijvoorbeeld prijsoffertes aanvragen via internet. De makelaars zullen je een duidelijk beeld geven van wat de mogelijkheden zijn en wat een eventuele begeleiding bij de zoektocht naar vastgoed zal kosten. Bovendien kom je meteen te weten welke vastgoedmakelaars het dichtst bij jou in de buurt hun kantoor hebben, wat je behoorlijk wat tijd kan uitsparen in je zoektocht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in vastgoed: waarop letten als je vastgoed koopt?Beleggen in vastgoed: waarop letten als je vastgoed koopt?Vastgoed is voor sommige beleggers een toevlucht in tijden van economische crisis. Vastgoed zorgt voor de zekerheid van…
Beleggen in vastgoed: wat zijn de nadelen van vastgoed?Beleggen in vastgoed: wat zijn de nadelen van vastgoed?Beleggen in vastgoed kan heelwat voordelen hebben zoals bijvoorbeeld een passief inkomen dankzij verhuurinkomsten of een…
Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?Beleggen in vastgoed en real estate wordt vaak gedaan om op lange termijn een mooie meerwaarde te realiseren, door het g…
Vastgoed kopen: een goede belegging in tijden van crisis?Vastgoed kopen: een goede belegging in tijden van crisis?Na de beurscrash van eind 2008 keerden heelwat beleggers zich af van de aandelen op de beurs. Beleggers namen een afwach…
Beleggen en rendement: investeren in vastgoed om te verhurenBeleggen en rendement: investeren in vastgoed om te verhurenInvesteren in vastgoed kan je doen om winst te halen uit de verkoop. Dit kan wanneer je het vastgoed aan een betere prij…
Bronnen en referenties
  • www.notaris.be, bezocht op 05/07/2015.
  • www.portic.be, bezocht op 05/07/2015.
  • www.kadaster.be, bezocht op 05/07/2015.

Reageer op het artikel "Vastgoed kopen in België: tips en websites over vastgoed"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-07-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Special: Vastgoed België
Schrijf mee!